17 ترین

17 تا از دانستنی های جالب دنیا

17 تا از دانستنی های جالب دنیا

در این مطلب با دانستنی های جالب و حقایق جالب از سراسر جهان آشنا می شوید که همگی به همراه عکس و توضیحات کوتاه ارائه شده اند.

مطالعه بخش اول

1. افرادی که در حال حاضر زنده هستند حدود 7 درصد از کل افرادی که تاکنون زندگی کرده اند را تشکیل می دهند.

این یک واقعیت جهانی دیگر است که باید در پشت ذهن خود داشته باشید: طبق اعلان دفترخانه مرجع جمعیت، از زمانی که برای نخستین بار هومو ساپینس ها (بشر اولیه) حدود 50،000 سال پیش پا به صحنه گذاشتند، بیش از 108 میلیارد عضو از گونه های نوع بشر متولد شده اند. و یک گروه بزرگ از این تعداد هم اکنون زنده است. به گفته این دفترخانه، تعداد افراد زنده امروز نشانگر 7 درصد عظیم از کل انسان هایی است که تاکنون روی زمین زندگی کرده اند.

2. محمد، محبوب ترین نام جهان است.

اسامی جان، جیمز، مری و جین را کنار بگذارید – اعتقاد بر این است که محبوب ترین نام جهان، محمد است. به گفته ایندیپندنت، حدود 150 میلیون مرد و پسر در سراسر جهان این نام را دارند. این محبوبیت به لطف سنت مسلمان در نامگذاری فرزند اول خود به اسم پیامبر اسلام است.

3. تنها دو کشور در پرچم های ملی خود از رنگ بنفش استفاده می کنند.

یکی از دانستنى هاى جالب دنیا پرچم نیکاراگوئه است که دارای یک رنگین کمان در مرکز است که رنگ بنفش را شامل می شود، و همچنین پرچم دومینیکا که دارای تصویری از طوطی سیسرو، پرنده ای با پرهای بنفش است. این عناصر آنها را به تنها دو پرچم جهان تبدیل می کند که در آنها از رنگ بنفش استفاده شده است.

4. آفریقا و آسیا تقریباً 90% از جمعیت روستایی جهان را در خود جای داده اند.

همه افراد در یک شهر پر جنب و جوش و پر سرعت یا حومه شهر زندگی نمی کنند. به گزارش رویترز، بسیاری از مردم هنوز خانه های خود را خارج از مکان های شلوغ (به ویژه در هند که بیشترین تعداد مردم در مناطق روستایی زندگی می کنند و تقریباً 893 میلیون نفر در خارج از شهر زندگی می کنند) بنا می کنند. چین نیز از جمعیت بسیار بالای روستایی برخوردار است و 578 میلیون نفر در خارج از مراکز مهم شهری زندگی می کنند.

5. گرانترین سکه جهان، بیش از 7 میلیون دلار فروخته شده.

Double Eagle در سال 1933 یک سکه 20 دلاری آمریکایی ساخته شده از طلا بود که هرگز به گردش مالی نرسید. تعداد کمی از این سکه ها ضرب شدند، اما بیشتر آنها نابود شد و تنها 9 عدد از آنها باقی مانده است. احتمالاً مابقی سکه ها توسط کارگران ضرابخانه آمریکا سرقت شده اند. پس از گذشت سال ها گشتن در دنیا و دست به دست شدن توسط چند صاحبنظر برجسته – از جمله پادشاه مصر – یکی از این سکه ها در سال 2002 با قیمت قابل توجه 7،590،020 دلار در ساتِبیز (یک حراج‌ خانه چند ملیتی آمریکایی است که یکی از بزرگترین حراجی ‌های آثار هنری، جواهر و مجموعه‌ ها را اداره می ‌کند) به حراج گذاشته شد. این اتفاق باعث شد تا این سکه به گرانترین سکه ای که تاکنون در حراج فروخته شده است، مبدل شود.

6. بزرگترین صخره صدف ساخته انسان در جهان در مریلند ایجاد شد.

به دلیل صید بیش از حد و بیماری، جمعیت صدف ها در خلیج چساپیک در مریلند به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. اما به لطف کار ارزشمند دانشمندان در آزمایشگاه هورن پوینت، سپاه ارتش، اداره ملی اقیانوسی و جوی، و اداره حفاظت از طبیعت، این منطقه اکنون مکان بزرگترین صخره های صدف ساخته دست بشر شده است. این منطقه دارای بیش از یک میلیارد صدف است، یک منطقه بدون ماهیگیری که فرصتی برای بهبودی به جمعیت صدف ها خواهد بخشید.

7. 92 کشور در المپیک زمستانی 2018 به رقابت پرداختند.

هر چهار سال یکبار، بازی های المپیک با رقابتی ترین ورزشکاران از سراسر جهان گرد هم می آیند. و هنگامی که بازی های زمستانی پیونگ چانگ در سال 2018 برگزار شد، طبق آمار 2،952 ورزشکار از کل 92 کشور جهان شرکت کردند. این رقم رکورد قبلی 2،800 ورزشکار از 88 کشور جهان که در بازی های زمستانی 2014 شرکت کرده بودند را شکست.

8. سودان جنوبی جوانترین کشور جهان است.

برخی از کشورها صدها سال قدمت دارند، در حالی که قدمت تاریخی برخی کشور های دیگر به هزاران سال پیش می رسد. اما سودان جنوبی در شمال آفریقا در سال 2011 استقلال خود را به دست آورد و از سودان جدا شد، که در حال حاضر این حرکت، آن را به جوان ترین کشور جهان تبدیل کرده است.

9. بیش از 52 درصد از جمعیت جهان زیر 30 سال سن دارند.

براساس اعلام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، از سال 2012 ، 50.5 درصد از جمعیت جهان، شامل افراد زیر 30 سال بود. حدود 89.7 درصد از این جوانان در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه مانند خاورمیانه و افریقا زندگی می کنند.

10. افراد 60 سال به بالا، 12.3 درصد از جمعیت جهانی را تشکیل می دهند.

اگرچه اکثریت جمعیت بشر در حال حاضر زیر 30 سال سن دارند، اما هنوز تعداد افراد مسن زیادی وجود دارد. در حقیقت، 12.3 درصد از مردم روی کره زمین 60 سال به بالا هستند. پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2050 به 22 درصد برسد.

11. بیش از 24 منطقه زمانی در سراسر جهان وجود دارد.

اگر مناطق زمانی زمین هر یک ساعت با هم فاصله داشته باشند، ما باید 24 منطقه زمانی داشته باشیم که به نظر خیلی ساده است. با این حال، اوضاع کمی پیچیده تر از این است. از آنجا که بسیاری از مناطق زمانی فقط 30 یا 45 دقیقه با یکدیگر فرق دارند، در یک بازه منظم و مرتب 24 ساعته جای نمی گیرند. این بدان معنی است که بیش از 24 منطقه زمانی وجود دارد، اگرچه به سختی می توان دقیقاً تعداد آنها را بیان کرد.

12. تقریبا نیمی از جمعیت جهان بازی های جام جهانی 2010 و 2014 را تماشا کردند.

فوتبال، محبوب ترین ورزش در سراسر جهان محسوب می شود. به همین دلیل است که وقتی بازی های جام جهانی فیفا هم در سال 2010 و هم در سال 2014 برگزار شد، تقریبا نیمی از جمعیت جهان (حدود 3.2 میلیارد نفر) از طریق رسانه های جمعی مسابقات را دنبال کردند تا ببینند چه کسی برنده خواهد شد.

13. تخمین زده می شود که سوئد بیش از هر کشور دیگر جزیره دارد.

گفته می شود سوئد با داشتن 221.800 جزیره دارای بیشترین تعداد جزیره نسبت به سایر کشورهای جهان است که تنها حدود 1000 مورد از آنها قابل سکونت می باشند.

14. 43 کشور وجود دارد که هنوز دارای خانواده سلطنتی هستند.

خانواده سلطنتی انگلیس ممکن است مشهورترین خانواده سلطنتی روی کره زمین باشد، اما همچنان تعداد زیادی اشراف زاده دیگر بر روی این سیاره سکنی دارند. در کل، 28 خانواده سلطنتی وجود دارد که بر کل 43 کشور در سراسر جهان حاکم هستند، از جمله ژاپن، اسپانیا، سوازیلند، بوتان، تایلند، موناکو، سوئد، هلند و لیختن اشتاین.

15. کالیفرنیا "پایتخت کنگر فرنگی جهان" است.

کاستروویل یک شهر روستایی در کالیفرنیا است که به لطف این که این منطقه در تمام سال از آب و هوای ایده آلی برخوردار است، تعداد زیادی کنگر فرنگی (و سایر محصولات سبزیجات) در آن می روید. به همین دلیل، به طور تجاری 9/99 درصد از پرورش کنگر فرنگی جهان را به خود اختصاص داده و از اینرو ملقب به “پایتخت کنکر فرنگی جهان” شده است.

16. تمام پاندا های غول پیکر در باغ وحش های سراسر دنیا وام گرفته از چین هستند.

ممکن است به نظر برسد که پاندایی که در باغ وحش شهرتان قرار دارد، در پناهگاه دنج خود زندگی می کند. اما باید بگوییم که باغ وحش شهر شما محل زندگی واقعی پاندا نیست. دلیلش این است که هر یک از این غول های مهربان که در باغ وحش های سرتاسر دنیا سکونت دارد، در واقع از چین وام گرفته شده اند. بله، طبق گفته Vox ، پانداها از نظر فنی، اموال و دارایی دولت چین محسوب می شوند.

17. وصف "معمولی ترین انسان ها" در جهان

طبق مطالعه ای که در سال 2011 برای National Geographic انجام شد، “معمولی ترین” افراد جهان راست دست هستند، کمتر از 12000 دلار در سال درآمد دارند، یک تلفن همراه دارند و حساب بانکی هم ندارد.

اگر از مطالعه حقایق جالب لذت می برید، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

ادامه مطلب …

پیمایش به بالا