17 ترین

عجیب ترین فوبیا های دنیا که احتمالا هرگز نشنیده اید!!! |بخش 1

عجیب ترین فوبیا های دنیا که احتمالا هرگز نشنیده اید!!!

فوبیا به ترس غیر منطقی نسبت به یک شی، وضعیت یا موجودات زنده اطلاق می شود. در حالی که ترس یک پاسخ طبیعی به خطر است، اما فوبیا اغلب در پاسخ به چیزی که بعید است منجر به آسیب واقعی شود، رخ می دهد.

مشخصه ی فوبیا ها، پریشانی قابل توجهی است که غالباً باعث می شود فرد از مواجهه با منبع ترس خودداری کند. فردی که دچار فوبیایی است که زندگی روزمره وی را مختل ساخته است، برای درمان فوبیای خود باید تحت مراقبت قرار بگیرد، زیرا نتایج مربوط به درمان های حرفه ای معمولاً مطلوب خواهد بود.

تست تشخیص فوبیا

در حالی که اکثر مردم در مورد فوبیا های شایع مانند ترس از ارتفاع (آکروفوبیا) یا ترس از عنکبوت (آراکنوفوبیا) شنیده اند، اما در مورد فوبیا های عجیب و غریب، کمتر صحبت شده است. در این بخش از 17ترین به عجیب ترین و در عین حال جالب ترین فوبیا های جهان اشاره شده است که شاید تاکنون درباره آنها چیزی نشنیده باشید:

1. آراکیبوتیروفوبیا (ترس از چسبیدن کره بادام زمینی که به سقف دهان)

آراکیبوتیروفوبیا ترسی است که از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان ناشی می شود. در حالی که این پدیده در یک نقطه از زندگی برای همه افراد اتفاق افتاده است، اما افراد مبتلا به آراکیبوتیروفوبیا از آن به شدت وحشت دارند. شدت آراکیبوتیروفوبیا در افراد مختلف، متفاوت است. برخی از افراد مبتلا ممکن است قادر به خوردن مقادیر کمی کره بادام زمینی باشند، اما برخی دیگر به شدت از خوردن کره بادام زمینی یا هر چیزی با قوام کره بادام زمینی به طور کلی خودداری می کنند.

آراکیبوتیروفوبیا می تواند ناشی از یک هراس بزرگ تر نسبت به مواد چسبنده یا ترس از خفگی باشد. همچنین ممکن است ناشی از یک حادثه آسیب زا با کره بادام زمینی مانند خفگی یا حساسیت به آن باشد.

2. نوموفوبیا (ترس از نداشتن تلفن همراه)

نوموفوبیا به ترسی اطلاق می شود که در آن فرد از همراه نبودن تلفن همراه خود وحشت دارد. مبتلایان به این فوبیا، هراس بیش از حدی نسبت به نبود تلفن همراه شان، کم بودن باتری یا عدم استفاده از آن تجربه می کنند و تحت فشار و اضطراب زیادی قرار می گیرند. صرف نظر از شرایط، قادر نبودن نسبت به استفاده از تلفن همراه شان باعث می شود افراد مبتلا به نوموفوبیا دچار وحشت  زیادی شوند و علائم شدید اضطراب را تجربه کنند.

این شکل از فوبیا غالباً ناشی از اعتیاد به تلفن همراه است. افراد مبتلا به این هراس ممکن است در طول روز تلفن خود را با وسواس بررسی کنند. به نظر می رسد این روزها، این اختلال بسیار شایع شده است. در نظرسنجی های اخیر جمعیت های مختلف، شیوع اضطراب ناشی از همراه نداشتن یا عدم توانایی استفاده از تلفن همراه بین 9 تا 77٪ بوده است. گروهی در ایتالیا پیشنهاد کرده اند که نوموفوبیا به نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) اضافه شود.

 

3. آریتموفوبیا (ترس از اعداد)

بسیاری از افراد وجود دارند که از کلاس ریاضی واهمه دارند، اما افراد مبتلا به آریتموفوبیا یا ترس از اعداد، به طور واقعی از اعداد وحشت دارند. افراد مبتلا به این فوبیا معمولاً اضطراب شدیدی در رابطه با حل مسائل ریاضی یا به طور کلی مواجهه با اعداد را تجربه می کنند. گاهی اوقات به ترس از اعداد، عددی هراسی نیز گفته می شود. آریتموفوبیا می تواند کیفیت زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر دهد، زیرا انجام بسیاری از امور یا مشاغل بدون مواجهه با اعداد و ارقام بسیار دشوار است.

4. پلوتوفوبیا (ترس از پول)

بسیاری از مردم آرزو دارند که پول بیشتری داشته باشند، اما این در مورد افراد مبتلا به پلوتوفوبیا یا ترس از پول و ثروت صدق نمی کند. مبتلایان به پلوتوفوبیا ممکن است از ثروتمند شدن خود یا افراد ثروتمند بترسند. معمولاً هنگامی که مجبور به پرداخت پول هستند، از پول خود وحشت دارند.

افراد مبتلا به این ترس ممکن است به طور بالقوه در شغل و حرفه خود خرابکاری کنند تا از درآمد بیشتر یا ثروتمند شدن شان جلوگیری شود!!! ترس از ثروتمند شدن ممکن است ناشی از ترس مسئولیت ها یا فشارهای ناشی از آن، یا ترس از سرقت رفتن دارایی شان باشد.

5. زانتوفوبیا (ترس از رنگ زرد)

احتمالا این از عجیب ترین فوبیا های دنیا است که تاکنون شنیده اید! زانتوفوبیا ترس از رنگ زرد است. افراد مبتلا به زانتوفوبیا معمولاً از هر جسم زرد مانند تاکسی ها، گل ها و یا حتی موز می ترسند. افراد مبتلا به زانتوفوبیا ممکن است به هر قیمتی که شده از رنگ زرد فرار کنند. این هراس، زندگی روزمره افراد مبتلا را مختل می سازد، زیرا هر چیزی با رنگ زرد در همه جا یافت می شود.

6. آبلوتوفوبیا (ترس از حمام)

آبلوتوفوبیا یا حمام هراسی، ترس از شستن یا تمیز کردن خود است! این هراس اغلب در کودکان رخ می دهد و با افزایش سن برطرف می شود، اما می تواند همچنان در بزرگسالانی نیز وجود داشته باشد. مبتلایان به آبلوتوفوبیا از استحمام و دوش گرفتن خودداری می کنند که این امر می تواند به بوی ناخوشایند بدن منجر شود و بعضاً منجر به انزوای اجتماعی شود. با این حال، ترس این افراد از حمام کردن و اضطرابی که در هنگام استحمام تجربه می کنند، آنقدر شدید است که در مقایسه، این پیامدها را کمرنگ جلوه می دهد. ممکن است آبلوتوفوبیا ناشی از وقوع آسیب دیدگی به واسطه آب باشد، یا این که فرد از خیس شدن در هراس باشد. در بعضی موارد، این فوبیا ناشی از فوبیایی دیگر به نام آکوآفوبیا یا ترس از آب باشد.

7. اکتوفیوبیا (ترس از عدد هشت)

اکتوفوبیا ترس از عدد هشت است. جالب توجه است که تعداد کمی از فوبیا های شناخته شده دیگر، به جز ترس از اعداد (آریتموفوبیا) و ترس از عدد سیزده (تریسکایدکافوبیا) به اعداد خاص مربوط می شود. افراد مبتلا به اکتوفوبیا نه تنها از نماد عدد هشت می ترسند، بلکه حتی از حروف نوشته شده مربوط به عدد هشت در آدرس ها و یا در تبلیغات نیز می ترسند. این گونه افراد حتی از اشیائی که به شکل عدد هشت هستند نیز ممکن است بترسند.

ترس از شماره هشت ممکن است از شباهت آن به نماد بی نهایت (∞) ناشی شود. همچنین ممکن است در اثر یک حادثه آسیب زا ناشی از عدد هشت ناشی شود، مانند تصادفی که در 8ام ماه رخ داده است.

8. اپتوفوبیا (ترس از باز شدن چشم)

اپتوفوبیا می تواند بسیار ناتوان کننده باشد، زیرا برای فرد دشوار است که فعالیت های روزانه خود را بدون باز کردن چشمان خود انجام دهد. افراد مبتلا به اپتوفوبیا ممکن است ترجیح دهند در داخل خانه یا در مناطق کم نور بمانند. این هراس معمولاً با یک اختلال اضطراب عمومی همراه است. مانند بسیاری از فوبیا های دیگر، این ترس معمولاً نتیجه یک حادثه آسیب زا می باشد.

9. گلوبوفوبیا (ترس از بادکنک)

گلوبوفوبیا به ترس از بادکنک اطلاق می شود. سطح ترس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند از پرهیز از نزدیک شدن به بادکنک تا اجتناب از مکان هایی که در آن بادکنک وجود دارد، متغیر باشد. در برخی افراد این ترس تا حدی زیاد است که حتی دیدن یک بادکنک در تلویزیون می تواند اضطراب شدیدی را در فرد برانگیخته کند. این فوبیا به ویژه برای كودكان دشوار است، زیرا اغلب در همه جشن های تولد كودكان بادکنک وجود دارد.

گلوبوفوبیا معمولاً در اثر تجربه یک اتفاق آسیب زا در دوران کودکی مانند ترکیدن بادکنک و ترسیدن از صدای مهیب آن شکل گرفته باشد. همچنین می تواند با ترس از دلقک ها (یا کولروفروفوبیا) مرتبط باشد، زیرا این دو اغلب در کنار هم قرار می گیرند.

10. هیپوپوتومونستروسسکویپدالیوفوبیا (ترس از کلمات طولانی)

احتمالا خواندن این عبارت، خود موجب هراس می شود اما شاید عجیب باشد که این فوبیا واقعاً وجود دارد. هیپوپوتومونستروسسکویپدالیوفوبیا ترس از کلمات طولانی است. از قضا، عبارت هیپوپوتومونستروسسکویپدالیوفوبیا، خود جزء طولانی ترین کلمه در فرهنگ لغت به شمار می رود. نام دیگر این فوبیا سسکویپدالوفوبیا است. این ترس از آن ناشی می شود که فرد تصور می کند بیان ناصحیح کلمات طولانی موجب خجالت زدگی وی می شود. این اتفاق ممکن است هنگام روخوانی کودکان با صدای بلند سر کلاس درس رخ دهد. این فوبیا همچنین می تواند در افراد مبتلا به خوانش پریشی یا دیسلکسیا نیز شایع باشد.

مطالعه بخش دوم…

5 3 votes
به نظر شما چند ستاره؟
عضویت
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا