17 ترین

17 تا از زیباترین و معروف ترین ملکه های تاریخ جهان را بشناسیم

17 منهای 3 تا از ماندگارترین و معروف ترین ملکه های تاریخ جهان و ایران

معروف ترین ملکه های تاریخ اگه نبودن دنیا چه شکلی بود؟ همه ملکه ها استر یا کلئوپاترای جنگ افروز نبوده و نیستن. شکوه دوران هخامنشی ما ایرانیان مدیون تلاش های آرتمیس، آتوسا، ماندانا و کاساندان بوده و هست. 

دوست دارین جالب ترین چیزها رو درباره ی معروف ترین ملکه های ایران، مصر باستان، برونئی، هلند، انگلستان، فرانسه و …  بشنوین؟ لحظاتی با ما همراه باشین.

ملکه تومیریس تهم رییش و کوروش هخامنشی

یکی از معروف ترین ملکه های تاریخ ملکه تومیریس هست.
تومیریس در تاریخ هرودوت: 

ملکه ای از تبار سکایی ها که 530 سال پیش از میلاد مسیح در آسیای میانه میزیستن؛ از قومی وحشی و بی تمدن اما جنگاور بوده، و طبق نوشته ی زیر از تاریخ هرودوت، تومیریس بر این اقوام حمکرانی میکرده:

“هر مردی یک زن به عنوان همسر می‌گیرد، اما زنان به همگان تعلق دارند. یونانیان این رسم را به سکاها نسبت می‌دهند، حال آنکه این رسم نه به سکاها بلکه به ماساگت‌ها تعلق دارد. هر مرد ماساگت که زنی را بخواهد به جلوی کلبهٔ او ترکش خود را می‌آویزد و با خیالی آسوده، با او درمی‌آمیزد. آنان حد طول عمر خود را مشخص نمی‌کنند، بلکه هنگامی که مردی به نهایت پیری رسید همه نزدیکان او گرد می‌آیند و او را همزمان با چند رأس حیوان قربانی می‌کنند، سپس گوشت‌ها را می‌پزند و با آن‌ها یک مهمانی ترتیب می‌دهند؛ و به این ترتیب کسانی که روز خود را اینگونه به پایان می‌برند شادترینها محسوب می‌شوند.”

چند سال پیش خانم آلیا نظربایوا دختر اولین رییس جمهور قزاقستان یه فیلمنامه با عنوان تومیریس (Tomyris یا تهم رییش) ساخته و خودشم تهیه کننده این فیلم بوده.

داستان فیلم تومیریس از یه روایت مشکوک از هرودوت مورخ یونانی گرفته شده: اینکه کوروش کبیر هخامنش به دست ملکه تومیریس دلاور از اقوام سکایی ماساگت (ماساژت) کشته، سرش از تن جدا و در قدحی پر از خون نگهداری شده! البته خودِ هرودوت هم گفته که این داستان ممکنه جعلی بوده باشه و اون فقط شنیده و نقل کرده! 

سازندگان این فیلم، ماساگت ها رو ترک معرفی میکنن که با قوم پارسی در جنگ بودن و انگار پیروز شدن! جالبه که تاریخ اقوام آذربایجانی ترک تبار نشون میده که ماساگت ها هیچ ربطی به ترک ها نداشتن و در تاریخ هرودوت هیچ نامی از ترک ها برده نشده! 

این فیلم انگار تلاشی ست برای تحقیر کردن عظمت تمدن 2500 ساله ی ایران هخامنشی و بزرگ جلوه دادن ماساگت ها، تشویق جدال قبیله ای بین ترک و فارس در حالی که ماساگت ها اصلا ترک نبودن!، و زیر سوال بردن منشور اخلاق کوروش کبیر!

نکته خیلی مهم و دانستنی عجیب:

یونانی ها به خاطر شکست از داریوش بزرگ با هخامنشی ها مشکل اساسی داشتن.  2000 سال بعد از مرگ کوروش، یه سری روایات، نقاشی ها و کنده کاری های جعلی (مربوط به قتل کوروش کبیر به دست تومیریس و شکست سپاهش از ماساگت ها) رو از خودشون در آوردن و به خورد همگان دادن!

نقش فراماسون ها در این جعل کردن ها خیلی مهم بوده!  اگه دوست داشتین تحقیق کنین ببینین این فراماسون های طرفدار جشن پوریم و گوش هامان از چه عقیده و مذهبی بودن که همیشه با ما ایرانی ها مشکل داشتن و دارن و فیلم ضد ایرانی سیصد رو هم همینا ساختن!   

طبق گفته گزنفون مورخ یونانی، کوروش کبیر به مرگ طبیعی در بستر با جهان  وداع کرده.

 مقبره کوروش کبیر در پاسارگاد واقع هست. به گواه اسناد معتبر تاریخی و کتیبه های باستانی، کوروش پادشاهی بی همتا، یکتاپرست، عدالت خواه و منصف بوده. 

آنا بولین و هنری هشتم انگلستان

معروف ترین ملکه های تاریخ: آنا بولین انگلستان

مبشه یه دروغ بعد از 500 سال برملا شه؟ 

فیلم The other Boleyn Girl رو دیدین؟ ناتالی پورتمن در نقش ملکه آنا بولین بازیش می کنه.

یکی از معروف ترین ملکه های تاریخ دنیا آنا بولین (نیمه قرن 16 میلادی) بوده. به دو علت معروفه: 1. سوء استفاده ی هِنری هشتم از ازدواج با آنا بولین به منظور جدایی از کلیسای کاتولیک روم ، 2. تهمت زنا و اعدام آنا بولین.

خدا نکنه زنی تیزهوش، سیاستمدار و به خصوص طرفدار طبقه ضعیف جامعه باشه! اونوقته که مردان زورگویی مقابلش می ایستن و تا میتونن بهش تهمت ناروا میزنن! 

آنا بولین همسر دوم هِنری هشتم بوده. جناب هنری شش تا زن داشته و کلی معشوقه و البته خیلی هم دیکتاتور بوده! هنری دوست نداشت زیر سلطه ی کلیسای روم باشه. اسقف اعظم اجازه نمیداد هنری بیشتر از یه ازدواج داشته باشه. هنری هم بهانه ای پیدا کرد و کاترین بیچاره رو سرخود طلاق داد. بعدشم ادعا کرد که من خودم کلیسا دارم و خودمم رهبر روحانیش هستم و قانون ازدواج و طلاق رو هم عوض میکنم!

خلاصه، آنا بولین هم مثل مادرش کاترین هوارد به جرم زنا و خیانت اعدام شد! 

اسم مشاور اعظم شاه توماس کراموِل بود که خیلی با آنا لج بود. در انگلستان، از همون قدیم طرفداران پارلمان و شاهنشاهیون با هم کلی درگیری داشتن.
آنا سر تصویب یه سری لوایح به نفع طبقه ضعیف و بیکار با کرامول مشکل داشته و اونم میخواست هر چه سریع تر آنا رو از سر راهش برداره. این بود که آنا به دستور هنری هشتم به جرم خیانت و زنا اعدام شد. 

جالب اینه که آنای جوان هرگز هنری پنجاه ساله رو نمیخواستi و به زور و تهدید باهاش ازدواج کرده.
این ازدواج اجباری به شدت با داستان های دروغین 500 ساله درباره آنا تناقض داره: زنی زیبا اما شیطان صفت که برای کسب قدرت، هنری هشتم رو فریفت و بهش خیانت کرد!!!

ملکه استر و خشایارشاه هخامنشی

میدونین که فرقه ای از یهودیان سکولار در اسراییل همه ساله یه جشن دارن به اسم جشن پوریم. اونها کیکی درست میکنن که با گوش هامان تزیین شده و با لذت میخورنش. ادعا میکنن که هامان میخواسته یهودیان رو قتل عام کنه و ملکه استر از این کار جلوگیری کرده و این مایه خوشحالی شونه. 

اما چرا اونها از هامان متنفرن و هامان کی بوده؟

داستان ظاهرا از این قراره:

دختری زیبا به نام استر به قصر خشایارشاه هخامنشی وارد میشه. پادشاه عاشق قصه گویی و دلربایی این دختر میشه. استر یهودی بوده اما شاه تا پایان ماجرا به این موضوع پی نمیبره. 

هامان وزیر زیرک خشایارشاه میفهمه و متوجه یه سری اتفاقات میشه که به ضرر حکومت هخامنشیان بوده. به استر شک میکنه و به شاه گوشزد میکنه که استر و همراهانش رو از قصر بیرون کنه. 

عموی استر (مردخای) از نقشه هامان باخبر شده و به کمک استر دستور اعدام هامان رو از شاه میگیره! اینجا به یاد داستان قتل امیرکبیر با دسیسه مهد علیا می افتم.

پس از قتل هامان، راه برای کشتار دشمنان استر باز میشه. این داستان از منابع غربی عبری نقل شده.
همچنین، منابع یهودی خودشون اعتراف کردن که جشن پوریم همزمان با سیزده به در سال خورشیدی اجرا میشه و از کشتار 70 هزار ایرانی در این روز خوشحالی میکنن!

و اما داستانی از منابع تاریخی پارسی: 

میگن روز سیزده به در ما ایرانیان مصادف با همون روز جشن پوریم بوده. ظاهرا حدود 70 هزار ایرانی اون روز توی خونه هاشون کشته شدن!!! این واقعه رو هلوکاست ایرانیان مینامند! به همین دلیل، ایرانی ها روز 13 رو نحس میدونستن و از خونه بیرون میزدن تا توسط دشمن غافلگیر نشن!!! 

مورخان برای پاسخ به این سوال تحقیق کردن:  آیا واقعا هامان دستور قتل عام یهودیان رو داده بوده یا اینکه این ادعا یه توطئه و دسیسه برای فروپاشی حکومت هخامنشیان و به نفع یونان و روم دو دشمن قدیمی و کینه توز ایران بوده! 

جالب اینجاست که از زمان ورود استر به قصر خشایارشاه و کشتار ایرانیان، قدرت هخامنشی رو به سوی افول تا سقوط کامل میره! 

نفرتیتی ملکه فرعون در مصر باستان

معروف ترین ملکه های تاریخ جهان: نفرتیتی Nefertiti

نفرتیتی بعد از کلئوپاترا از مشهورترین ملکه های تاریخ هست.

نفرتیتی به چند علت معروفه: 

  1. نفرتیتی همسر آخناتون فرعون مصر بوده و بعد از مرگ فرعون فرانروایی میکرده اما هیچ وارث پسری نداشته. 
  2. نفرتیتی در زمان یوسف پیامبر زندگی میکرده و تنها زن یکتاپرست در سلسله فرعونیان بوده. 
  3. نفرتیتی اصلاحات مذهبی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی رو در مصر ایجاد کرده و به ثروتمندترین پادشاهی قرن دست یافته.
  4. نفرتیتی مذهب سابق مصر رو تغییر داد و پرستش یک خدای واحد به نام ویز یا آتن رو رایج کرد.
  5. مرگ نفرتیتی خیلی رازآلود هست به خصوص که دشمنان زیادی داشت: معلوم نیست به دست دشمنانش (توتانخامون) کشته شده یا بر اثر طاعون!
  6. مجسمه نفرتیتی در موزه مصرشناسی برلین در آلمان موجوده. مصر و آلمان هنوز هم که هنوزه بر سر مالکیت مجسمه ی داخل این مجسمه مناقشه دارن.
  7. نفرتیتی گردن کشیده و زیبایی داشته.

جودا و اکبر-مریم الزمانی

معروف ترین ملکه های تاریخ: جودا-مریم الزمانی

خیلی ها فیلم جودا و اکبر رو تماشا کردن.

جودا بای ملکه معروف هند، همسر سوم اکبر شاه امپراطور مغولی تبارِ هند بوده و در اوایل قرن 17 هم میلادی میزیسته. 

ازدواج جودا برای برقراری صلح با مغول انجام شده. جودا هندو و اکبر مسلمان بوده. اون زمان دشمنان زیادی با این ازدواج مخالفت کردن. جهانگیر شاه از نسل این دو عاشق و معشوق بود.

جودا بر خلاف آیین های مسلمین بت های هندو رو داخل قصر آورد و با اروپاییان تجارت میکرد. مقبره ی جودا در آگرا هند هست که به دستور پسرش جهانگیر شاه ساخته شد. 

ماری آنتوانت شهبانوی فرانسه

معروف ترین ملکه های تاریخ: ماری آنتوانت شهبانوی فرانسه و ناوارا از سال 1774 تا 1792.

فیلم ماری آنتوانت رو تماشا کردین؟ فیلم جالبیه. وقایع قبل از انقلاب فرانسه و قتل لویی شانزدهم و همسرش ماری آنتوانت به دست انقلابیون رو به تصویر کشیده.

ماری یه زن باسواد و اَشرافی، ولخرج و خوشگذران بوده. مردم فرانسه به تدریج از ماری زیبا متنفر شدن.  

ماری دختر امپراطور مقدس روم فرانسیس اول و ملکه ماریا ترزا بود. 

سال 1789 انقلاب فرانسه رخ داد و به خواسته ی انقلابیون ماری و لویی شانزدهم رو با گیوتین سر بریدن! بعدا با بازگشت مومورن های سلطنتی و شکست انقلاب فرانسه، شاه جدید جسد ماری و شوهرش رو با احترام به خاک سپرد. 

دانستنی های جالب:

بیش از 5000 نفر در مراسم پرخرج ماری و لویی شرکت کردن!

ماری اختلافات فکری زیادی با لویی داشته و برای فراموش کردن این اختلافات به قمار و مهمانی و خوشگذرانی رو آورد.

میگن یه دزد خودش رو به شکل ملکه در میاره و به اسم ماری یه گردنبند الماس اصل رو به لندن قاچاق میکنه!

اگه ماری اینقد خوشگذرونی نمیکرد، شاید مردم اونو گردن نمیزدن!

تهمت های جنسی متعددی به ماری آنتوانت زدن و بعدا معلوم شد خلاف واقعیت بوده. برای مثال، سوء استفاده جنسی از پسر خودش و یا خیانت به شوهر

ملکه الیزابت اول انگلستان

معروف ترین ملکه های تاریخ: الیزابت اول که به الیزابت باکره معروفه.

عصر الیزابت (1558 تا 1603) مشهوره به قدرت گرفتن انگلستان در زمینه تجارت، هنرها و روابط دیپلکاتیک و سیاست.

الیزابت مشهوره به هوش و زکاوت فراوان، شجاعت، اعتماد به نفس سلطنتی، شکوه و اقتدار یک زن، وفاداری به ملت و مردم و سیاست برتر در مقابله با دشمنانش.

الیزابت دختر هنری هشتم و آنا بولین مقتول بود. همسر اول هنری کاترین بود که طلاقش داد و یه دختر به اسم ماری ازش داشت. این ماری با الیزابت رقیب همدیگه بودن!

الیزابت در کودکی شاهد وقایع بسیار وحشتناکی بوده. از جمله، قتل مادرش به دست حلاد، نامشروع خوانده شدن توسط پارلمان (چون هنری بدون اجازه کلیسای روم حق نداشت زن اولش رو طلاق بده و  با آنا مادر الیزابت ازدواج کنه)، و غیره.

این وقایع از الیزابت یه بچه ی خیلی عاقل تر از سنش ساخت! میگن در 6 سالگی مثل آدمهای 40 ساله رفتار میکرده!

بردار ناتنی الیزابت از همسر سوم هنری اسمش جیمز بوده که بر اسکاتلند حکمرانی کرد و بعد از مرگ الیزابت به جای اون بر تخت سلطنت نشست.

همسر ششم هنری با الیزابت خیلی خوش رفتار بوده و حتی هنری با اینهمه سختگیری و بیرحمیش با فرزندانش خیلی مهربون رفتار میکرده!

ذهن الیزابت لبریز بود از دروس فلسفه، تاریخ، بلاغت، زبان های لاتین، اخلاق و الهیات، هنر رنسانس و غیره. به عبارتی، همه ی این علوم رو میدونست!

نکته جالب:
الیزابت هرگز ازدواج نکرد اما یه عالمه مقامات درباری، شاهزادگان، و مقامات عالی رتبه از کشورهای مختلفی ازش خواستگاری میکردن.
الیزابت همه رو میبرد لب چشمه و تشنه برمیگردوند. خواستگارها رو در جهت منافع ملی انگلستان بازی میداد و آخر سر همه شونو رد میکرد. به خصوص، خواستگارهای فرانسوی و اسپانیایی رو در رقابت با هم نگه میداشت که بتونه از هر دو طرف بدوشه!  

در جنگ با کشتی های اسپانیایی (آرمادا)، طوفان وحشتناکی رخ داد و سبب شکست اسپانیایی ها شد. غنائم زیادی نصیب ملکه الیزابت شده و مردم هم باور کردن که ملکه جانشین خدا روی زمینه!
جالبه که همین اعتقاد رو درباره ی ملکه ی فعلی انگلستان در اذهان جا انداختن؛ خیلی از مردم فکر میکنن ملکه از معصومیت الهی برخورداره و هیچگاه گناه و خطا نمیکنه و در نتیجه اطاعت از ملکه واجبه! 

فیلم عصر طلایی در سال 2007 و درباره الیزابت ساخته شده. 

ملکه الیزابت دوم انگلستان

معروف ترین ملکه های تاریخ: ملکه ای که جنگ جهانی رو هم دیده و در سال 2020 هنوز زنده و سرحال هست و حکمرانی میکنه! 

ملکه الیزابت دوم عمر طولانی داشته و دست از سر تاج و تخت انگلیس برنمیداره. فعلا که سالهای سلطنتش شصت تا رو رد کرده! 

مستند ملکه هم گویای یه سری حرفای جدید و عجیبه! این مستند دوبله فارسی شده.

گالری جواهرات سلطنتی و تاج سلطنتی ملکه الیزابت دوم دیدنی ست. چشمهاتون خیره میمونه از اینهمه زیبایی سنگهای قیمتی یاقوت، الماس، تانزانیت، زمرد و غیره…

لینک مقاله کامل زیباترین سنگ های قیمتی نماد ماه تولد شما

لتیسیا ملکه اسپانیا

سری بزنیم به ملکه های جدید جهان، اینبار ملکه لتیسیا، همسر فیلیپ ششم اسپانیا. 

اولین چیزی که شما رو به لتیسیا جذب میکنه لباس پوشیدنش هست، ترکیبی از مُد، اَشرافیت و زیبایی که با جراحی پلاستیک صاحب شده. بهش میگن ملکه مد.

سال 1972 متولد شد. مدتی روزنامه نگار و گزارشگر CNN بوده. قبل از فیلیپ با یه معلم ساده ازدواج کرده و سال 1999 میلادی طلاق گرفت و اصلا از طبقه اشرافی نبوده!

مردم اسپانیا خیلی بهش علاقه نشون نمیدن! 

ملکه ماکسیما هلند

معروف ترین ملکه های تاریخ

ملکه ماکسیما هلند 

سال 1971 در آرژانتین متولد شد و بزرگ شده بئونوس آیرس هست. همسر ویلِم-الکساندر هست و از سال 2003 ملکه شده.

زبان مادریش اسپانیایی هست و انگلیسی هم مسلطه. 

زیبایی، خوشپوشی، طرفداری از مهاجران، و فعالیت های اجتماعی از جمله خصوصیات ملکه ماکسیما هستن.

تصویر روبرو ماکسیما رو با شاه الکساندر و دختراش نشون میده.

صالحه ملکه برونئی

معروف ترین ملکه های تاریخ: ملکه های برونئی

شهرت صالحه ملکه برونئی به کشور ثروتمندش هست!

برونئی یه کشور مسلمان نشینه که بهش میگن سرزمین آَشتی (دارالسلام) و نزدیک مالزی قرار گرفته.

به خاطر ثروت افسانه ای پادشاهان و منابع غنیِ نفت و گاز خیلی معروفه. تصور کنین داماد ملکه صالحه فقط یک از کاخهاش 1700 تا اتاق داره!

سلطان برونئی اونقدر ثروتمنده که یه رقیب جدّی برای شاه آل سعود به حساب میاد. برونئی پنجمین کشور ثروتمند دنیاست. پادشاهان برونئی ادعا میکنن که از نسل امام حسن شیعیان هستن.

جالبه که فقط یک خاندان سلطنتی به مدت ششصد ساله که بر برونئی حکومت میکنن! مایکل جکسون هم اونجا برنامه اجرا کرد!

برونئی صاحب بزرگترین کاخ جهان (آستانه نور ایمان) هست.

حسن البلکیا پادشاه فعلی برونئی از بچگی در ظروف ساخته شده از طلا و جواهر غذا میخورده. لباسهاش هم از تزیینات طلا و جواهر درست شدن!

ملکه آتوسا دختر کوروش بزرگ هخامنش

معروف ترین ملکه های تاریخ: ملکه آتوسا دختر کوروش بزرگ هخامنشی ست و نام مادرش کاساندان بوده. 

آتوسا (به معنی خوش اندام) همسر داریوش بزرگ و مادر خشایارشاه و ملقب به بانوی بانوان بوده. 

آتوسا زنی بافرهنگ، ادیب، خردمند، شاعر، مشوق آموزش، و بسیار قدرتمند بوده. در جنگ های یونان و ایران به داریوش مشاوره های مفیدی میداده.

نکته: برجسته نگاری های روی دروازه های تخت جمشید-پارسه نشون میده که بسیاری از داستان های هرودوت یونانی و مصریان و یهودیان درباره ی کوروش کبیر، داریوش و خشایارشاه به غرض و برای خدشه دار کردن تاریخ باعظمت ایران باستان گفته شده! 

آتوسا 475 سال پیش از میلاد مسیح درگذشت. آرامگاه وی در نقش رستم کنار داریوش بزرگ واقع هست. 

ملکه ماندان مادر کوروش کبیر

معروف ترین ملکه های تاریخ: ماندانا مادر کوروش بزرگ

ماندان یا ماندانا همسر کمبوجیه پدر کوروش و دختر آژی دهاک آخرین پادشاه ماد بوده. 

ماندانا مدرسه ای رو برای پسران بنا کرد. در این مدرسه، حقوق، قانون، جنگاوری، حکومت داری، و غیره آموزش داده میشده. 

ماندانا نقش خیلی مهمی در تربیت و عدالت گستری کوروش کبیر داشته. 

ملکه آرتمیس اولین زن دریاسالار ایرانی

معروف ترین ملکه های تاریخ: آرتمیس

آرتمیس تنها زن دریاسالار در روزگاران قدیم بوده که بر منطقه هالیکارناس فرمانروایی میکرده. هالیکارناس تحت سلطه هخامنشی و در یونان آسیایی در غرب ترکیه واقع بوده. اون زمان کشتی هایی از دریای اژه به سمت ایران میومدن که طلا حمل میکردن. یونانی ها کشتی های بار طلا رو غارت میکردن و آرتمیس و لشکر خشایارشاه هخامنشی با این دزدهای دریایی میجنگیدن. 

آرتمیس در نبرد سالامیس (480 سال پیش از میلاد) نیروی دریایی ایران رو فرماندهی میکرده! 

امروزه به پاس شجاعت و خدمات این ملکه ی نامدار، یکی از ناوهای جنگی ایران آرتمیس نامگذاری شده. 

در چند دهه اخیر فیلم هایی از هالیوود ساخته میشه که سازندگانشون سعی دارن بگن ما ایرانی ها در گذشته هیچی نبودیم و تمدن خاصی نداشتیم  یونان برتر و چنین و چنان بوده! یکی از این فیلم ها سیصد هست که به ملکه آرتمیس حسابی توهین کرده و شخصیتی کاملا دروغین ازش نشون داده.

می خواستم به سازندگان این فیلم ها بگم که تاریخ هرودوت مورخ یونانی خودتون رو چکارش میکنین؟ اونو که دیگه نمیتونین تحریف کنین که بارها از جنگاوری ایرانیان و شجاعت آرتمیس به عنوان تنها زن دریاسالار جهان سخن گفته!:

در لحظاتی از جنگ کشتی‌های یونانیان به دنبال آرتمیس بودند و فرار او از این مهلکه غیرممکن به نظر می‌رسید. در همین حین او چاره‌ای اندیشید. او یک کشتی پارسی را از کار انداخت. با این کار کشتی یونانی پنداشت که با کشتی ارتش خودشان طرف است. به همین خاطر از تعقیب خودداری کرد و به جست و جو در سایر مسیر‌ها پرداخت. خشایارشا که از این ماجرا مطلع بود، توجهش جلب شد . یکی از خدمتکاران شاه گفت: اعلیحضرت! مشاهده می‌کنید که آرتمیس با چه هوشیاری و ذکاوت و شجاعتی نبرد می‌کند؟ خشایارشا که شگفت زده شده بود پرسید آیا مطمئنی که او آرتمیس است؟ خدمتکار پاسخ داد، کاملا مشخص است که او یک زن است!”

منبع متن بالا: تاریخ ما

درود بر کوروش بزرگ و آرتمیس و تمام قهرمانان ملّی ما از گذشته تاکنون. 

پیمایش به بالا