17 ترین

مهمترین کارای روزانه برای خواب راحت شبانه !

مهمترین کارای روزانه برای خواب راحت شبانه !

اهل فن و پزشکان می گن که یه آدم به طور متوسط نصف عمرشو خوابه! ببخشید آقا، اجازه: ” پس ما چرا همیشه خسته ایم؟”

خب همه ساعتایی که در طولشون می خوابی اتوماتیک وار باعث نمی شن تا با خوابیدن به سرزمین رویاها فرو بغلتی. خواب هم مثل هرچیز دیگه آدابی داره، رسمی داره و رسومی. اگه همیشه خسته ای خب شاید بدن بیچاره ت با اینکارا داره یه پیامی بهت می ده. بهتر نیست به حرفش گوش کنی و ببینی دردش چیه که نمی ذاره آب خوش از گلوت پایین بره از بس که همیشه بی حالی؟

از شوخی گذشته توی این مقاله می خوایم به مهمترین کارایی که باید تو طول روز انجام بدید تا خواب شب راحتی داشته باشید اشاره کنیم. چون واقعیت اینه که برخلاف تصور خیلی از مردم، خیلی از کارایی که همه ما تو طول روز انجام میدیم توی کیفیت خواب شبمون نقش و اثر مستقیم داره. اگه می خواید خواب شب راحتی داشته باشید، با ما همراه باشید تا بهتون بگیم تو طول روز باید چه کار بکنید و چی کار نکنید.

زمان مصرف کافئین رو تنظیم کنید

بله، خوردن یه استکان قهوه، یا چای یا یه لیوان نوشابه قبل خواب کار خیلی بدیه. اما می دونستید که اول صبح هم نباید از نوشیدنی های کافئین دار استفاده بکنید؟ بله درسته. بهتره حداقل یه ساعت و نیم بعد از بیدار شدن از خواب صبر کنید، بعد با خیال راحت سراغ نوشیدنی محبوب صبحتون برید. وگرنه سطح کورتیزول بدنتون حسابی به هم می ریزه. اگه این تنظیم رو انجام ندید، بین 8 تا 10 ساعت بعدی اثر کافئین از بین می ره و دوباره مجبور میشید مصرف کنید. این کار باعث میشه مدام ساعت خوابتون عقب بیفته و نامنظم بشه.

مصرف الکلتون رو کنترل کنید

کلا که بهتره الکل مصرف نکنید. البته خداروشکر این مورد تو کشور ما زیاد موضوعیت نداره ولی به هر حال خب بعضیا هستن دیگه. چه میشه کرد. مثل کافئین، سطح الکل بدن هم باعث میشه بدنتون بیشتر تمایل به بیدار موندن داشته باشه. پس اگه در ممالک خارج هستید و می خواید با شامتون شراب بخورید یا بعد از یه روز سخت نوشیدنی الکل دار مصرف کنید، خواهشمند است این کار بی خود رو حداقل دوساعت قبل از رفتن به رخت خواب انجام بدید.(خجالتم خوب چیزیه. والا…)

ورزش کنید

ورزش و تمرینای هوازی باعث میشه تا مردم زودتر بتونن بخوابن و از خواب عمیقتری لذت ببرن.

نزدیک ساعت خواب ورزش نکنید

بله، ورزش کردن همیشه چیز خوبی بوده و هست. ولی خداوکیلی حداقل تا چهار ساعت قبل از گذاشتن سر مبارک روی بالش ورزش نکنید. ورزشای سنگین می تونن تا همین مدت یعنی چهار ساعت بدنتون رو قوی و پر انرژی نگه دارن و اگه تو طول این مدت بخواید بخوابید بدنتون می گه چاییدی. پاشو بینیم بابا. فقط وقتی بدن بعد از ورزش خنک میشه و اعصابشو آروم می کنه یه کمی خسته می شید و می تونید بخوابید.

تلاش کنید غذاهایی بخورید که برای خواب خوبن

گیلاس های ترش حاوی ملاتونین زیادی هستن که به شما کمک می کنه راحت تر چشماتونو هم بیارید. یادتون باشه که منیزیم هم برای کمک به خوابیدن خیلی خوبه. پس در این زمینه موز می تونه بهترین دوست شما باشه. جدیش بگیرید لطفا گناه داره.

و اندکی هوای تازه

پرهاتون میریزه اگر بدونید یه پیاده روی صبحگاهی ساده چه کارا که براتون نمی کنه. هرچیم گرمتر بهتر. جدی می گم. پیاده روی صبحگاهی نه تنها شما رو هشیارتر می کنه و آماده تون می کنه تا با کله برید تو دل یه روز تازه، بلکه اگه دیگه شورشو درنیارید و خودتون رو خیلی خسته نکنید می تونه کمک کنه تا شب خواب راحت تری داشته باشید.

وقت بذارید تا پیچاتون رو باز کنید

تغییر دادن حالت و وضعیت بدنتون از مود زمان فعالیت به مود زمان خواب یهتون کمک می کنه تا هم زودتر خوابتون ببره، هم خواب عمیقتری داشته باشید. مثلا فعالیت های مناسب برای آب بندی بدن جهت شروع یه روز خفن و جالب انگیز اینه که یه دوش سرحالگر بگیری، صورتتو بشوری، دندوناتو مسواک بزنی و از این کارای سالم که خودتون بهتر می دونید. اما وقتی می خواید بخوابید بدنتون رو با یه کارای دیگه روی حالت خواب یا اسلیپ قرار بدید. منظورم از کارهای دیگر مشخصا فعالیت های مفیدی مانند مطالعه کردن کتاب است.

رخت خوابتون باید مناسب و راحت باشه

تشکتون باید خوش کیفت و ساخت ایران باشه، بالش خوبی داشته باشید، قطعا ملحفه و رو اندازتون هم نقش خیلی مهمی توی این قضیه دارن که خواب با کیفیتی داشته باشید و استراحت خوبی بکنید. البته ما به شما تشک های ماماندوز رو توصیه می کنیم. اگر ندارید، سعی کنید فرزند بهتری برای پدر و مادر خود باشید.

همیشه سر یه ساعت مشخص بیدار بشید

بله خب ممکنه هر شب نتونید همون موقع همیشگی به رخت خواب برید ولی خیلی مهمه که هر روز صبح سر یه ساعت مشخص بیدار شید و برنامه خواب منظمی داشته باشید. اوایل یکم سختتون میشه چون روزایی که کمتر می خوابین یه مقدار فشار بهتون میاد ولی کم کم بدنتون خودش رو با ساعت خوابتون هماهنگ می کنه و همه چیز درست میشه. عادت می کنید. البته آخر هفته ها حساب نیست. حتی دکترا هم می گن نامردیه اگه جمعه ها رو تا لنگ ظهر نخوابید. ولی خب اگه مرد کهن هستید بهتره از خیر جمعه ها هم بگذرید. به جای کوک کردن ساعت زنگ دار و زابراه کردن دیگر اعضای خانواده، بهتره ساعت درونی خودت رو تنظیم کنی. چون تغییرات از درون تو آغاز می شوند. خواه پند گیر، خواه ملال.

تا می تونید آب بخورید

قانون هشت لیوان آب در روز رو یادتونه؟ انجامش هم می دید؟ می دونستید همین قانون که سالهاست دارن می گن و کسی گوش نمی ده می تونه روی خوابتون هم اثربذاره و بهترش کنه. هنوزم نمی خواید گوش بدید؟

با پر آب نگه داشتن بدن، متابولیسم شما به جریان میفته و هشیاری صبحگاهیتون افزایش پیدا می کنه. بعد اون وقتی از روز که دیگه از فرط خستگی دارید تلو تلو می خورید و نمی تونید جلو خمیازه هاتون رو بگیرید با فعال ترین و پرانرژی ترین وقت روزتون جاشو عوض می کنه. هرچند یادتون باشه که آب هست، ولی کم هست.

پیمایش به بالا