17 ترین

عجیب ترین چیزها از چهار گوشه جهان که تاکنون نشنیده اید!

عجیب ترین چیزها از چهار گوشه جهان که تاکنون نشنیده اید!

زمین به طرز شگفت انگیزی عجیب است. از موجودات بسیار ریز که می توانند در فضا زنده بمانند گرفته تا رنگی که چشمان شما حتی نمی تواند آن را ببیند، زمین پر از چیزهای عجیب و غریب و خارق العاده ای است؛ هم چیزهای طبیعی و هم ساخته شده توسط ما انسان ها.

در این مطلب از 17 ترین قصد داریم شما را با تعداد انگشت شماری از هزاران هزار چیز عجیب و غریب موجود در این سیاره خاکی که احتمالاً از آنها بی اطلاعید، آشنا کنیم. تمامی مطالب بر پایه علم و دانش و برگرفته از sciencealert می باشد.

1. ونتابلک، سیاه ترین ماده شناخته شده در جهان

ونتابلک (Vantablack) یک نانومواد است که از هر ماده دیگری روی کره زمین تیره تر است. این محصول در سال 2015 توسط سورری نانو سیستمز (Surrey NanoSystems) در انگلستان ساخته شده است و در واقع مجموعه ای از لوله های کربن عمودی است که روی یک بستر رشد می کنند.

ونتابلک 99.98 درصد از نوری را که به سطح آن برخورد می کند، جذب می کند. این بدان معنی است که چشم انسان از نظر فنی وقتی به ونتابلک نگاه می کند، چیزی را نمی بیند و تقریبا مشابه خیره شدن به یک چاله سیاه است.

2. فرشته دریایی آبی، موجودی شبیه به بیگانگان

Glaucus Atlanticus یا لیسه دریایی آبی رنگ گونه ای از لیسه دریایی لجه نشین است که با لقب “فرشته دریایی یا فرشته آبی” شناخته می شود. این موجود خارق العاده به همان اندازه که نایاب است، زیبا نیز می باشد و تنها در سواحل آفریقای جنوبی و استرالیا یافت می شود.

آن گونه که به نظر می رسد این لیسه مسحور کننده، ذات خطرناکی دارد.

فرشته آبی، گوشتخوار است و از سایر موجودات آبزی سمی مانند “ناوچه پرتغالی” تغذیه می کند. این آبزی، زهر را از طعمه موجود در کیسه های مخصوص خود جمع آوری می کند، آن را تغلیظ می کند، سپس از آن سم برای طعمه های بعدی استفاده می کند.

3. آیروژل یک تکه ابر ساختگی

آیروژل یا هواژل یک ماده فوق سبک است که از ژل و گاز ساخته شده است. به دلیل ظاهر سماوی اش، این ماده، لقب “دود منجمد” یا “ابر جامد” را به خود گرفته است.

دانشمندان بیش از ده ها دستور العمل را برای انواع مختلف آیروژل ایجاد کرده اند، اما همه آنها یک فرایند مشابه را با یکدیگر به اشتراک می گذارند: مواد شیمیایی را با هم ترکیب می کنند، آنها را درون یک ژل مرطوب قرار می دهند و سپس تمام مایعات خارج شده را مکش می کنند. نتیجه این فرایند، حصول ماده ای با چگالی بسیار پایین است که در واقع 99 درصد آن هوا است. از آیروژل به عنوان عایق صوتی در ساختمان سازی استفاده می شود.

از آنجا که این ماده عمدتا از هوا ساخته شده است و هوا رسانای گرمای وحشتناکی به شمار می رود، قرار دادن تنها یک لایه از آیروژل بین گل و شعله باعث از بین رفتن گل می شود.

4. درخت اکالیپتوس رنگین کمان، یک تابلوی نقاشی

ممکن است به نظر برسد که درخت اکالیپتوس دگلپتا از دل کتاب دکتر زوس (Dr. Seuss) بیرون آمده است، اما در واقع این درخت در اندونزی، پاپوآ گینه نو و همچنین فیلیپین رشد می کند. این درخت بی نظیر دارای پوسته چند رنگ با رگه های روشن، آبی، نارنجی، بنفش، سبز و شاه بلوطی است.

به گفته باغ گیاه شناسی میسوری، رنگ های غیر معمول و شگفت انگیز این درخت، اثر جانبی پوسته اندازی تنه درخت است. مادامی که پوسته درخت می ریزد، لایه داخلی درخت که به رنگ سبز روشن است، آشکار می شود. این لایه داخلی نیز رفته رفته بالغ می شود و طیف وسیعی از رنگ ها را از خود متساطع می کند.

5. یک کلیسای جامع زیرزمینی در کلمبیا کاملاً ساخته شده از نمک

کلیسای جامع نمک زیپاکوئیرا (Zipaquirá) یک کلیسای کاتولیک زیرزمینی رومی در کوندینامارکا در کلمبیا است که در سال 1954 در داخل یک معدن نمک زیر زمینی ساخته شده است. این کلیسا کاملاً از نمک ساخته شده است و در فاصله 180 متری (590 فوت) از سطح شهر کوچک زیپاکوئیرا واقع شده است.

این کلیسای جامع دارای یک صلیب غول پیکر نمکین نیز می باشد و می تواند تا 10،000 نفر را در خود جای دهد ، اگرچه هرگز از ظرفیت تکمیل نشده است.

6. کوسه های گوبلین "فسیل های زنده"

کوسه های گوبلین یا دیوکوسه ها، گونه ای نادر از کوسه های آب های عمیق هستند که گاه به آنها “فسیل های زنده” گفته می شود. آنها تنها عضو شناخته شده و باقی مانده از خانواده کوسه های باستانی میتسوکارینیدا هستند.

کوسه های گوبلین به دلیل وجود آرواره های کشیده و برجسته، که مملو از دندان های ناخن مانند هستند، مورد توجه قرار گرفته اند. آنها می توانند جریان های الکتریکی ساطع شده توسط حیوانات دیگر را ردیابی کرده و فک های خود را به سرعت به شکل کشویی باز کنند تا طعمه را ببلعند.

درک این مسئله که این کوسه تا چه حد وحشتناک است بدون دیدن صحنه هایی که در آن کوسه گوبلین به طعمه خود حمله می کند، تقریبا غیر ممکن است. به گفته سایت خبرگزاری رسانه و سرگرمی دیجیتال اسپای (Digital Spy)، کاراکتر نئومورف در فیلم علمی تخیلی “بیگانه: کاوننت” در واقع الهام گرفته از این موجود بوده است.

7. بیسموت یک عنصر شیمیایی با سطحی شبیه رنگین کمان

ممکن است بیسموت را به عنوان یک عنصر شیمیایی از درس شیمی دبیرستان خود به یاد بیاورید، اما احتمالاً تصور نمی کردید که ظاهری رنگارنگ و رنگین کمانی دارد.

به گزارش Live Science ، بیسموت الگوی رشد منحصر به فرد “پلکانی” ای دارد که در آن لبه های بیرونی سریعتر از مناطق داخلی شکل می گیرند. این منجر به ایجاد یک ساختار کریستالی می شود که به نظر می رسد از ایجاد انسداد مربع های رنگین کمان ساخته شده است.

8. آتشفشانی با گدازه هایی به رنگ آبی کهربایی

آتشفشان کاوا ایجن در اندونزی به دلیل ساطع کردن امواج ناشی از گدازه های آبی و بنفش رنگ مورد توجه قرار گرفته است.

از نظر فنی، خود گدازه آبی نیست. طبق گفته مجله Smithsonian ، این رنگ بندی جذاب از مقادیر زیادی گاز سولفوریک ناشی می شود که در ترکیب با گدازه به چشم می خورد. هنگامی که این گاز آتش می گیرد، با یک رنگ روشن می سوزد و باعث می شود گدازه به رنگ آبی کهربایی به نظر برسد.

9. نسخه خطی ووینیچ، کتابی اسرارآمیز به زبانی غیرقابل ترجمه

کتاب دستنویس ووینیچ (Voynich Manuscript) یک نسخه خطی قرون وسطایی 240 صفحه ای است که به زبانی ناشناخته نوشته شده است و سال هاست ذهن دانشمندان و رمزگشایان را به خود مشغول کرده است.

گمان می رود که این دستنوشته اسرار آمیز حدوداً مربوط به سال های 1404 تا 1438 باشد. این دستنویس مملو از تصاویر و نمودارهای مبهمی است که به نظر می رسد همه چیز از گیاهان غیر معمول گرفته تا زنانی که با شکم برآمده در استخرهای سبز در حال شنا هستند، در آن به تصویر کشیده شده است. مفهوم کلی که از صفحات به جا مانده از این کتاب به دست می آید، این است که کتاب یک دستور داروسازی قرون وسطایی است.

تاکنون تمام تلاش ها برای ترجمه متن كتاب یا شناسایی گیاهان به تصویر کشیده شده در آن ناموفق بوده است.

در ژانویه سال 2018، گروهی از دانشمندان کانادایی اعلام کردند که ممکن است در رمزگشایی بخش هایی از این نسخه خطی با استفاده از هوش مصنوعی به موفقیت دست یابند. با این حال این محققان اعتراف اذعان داشته اند که به اصلاح بیشتر فرآیند و ورودی دانشمندان بیشتر نیاز است.

10. غیرقابل دسترسی ترین مکان جهان به نام نقطه نمو

نقطه نمو (Point Nemo) دوردست ترین نقطه روی کره زمین است. به طور رسمی این مکان به عنوان غیرقابل دسترس ترین نقطه اقیانوسی شناخته می شود که در مرکز مثلثی احاطه شده توسط جزیره دوسی ، جزیره موتونویی (بخشی از زنجیره جزیره ایستر) و جزیره ماهر در نزدیکی قطب جنوب واقع شده است.

این نقطه خیلی از خشکی دور است که نزدیک ترین انسانها به نقطه نمو معمولاً فضانوردان هستند. ایستگاه فضایی بین المللی از زمین حدود 258 مایل (415 کیلومتر) در مدار زمین حرکت می کند، در حالی که نزدیکترین نقطه دارای سکنه به نقطه نمو بیش از 1670 مایل ( 1225 کیلومتر) دورتر است.

11. بیابان داناكیل، همچون سیاره بیگانگان

بیابان داناکیل در اتیوپی، خاستگاه یکی از عجیب ترین مناظر جهان است.

این مکان دارای استخرهای گدازه شکسته، چشمه های آب گرم نئونی رنگ و نمک زار های درخشان می باشد. گازهای سمی در اطراف مزارع گرمابی در جریانند و بسیاری از استخرهای منطقه مملو از اسید هستند.

12. دریاچه ها و رودخانه های زیر زمینی در اعماق اقیانوس

دریاچه های زیر آب، بسترهایی از آب هستند که دارای شوری بسیار بیشتر (یعنی نمکی) از سطح اقیانوس هستند. این آب های شور از بقیه آب دریا متراکم تر است و همین امر باعث می شود دریاچه ی زیر آب شکل بگیرد که از آب دریا جدا به نظر می رسد.

این دریاچه ها موج های جداگانه ای از خود دارند که بر خلاف “خط ساحلی” حرکت می کنند و زیردریایی ها حتی وقتی که تا سر حد این آب های شور به اعماق اقیانوس می روند، می توانند روی این استخرهای آب شناور بمانند.

متأسفانه، این دریاچه ها حاوی مقادیر زیادی متان سمی و سولفید هیدروژن نیز هستند، بنابراین شنا در آنها برای انسان بسیار مهلک خواهد بود.

13. قارچ های غول پیکر بزرگترین موجود زنده روی زمین

بله نهنگ ها، درختان سرخ چوب و فیل ها بسیار بزرگ هستند؛ اما آنها بزرگترین ارگانیسم زنده (موجودات زنده) روی کره زمین محسوب نمی شوند. لقب بزرگترین موجود زنده زمین به قارچ آرمیلاریا اوستویا (Armillaria Ostoyae) تعلق می گیرد.

این قارچ با نام مستعار قارچ عسلی، سراسر 385 هکتار از جنگل ملی مالهور در ایالت اورگن را فرا گرفته است. دانشمندانی که این قارچ را در سال 2017 کشف کردند از آزمایش DNA استفاده کردند و مشخص شد که تمام قارچ های رشد یافته در آن منطقه، در واقع بخش های مختلف یک ارگانیسم زنده هستند.

این قارچ غول پیکر و کهن احتمالاً بین 2400 تا 8،650 سال در حال رشد بوده است و گفته می شود که کلاهک های آن بسیار خوشمزه هستند.

14. تاردیگرید ها، میکروارگانیسم هایی که حتی می توانند در فضا زنده بمانند

تاردیگرید ها، که به آنها نیز خرس آبی یا خوکچه خزه ای نیز گفته می شود، میکروارگانیسم های با نمکی هستند که می توانند تقریباً در هر مکانی زنده بمانند.

آنها ترجیح می دهند در مکان های مرطوب مانند گل و لای زیست کنند. اما طبق گفته مجله Smithsonian ، این موجودات می توانند دست کم در سرمای -328 درجه فارنهایت (-200 درجه سلسیوس) یا گرمای 300 درجه فارنهایت (149 درجه سلسیوس) در محیط نیز تاب بیاورند.

دانشمندان همچنین دریافتند که خرس های آبی می توانند در برابر اشعه، مایعات در حال جوش، فشار بیش از شش برابر بیشتر از عمیق ترین قسمت اقیانوس و حتی خلاء فضا نیز زنده بمانند.

15. یک غار پر از کریستال های سفید در مکزیک

غار کریستال، این غار دلربا با کریستال های درخشان که همه کاوش های انسانی را در نوردیده است.

این نقطه مرموز در سال 2000 هنگامی که معدن چیان، آب را از یک معدن روی در زیر ناایکا در ایالت چیهواهوا در مکزیک تخلیه می کردند، کشف شد.

این سازه های درخشان آن چنان خالص هستند که دانشمندان با استفاده از تکنیک های معمولی قادر به تخمین قدمت آنها نیستند. با این حال، محققان به کشفی دست یافته اند که به نظر می رسد نمونه ای از یک باکتری 50 هزار ساله در یکی از کریستال ها است.

در سال 2017 ، این شرکت معدنکاری که صاحب املاکی است که غار در آن واقع شده است، اجازه داد که این غار مجددا بررسی شود.

4.5 2 votes
به نظر شما چند ستاره؟
عضویت
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا