17 ترین

17 حقیقت جالب از اقصی نقاط جهان

17 حقیقت جالب از اقصی نقاط جهان

جهان با حدود 200 کشور و بیش از 7.5 میلیارد نفر جمعیت مملو از آدم ها، مکان ها و چیزهای جالب، سرگرم کننده و جذاب است. به عنوان مثال، در نیوزیلند که به سرزمین کیوی ها معروف است، بالاترین جمعیت صاحبان حیوانات اهلی روی کره زمین را خواهید یافت. در نیکاراگوئه، یکی از تنها دو پرچم جهان را پیدا می کنید که دارای رنگ بنفش است. اگر تشنه دانستن حقایق بیشتری در مورد جهان و جمعیت روزافزون آن هستید، این مطلب 17 ترین را از دست ندهید تا دانستنى هاى جالب درباره گذشته، حال و آینده زمین بیاموزید.

مطلب مرتبط: عجیب ترین چیزها از چهار گوشه جهان

1. کره شمالی و کوبا تنها مکان هایی که نمی توانید کوکاکولا بخرید!

به گزارش بی بی سی، مهم نیست که به کجا بروید، این پر واضح است که همیشه می توانید از نوشیدن کوکاکولا لذت ببرید، تقریباً در هرجایی. اما خوب، در حالی که این نوشیدنی گازدار محبوب تقریباً در همه جا به فروش می رسد، اما هنوز (به طور رسما) روانه بازار کره شمالی و کوبا نشده است. دلیل این امر این است که این کشورها تحت تحریم های تجاری طولانی مدت ایالات متحده قرار دارند.

با این حال، برخی از افراد می گویند اگر به اندازه کافی تلاش کنید ممکن است بتوانید یک جرعه از این نوشیدنی را در جای پیدا کنید. اگرچه در این صورت لازم است هزینه بسیار گران تری از آنچه در سایر نقاط جهان پرداخت می کنید، از دست بدهید چرا که احتمالاً از یک کشور همسایه مانند مکزیک یا چین وارد شده است.

2. کل جمعیت جهان می تواند در لس آنجلس جای بگیرد.

کل جمعیت جهان بیش از 7.5 میلیارد نفر است. و بدیهی است که این تعداد بسیار زیاد به نظر می رسد. با این حال، اگر تک تک این تعداد جمعیت شانه به شانه ایستاده باشند، می تواند کمی کنترل پذیرتر باشد و کل جمعیت جهان در 500 مایل مربع لس آنجلس جای بگیرد.

3. تعداد دوقلوها بیشتر از گذشته شده است.

ممکن است فکر کنید دوقلوها کمیاب هستند، اما در واقع آنها از همیشه بیشتر شده اند. الکسیس سی مادریگال از مجله The Atlantic اذعان دارد: “از حدود سال 1915، هنگامی که کارنامه آماری آغاز می شود تا سال 1980، تقریباً از هر 50 نوزاد متولد شده یک دوقلو به دنیا آمده که میزان آن 2٪ بوده است.” “پس از آن، این نرخ شروع به افزایش می کند و تا سال 1995 ، 2.5٪ می شود. این میزان در سال 2001 به 3٪ و در سال 2010 به 3.3٪ رسیده است. این بدان معناست که از هر 30 نوزاد متولد شده یک دوقلو به دنیا می آید.”

دانشمندان معتقدند این روند به این دلیل است که زنانی که سن بالاتری دارند، و زنانی که تصمیم دارند دیرتر تشکیل خانواده بدهند، تمایل بیشتری به داشتن دوقلو دارند. درمان های باروری مانند لقاح آزمایشگاهی نیز احتمالاً نقش دارند.

4. تندترین فلفل قرمز جهان که می تواند شما را بکشد!

فلفل چیلی نفس اژدها ” آنقدر تند است که کاملاً کشنده و مهلک تلقی می شود. اگر یک عدد از این فلفل ها را بخورید، به طور بالقوه می تواند باعث ایجاد نوعی شوک آنافیلاکتیکی شود که در آن راه های هوایی می سوزد و مسدود می شود.

مایک اسمیت، مدیر ایجاد سرگرمی دانشگاه ناتینگهام که به همراه گروهی از دانشمندان، نفس اژدها را به ثبت رسانده است ، می گوید: “من با نوک زبانم این فلفل را چشیدم و تا مدتی طولانی دهانم را سوزاند تا جایی که بی حس شد”. بنابراین چرا از چنین فلفلی به طور علمی استفاده نکنیم؟ این فلفل قرمز از طریق نوعی جهش ژنتیکی برای این ساخته شده تا از آن در درمان های پزشکی به عنوان بی حس کننده استفاده شود، چرا که می تواند پوست را بی حس کند.

5. بیشتر مردم به نسبت کشور های دیگر به فرانسه سفر می کنند.

فرانسه کشوری زیبا مالامال از شراب های خوشمزه، پنیر های لذیذ و انواع عاشقانه ها است. بنابراین تعجب آور نیست که طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، تعداد بیشتری از مردم جهان به نسبت هر کشور دیگری در دنیا تمایل دارند از فرانسه دیدن کنند.

در سال 2017 ، این کشور اروپایی از 86.9 میلیون نفر استقبال کرد. اسپانیا با 81.8 میلیون بازدید کننده، دومین مقصد گردشگری محبوب و پس از آن ایالات متحده (با 76.9 میلیون) ، چین (با 60.7 میلیون) و ایتالیا (با 58.3 میلیون) بوده است. La vie est belle! (به معنای زندگی زیباست).

6. پرجمعیت ترین جزیره جهان به وسعت دو زمین فوتبال

سانتا کروز دل ایسلوته در مجمع الجزایر سن برناردو در ساحل کلمبیا شاید فقط به اندازه دو زمین فوتبال (معادل دو هکتار) باشد، اما این جزیره مصنوعی دارای چهار خیابان اصلی و 10 محله است. در این جزیره 500 نفر، در حدود 155 خانه سکنی دارند. به گفته The Guardian، به دلیل جمعیت بالایی که در چنین فضای کوچکی متمرکز است، پرجمعیت ترین جزیره جهان شناخته شده است.

7. جزایر قناری از نام سگ ها گرفته شده است نه پرندگان!

به نظر منطقی می رسد که تصور کنیم جزایر قناری از روی پرنده قناری نامگذاری شده اند، اما در واقع منظور، سگ بوده است. اگرچه این مجمع الجزایر در ساحل شمال غربی آفریقا واقع شده است، اما در واقع بخشی از اسپانیا محسوب می شود. در اسپانیایی نام این منطقه Islas Canarias است که از عبارت لاتین Canariae Insulae به معنای “جزیره سگها” آمده است. جالب نیست؟

8. اندونزی، محل زندگی کوتاه ترین افراد جهان

بر اساس داده های جمع آوری شده از منابع مختلف جهانی از سوی Telegraph در سال 2017، اگرچه افراد کوتاه قد و قد بلند در همه جا وجود دارند، اما اندونزی کوتاه قد ترین افراد جهان را در خود جای داده است.

با در نظر گرفتن هر دو جنسیت، میانگین قد بزرگسالان در اندونزی حدود 157 سانتی متر است. مردم بولیوی با متوسط ​​قد 159 سانتی متر، چندان قد بلند تر از اندونزی ها نیستند. بلند قد ترین افراد جهان در هلند زندگی می کنند که متوسط ​​قد بزرگسالان آنها 182 سانتی متر است.

9. توافق نامه پاریس در مورد تغییر آب و هوا توسط بیشترین کشورها در یک روز امضا شده است.

در روز زمین در سال 2016 در دفتر مرکزی سازمان ملل متحد (UN) در نیویورک، 174 رهبر جهان توافق نامه پاریس را امضا کردند. طبق اعلان سازمان ملل، تاکنون بیشترین تعداد کشورهایی که گرد هم آمده و در یک روز توافقی را امضا کرده اند، مربوط به این توافق است. این توافق با هدف مقابله با تغییرات آب و هوا و تسریع و تشدید اقدامات و سرمایه گذاری های لازم برای تقویت تلاش برای اقلیم جهانی انجام شده است.

10. آرام ترین اتاق جهان در دفتر مرکزی مایکروسافت قرار دارد.

یک مثل آمریکایی می گوید: سکوت طلا است. و گرچه ممکن است برای بسیاری از مردم به اندازه جواهرات و طلا ارزش نداشته باشد، اما مطمئناً هدف اصلی کسانی بوده که ساکت ترین اتاق جهان را ساختند. به گزارش CNN، اتاق آزمایشگاه واقع در دفتر مرکزی شرکت مایکروسافت در ردموند، ایالت واشنگتن، صدای پیش زمینه -20.35 dBA را که 20 دسی بل زیر آستانه شنوایی انسان است را اندازه گیری می کند و رکورد های قبلی را برای فضاهایی که آرام ترین مکان های سیاره تلقی می شدند می شکند.

هوندراژ گوپال، دانشمند گفتار و شنوایی و طراح اصلی “اتاق بی پژواک” در مایکروسافت، به سی ان ان چنین گفت: “به محض ورود به اتاق، بلافاصله احساس عجیب و بی نظیری را تجربه می کنید که توصیف آن بسیار دشوار است.” وی همچنین گفت: “بیشتر افراد عدم وجود صدا را ناشنوایی، احساس گرفتگی گوش ها یا زنگ زدن در گوش تلقی می کنند. صداهای بسیار خفیف، به وضوح شنیده می شوند. زیرا سر و صدای محیط فوق العاده کم است. وقتی در این اتاق سر خود را بر می گردانید، حتی می توانید حرکت آن را بشنوید. می تواند صدای نفس خود را بشنوید که صدایی بلند به نظر می رسد. ” حیرت انگیز نیست؟

11. تنها سه کشور در جهان وجود دارد که از سیستم متریک استفاده نمی کنند.

به سهولت در درک، اغلب افراد در بیش از 200 کشور جهان هنگام توصیف مواردی مانند طول یا جرم از سیستم متریک استفاده می کنند. با این حال، سه کشور وجود دارد که از این روش تبعیت نمی کنند: لیبریا ، میانمار و ایالات متحده.

البته به زودی، این تعداد ممکن است به دو کشور تنزل پیدا کند. به گزارش Liberian Observer ، در سال 2018 ، ویلسون تارپه، وزیر تجارت و صنعت لیبریا اظهار داشت: دولت قصد دارد به منظور ارتقاء مسئولیت پذیری و شفافیت در تجارت از سیستم متریک استفاده کند.

12. طولانی ترین نام یک مکان روی این سیاره 85 حرف دارد!

افرادی که در تپه مامونگکوکومپورانگکونتجونیا (Mamungkukumpurangkuntjunya Hill) در استرالیا زندگی می کنند، هنگام به خاطر سپردن و یادآوری اسم زادگاه شان، باید کمی صبر و حوصله به خرج دهند. اما میدانید چیست؟ اهالی این منطقه تنها نیستند! افراد ساکن در دریاچه Chargoggagoggman-chauggagoggchaubunagungamaugg در ماساچوست و Tweebuffelsmeteen-skootmorsdoodgeskietfontein در آفریقای جنوبی هم باید همین کار را انجام دهند.

اما هیچکدام از آنها کار شان سخت تر از نوشتن آدرس افرادی نیست که در Taumatawhakatangihanga-koauauotamateaturipukakapikimaung-ahoronukupokaiwhenuakitanatahu، نیوزیلند زندگی می کنند. اشتباه نکنید! این اسامی، اشتباه تایپی نیست! نام این مکان با طول 85 حرف، طولانی ترین نام در جهان است.

13. در هر ثانیه چهار نوزاد متولد می شود.

در هر ثانیه، ما از چهار کودک جدید در کل جمعیت خود استقبال می کنیم. اگر کمی دو دو تا چهار تا کنید، متوجه می شوید که این بدان معنی است که در هر دقیقه تقریباً 250، هر ساعت 15000 و هر روز 360،000 تولد صورت می گیرد. به گزارش شبکه جهانی اکولوژی، در طول یک سال کامل، حدود 131.4 میلیون نوزاد متولد می شوند.

14. سردترین دمای ثبت شده تاکنون منفی 144 درجه فارنهایت بوده است.

ممکن است فکر کنید به هوای سرد و وزش باد شدید عادت کرده اید، اما میانگین روز زمستان در سردترین روز ثبت شده چیزی نزدیک به منفی 144 درجه فارنهایت بوده است. دمای هوا در قطب جنوب بین سال های 2004 و 2016 ثبت شده است. تنها چند تنفس معمولی در آن دما باعث خونریزی ریه های شما می شود و شما را می کشد!!!

15. لایه ازن در مدت 50 سال بازیابی کامل خواهد داشت.

به دلیل آلودگی، لایه ازن زمین، آسیب های زیادی را متحمل شده است. این یک خبر بد برای همه است، زیرا این لایه شکننده گاز از سیاره ما محافظت می کند و ما را از اشعه مضر ماوراء بنفش خورشید در امان می دارد. خوشبختانه ، براساس گزارش سال 2018 سازمان ملل متحد، لایه ازن کاملاً بهبود می یابد.

این بهبودی مرهون بخش اعظمی از پروتكل مونترال سال 1987 است كه در آن ممنوعیت جهانی در استفاده از یكی از مهمترین عاملان این خسارت مهیب اعلام شد: كلروفلوروكربن (CFO). پیش از این، استفاده از CFO در یخچال و فریزر، قوطی های آئروسل و مواد شیمیایی پاک کننده متداول بوده است.

16. ژاپن، زلزله خیز ترین کشور جهان

زمین لرزه می تواند از طیف لرزه‌ های جزئی باشد که به سختی متوجه لرزیدن ساختمان می شویم یا چنان شدید باشد که باعث تخریب گسترده ای می شود. اما برای کسانی که در کشورهایی مانند چین، اندونزی، ایران و ترکیه زندگی می کنند، که برخی از مناطق مستعد زمین لرزه بر روی کره زمین هستند، این یک بخش اجتناب ناپذیر از زندگی به شمار می رود. با این حال ، طبق بررسی زمین شناسی ایالات متحده، ژاپن بیشترین زمین لرزه در جهان را ثبت کرده است.

17. حدود 4 کوآدریلیون کوآدریلیون باکتری بر روی سیاره زمین وجود دارد.

همه باکتری ها بد نیستند. در حقیقت، برخی از این سلول های بیولوژیکی کوچولو موچولو در واقع برای ما مفید هم هستند و به روش های مختلف و پیچیده ای به جهان کمک می کنند. به گفته NPR، وجود حدود 4 کوآدریلیون کوآدریلیون باکتری منحصر به فرد در سیاره ما بسیار جالب است. برای این که متوجه بزرگی این رقم شوید، شاید بهتر باشد بدانید که هر کوآدریلیون دارای 15 صفر و کوآدریلیون کوآدریلیون دارای 30صفر است! این یعنی حدود 4.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 نوع باکتری و این عدد بسیار بزرگی است.

اگر از مطالعه حقایق جالب لذت می برید، می توانید برای ادامه به لینک زیر مراجعه کنید:

ادامه مطلب …

پیمایش به بالا