17 ترین

عجیب ترین فوبیا های دنیا که احتمالا هرگز نشنیده اید!!! | بخش 2

عجیب ترین فوبیا های دنیا که احتمالا هرگز نشنیده اید!!!

11. افبیفوبیا (ترس از نوجوانان)

افبی فوبیا به ترس از نوجوانان یا جوانان اطلاق می شود. مبتلایان به این فوبیا ممکن است نوجوانان را خارج از کنترل یا خطرناک بپندارند. افراد مبتلا به این فوبیا معتقدند که نوجوانان بی ادب، گستاخ و غیرقابل پیش بینی هستند و از قوانین پیروی نمی کنند. تصور می شود این ترس از تصویر منفی نوجوانان در رسانه ها گسترش یافته باشد. مبتلایان به افبیفوبیا از نوجوانان واهمه دارند و اصلا دوست ندارند آنها را اطرافشان ببینند. افراد دارای این ترس ممکن است در صورتی که دوست شان یک نوجوان در منزل دارد از رفتن به خانه وی خودداری کنند یا ترجیح بدهند به مکان هایی که احتمالا نوجوانان در آنجا تجمع دارند، نروند.

12. اومفالوفوبیا (ترس از ناف)

اومفالوفوبیا به ترس از ناف گفته می شود. مبتلایان به این فوبیا از دیدن یا لمس ناف، حتی ناف خودشان خودداری می کنند. آنها حتی ممکن است یک بانداژ بر روی ناف خود قرار دهند تا مانع از دیدن آن شوند. این افراد گاهی از رفتن به مکان هایی که ممکن است آنها را در معرض رویت ناف قرار دهد، مانند ساحل دریا، دوری می کنند.

13. لینونوفوبیا (ترس از بند)

شاید بسیار عجیب به نظر برسد اما لینونوفوبیا ترس از بند، کلاف بافتنی، ریسمان، طناب و هر چیز دیگری از این دست است. فرد مبتلا به لینونوفوبیا حتی هنگامی که به بند و طتاب فکر می کند، واکنشی شدید خواهد داشت، چه رسد به اینکه شخصاً آن را ببیند! مبتلایان به لینونوفوبیا از مواجهه با بند یا هرگونه کار یا شی دیگری که دارای بند باشد، مانند دوخت و دوز یا گره زدن بند کفش خودداری می کنند.

این معمولاً از ارتباط منفی با رشته ایجاد می شود كه ممكن است ناشی از ترس از محدود شدن باشد. شخصی که در حال سپری کردن یک تروما (حادثه آسیب زا) است، برای مثال مورد آزار قرار گرفتن یا ربوده شدن، ممکن است به لینونوفوبیا مبتلا شود. این فوبیا همچنین می تواند به سادگی با تماشای چنین رویداد هایی در تلویزیون نیز در یک نفر شکل بگیرد.

14. پوگونوفوبیا (ترس از ریش)

پوگونوفوبیا به ترس از ریش اطلاق می شود. معمولاً این فوبیا ناشی از یک حادثه آسیب زا به واسطه یک فرد ریشو است. همچنین ممکن است از این ناشی شود که شخصی دوست ندارد ریش صورت، چهره کسی را پنهان کند.

مبتلایان به پوگونوفوبیا از مواجهه با افراد دارای ریش اجتناب می کنند و حتی ممکن است هنگام مشاهده تصویر شخصی با ریش دچار اضطراب شوند. آنها معمولاً با کسی که ریش دارد دوست نخواهد شد و هنگام صحبت با کسی که دارای ریش است، بسیار عصبی می شوند.

15. چائتوفوبیا (ترس از مو)

چائتوفوبیا به هراس از مو اطلاق می شود. این فوبیا می تواند ترس از موی خود فرد، موی افراد دیگر و یا حتی موی حیوانات باشد. مبتلایان به چائتوفوبیا ممکن است از دیدن یک موی سر روی زمین و یا حتی شانه کردن موهای خود بترسند. آنها به طور کلی از موقعیت هایی که افراد دیگر موهای شان را لمس کنند، جلوگیری می کنند و اغلب پیرایش کردن مو در منزل یا آرایشگاه برای شان بسیار دشوار است.

این هراس ممکن است ناشی از یک تجربه آسیب زای مرتبط با مو باشد. برخی نمونه ها عبارتند از تجربه بد رفتن به آرایشگاه یا از بین رفتن مقدار زیادی از مو به واسطه موضوعی مانند طاسی. همچنین ممکن است به دلیل پذیرش یک باور از سوی کسی که معتقد است موها کثیف هستند و نباید به مو دست زد، ایجاد شود.

فوبیا های مرتبط با این فوبیا شامل تریکوفوبیا و تریکوپاتوفوبیا می باشد. تریکوفوبیا ترس از موهای ریخته شده است، مانند موهایی که روی زمین، لباس یا مبلمان ریخته است. تریکوپاتوفوبیا ترس از مشکلات مرتبط با مو مانند تغییر رنگ مو یا طاس شدن سر است.

16. وستیفوبیا (ترس از لباس)

وستیفوبیا ترس از پوشیدن لباس است. برای بسیاری از افراد ، این ترس از یک پوشاک خاص حاصل می شود. در برخی دیگر اما این فوبیا ممکن است از ترس لباس تنگ و چسبان ناشی شود که موجب می شود این افراد احساس محدود شدن کنند. در موارد دیگر، این فوبیا ترس از هر نوع لباس را شامل می شود.

وستيفوبیا می تواند از حساسیت به نوع خاصی از پارچه یا یک رویداد آسیب زا که با یک نوع خاص از لباس مرتبط است ایجاد شود. به عنوان مثال، مواردی رخ داده است که باعث شده سربازان از لباس نظامی بترسند.

17. ارگوفوبیا (ترس از کار)

ارگوفوبیا ترس از کار کردن است. مبتلایان به ارگوفوبیا، اضطراب شدیدی نسبت به محل کار یا محیط کاری خود پیدا می کنند. برخی از افراد ممکن است از انجام کار های یدی ترس داشته باشند. با اینحال، برخی دیگر حتی از پیدا کردن شغل نیز ترس و واهمه دارند. همه این موارد در دسته ارگوفوبیا طبقه بندی می شوند.

ترس از کار می تواند منجر به حملات اضطرابی شود و توانایی فرد را در عملکرد شغلی و حرفه ای اش مختل کند. این وضعیت می تواند تأثیر زیادی بر زندگی فرد بگذارد، زیرا بیشتر افراد برای حفظ بقا نیاز به داشتن شغل دارند. ارگوفوبیا ممکن است ناشی از فرسودگی شغلی یا کار زدگی باشد، به ایم مفهوم که فرد آنقدر تحت فشار و خستگی ناشی از کار خود قرار می گیرد که احساس می کند دیگر نمی تواند آن را ادامه دهد. همچنین می تواند به واسطه یک تجربه منفی در کار، مانند داشتن کارفرمای سوءاستفاده گر یا عدم تعادل بین کار و زندگی حاصل شود.

ارگوفوبیا غالباً با سایر فوبیا های خاص دیگر، مانند هراس اجتماعی، ترس از صحبت کردن عمومی یا ترس از انتقاد مرتبط است.

18. دیسایدوفوبیا (ترس از تصمیم گیری)

همان گونه که شاید از نامش مشخص باشد، دیسایدوفوبیا به ترس از تصمیم گیری اطلاق می گردد. اتخاذ هر گونه تصمیم گیری ممکن است برای کسی که به دیسایدوفوبیا مبتلاست، غیرممکن به نظر برسد، زیرا این گونه افراد به نظر و عقیده خود اعتماد ندارند. ممکن است فرد مبتلا به دیسایدوفوبیا بیش از حد به دیگران اعتماد کند تا در تصمیم گیری به آنها کمک شود. آنها حتی ممکن است برای مشاوره به منابع خارجی مانند طالع بینی متوسل شوند. دیسایدوفوبیا می تواند بخشی از یک اختلال بزرگتر در سلامت روان، به نام اختلال شخصیت وابسته باشد. یکی از علائم اختلال شخصیت وابسته، اعتماد به دیگران برای تصمیم گیری است.

19. آیزوپتروفوبیا (ترس از آینه)

آیزوپتروفوبیا ترس از آینه است که گاهی اوقات تحت عنوان اسپکتروفوبیا یا کاتوپتروفوبیا نیز از آن یاد می شود. افراد با این ترس قادر به نگاه کردن خود در آینه نیستند. این ترس همچنین ممکن است از هر سطح بازتابنده دیگر نیز باشد.

این ترس ممکن است ناشی از خرافات در مورد آینه باشد. به عنوان مثال، فردی ممکن است از شکسته شدن آینه ترس داشته باشد، زیرا معتقد است این اتفاق باعث بد یمنی و بدبختی خواهد شد. برخی دیگر ممکن است از این موضوع واهمه داشته باشند که یک چیز ماورای طبیعی، مانند یک شبح را در آینه ببینند.

در بعضی موارد ، آیزوپتروفوبیا از کمبود اعتماد به نفس حاصل می شود که در آن، فرد از ظاهر فیزیکی خود خجالت زده است و بنابراین نمی خواهد خود را در یک آینه ببیند. در برخی موارد، این وضعیت می تواند منجر به افسردگی شود.

20. دیپنوفوبیا (ترس از غذا خوردن با دیگران)

دیپنوفوبیا ترس از غذا خوردن با دیگران است. این ترس اغلب از مهمانی های شام است و ممکن است ناشی از ترس از مکالمه در هنگام شام یا مجبور به گوش دادن مکالمه دیگران در هنگام غذا خوردن باشد. این ممکن است مربوط به یک هراس اجتماعی زمینه ای باشد. در بسیاری موارد، دیپنوفوبیا در اثر حوادث آسیب زایی که در گذشته برای فرد پیش آمده، حاصل شود. مانند مورد تمسخر قرار در دوران کودکی، به دلیل عدم پیروی از آداب مناسب غذا خوردن.

ترس از غذا خوردن با دیگران همچنین می تواند با ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن در مورد نحوه غذا خوردن فرد نیز مرتبط باشد. ممکن است فرد مبتلا به دیپنوفوبیا برای غذا خوردن در مقابل دیگران احساس ناخوشایندی کند و به همین دلیل از این امر اجتناب می کند. افراد مبتلا به دیپنوفوبیا تمایل دارند به تنهایی غذا بخورند یا ترجیح می دهند در صورت غذا خوردن با دیگران، در سکوت غذای شان را میل کنند.

21. فوبوفوبیا (ترس از فوبیا)

احتمالا این مورد برای تان جزء عجیب ترین فوبیا هاست: ترس از فوبیا یا هراس هراسی است. فوبوفوبیا را می توان نوعی اضطراب شناور توصیف کرد که در آن فرد در یک دایره اضطراب مارپیچ از ترس خود در حرکت است. از این نظر، این یک ناگزیرسازی است. فوبوفوبیا معمولاً با انواع دیگر فوبیا های خاص تشخیص داده می شود و اغلب با اختلالات اضطرابی همراه است. افراد مبتلا به هراس هراسی غالباً از قرار گیری در موقعیت های اجتماعی یا موقعیت های دیگر که می تواند به اضطراب در آنها منجر شود، دوری می کنند. در موارد حاد، این ترس تا حد زیادی، زندگی روزمره فرد مبتلا را مختل خواهد کرد.

برخی افراد ممکن است برای مقابله با فوبیای خود به الکل یا مواد مخدر روی بیاورند. اگر به یک هراس مبتلا هستید و از مواد برای مقابله استفاده می کنید، این را بدانید که شما تنها نیستید و یک مشاور با تجربه بهترین همیار شماست. شما می توانید برای درمان ترس های خود به یک مرکز مشاوره مراجعه کنید. مشاوره به شما کمک می کند تا افکار و رفتارهای خود را کنترل کنید.

4.7 3 votes
به نظر شما چند ستاره؟
عضویت
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا