17 ترین

17 تا از برترین قلعه های زیبا دنیا

17 تا از زیباترین قلعه های دنیا

در روزگاران قدیم هیچ اقدامی بهتر از ساختن یک قلعه وجود نداشت که ثروتمندان و قدرتمندان بتوانند به واسطه آن ثروت و نفوذ خود را به رخ همگان بکشند. قلعه چه به منظور دفاع و چه به عنوان یک عقب نشینی در نظر گرفته شده بود، همیشه چشم اندازی خیره کننده و با ابهت بود. در این مطلب از 17 ترین، ما فهرستی از قلعه های زیبا و برتر جهان را گرد هم آورده ایم.

17. قلعه گراون استین

قلعه گراون استین (Gravensteen) در اواخر قرن دوازدهم به دستور فیلیپ از آلزاس ساخته شده است (ریشه لغوی این اسم به معنای قلعه کنت است). این قلعه قرار بود سمبل ثروت و قدرت این خانواده نجیب زاده با نفوذ باشد – چیزی که بعد از گذشت بیش از هشتصد سال هنوز هم می توانید از آن احساس کنید!

16. قلعه نوو

قلعه نوو (Nuovo – در ایتالیایی به معنی قلعه جدید) که توسط اولین پادشاه ناپل، چارلز اول در آنجو ساخته شده است، یکی از مشهورترین نقاط دیدنی این شهر است. قلعه نوو با دیوارهای ضخیم، برج های با ابهت و طاق های چشمگیر که حاکی از پیروزی است، آن را به یک قلعه قرون وسطایی تبدیل می کند.

15. کاخ هرنچیمزی

کاخ هرنچیمزی در اطراف صومعه ای هزار ساله در جزیره ای واقع در بزرگترین دریاچه باواریا به دستور شاه لودویگ بنا شده است. این کاخ قرار بود نسخه کپی شده ای از کاخ ورسای باشد (که در ادامه این فهرست نیز بدان اشاره شده است) – بنابراین به طور قطع در ساخت آن کم کاری ای صورت نگرفته است.

14. آلکازار سگوویا

قلعه دیدنی و خیره کننده آلکازار سگوویا (Alcazar de Segovia) بر روی بسترهای سنگی اسپانیای مرکزی که از سطح زمین فراتر رفته، سر برافراشته است. فقط تصور کنید که حمله به این قلعه در دوران قرون وسطی تا چه اندازه دشوار بوده است. اما صرف نظر از گذشته و هدف آن، زیبایی سگوویا همچنان غیرقابل انکار است.

13. قلعه هوهن سالزبورگ

مشرف به شهر اتریشی سالزبورگ (زادگاه موتزارت) قلعه خیره کننده هوهن سالزبورگ (Hohensalzburg) قرار دارد. این ارگ هزار ساله، بزرگترین سازه تاریخی در نوع خود در اروپای مرکزی است. با این حال، در تمام مدت زمانی که در سر جایش قد علم کرده است و مشغول نگهبانی از شهر بوده است، هرگز فتح نشده است!

12. نور محل

احتمالا اکنون با خودتان می گویید: تا به اینجای این فهرست، مربوط به اروپای مرکزی بوده است، پس مابقی سرزمین ها چه؟ آیا فقط در اروپا قلعه های قدیمی وجود دارد؟ باید بگوییم، خیر. نمونه هایی از قلعه های زیبا و بزرگ در دیگر نقاط دنیا نیز وجود دارد؛ مانند قلعه نور محل در پاکستان امروزی. اما حتی این کاخ قرن نوزدهمی نیز از معماری اروپایی الهام گرفته و آن را به ترکیبی جالب از سبک های غربی و شرقی تبدیل کرده است.

11. مونت سن میشل

مونت سن میشل زیبا در سواحل نرماندی با افتخار سر بر افراشته است. این مکان در اصل یک شهر کوچک است که در اطراف و زیر یک صومعه قدیمی ساخته شده است و تنها از طریق یک جاده باریک به قطعه اصلی وصل شده است. آنچه این قلعه را واقعاً هیجان انگیز می کند این است که به نظر می رسد از دل دریا برآمده است، و همین موضوع، آن را به یکی از برجسته ترین نقاط دیدنی فرانسه تبدیل کرده است.

10. کاخ توپکاپی

پس از فتح قسطنطنیه، سلطان محمد عثمانی دوم ساخت توپکاپی (Topkapı) را به عنوان سمبل قدرت و جلال خود آغاز کرد. با گسترش امپراتوری، این مجموعه کاخ ها نیز گسترش یافت و به مدت چهارصد سال، اقامتگاه رسمی سلاطین عثمانی باقی ماند. این کاخ به دلیل مشرف بودن به تنگه بسفر، همچنان همانند گذشته، خیره کننده و با شکوه است.

9. قلعه استرلینگ

یکی از بزرگترین و مهمترین قلعه های اسکاتلند، قلعه استرلینگ (Stirling) است که در بالای تپه ای سنگی در مرکز اسکاتلند قرار دارد. به دلیل موقعیت مکانی که از سه طرف توسط صخره های شیب دار احاطه شده است، این قلعه به یک قلعه نظامی بسیار امن و دست نیافتنی تبدیل شده است. صرف نظر از ساختار دفاعی اش، این قلعه به عنوان مرکز سلطنتی برخی از پادشاهان استوارت نیز به کار گرفته شده است.

8. قلعه التز

بدیهی است که آلمانی ها واقعاً در ساخت قلعه سرآمد بوده و از استعداد و ابتکار خاصی برخوردار بوده اند. نمونه بارز دیگر آن، قلعه التز (Eltz) است. از دور که به این قلعه نگاه کنید، تصور می کنید به تازگی از دل سنگ ها درست در وسط جنگل بیرون زده است و که از سه طرف توسط رودخانه احاطه شده است. نکته قابل توجه این است که هم اکنون این سازه باستانی متعلق به خانواده نجیبزاده ای است که اجداد شان آن را بیش از هشت قرن پیش ساخته اند.

7. قلعه وینزر

قلعه وینزر (Windsor) قدیمی ترین و بزرگ ترین قلعه اشغالی جهان است. این قلعه در قرن یازدهم توسط ویلیامِ فاتح (ویلیام اول انگلستان) ساخته شده است و امروزه ملک محبوب آخر هفته های ملکه الیزابت به شمار می رود. بازدید از این سازه زیبا قرون وسطایی که توسط باغ ها و جنگل های طبیعی احاطه شده است، یک سفر واقعی به تونل زمان است.

6. قلعه چمبورد

قلعه چمبورد یا شاتو چمبورد (Chateau Chambord) بزرگترین کاخ سلطنتی در دره لوآر است، منطقه ای افسانه ای دارای تعداد بسیاری قلعه های زیبا. هر چیزی است که شما از یک بنا انتظار دارید در این قلعه گنجانده شده است: زیبایی و شکوه و عظمت، درست عناصری که در خور و تناسب یک پادشاه است.

5. قلعه هیمجی

هیمجی (Himeji) بزرگ ترین قلعه های زیبا ژاپن است. جدا از بحث زیبایی شناسی، نحوه ساخت آن نیز یادآور این نکته است که زمانی قلعه ای بوده که با دیوارهای مستحکم، مقاوم در برابر آتش، چندین خندق و اسلحه خانه، پنهان بودن از نظر و طراحی گیج کننده اش در برابر حملات دشمن ایستادگی کرده است.

4. قلعه ادینبرو

معدود قلعه هایی در دنیا وجود دارد به اندازه قلعه ادینبرو (Edinburgh) برای شهرهای اطرافشان اهمیت حیاتی دارد. این قلعه از بالای شهر به خط افق مشرف است، و همین امر به حس و حال تاریخی ادینبرو افزوده است. امروزه این قلعه ، محل برگزاری تاتوی نظامی سلطنتی ادینبرو (اجراهای نظامی به همراه موسیقی و رژه نیروهای مسلح) است، رویدادی شگفت انگیز که اگر در ماه آگوست به اسکاتلند سفر می کنید، حتما باید ببینید.

3. کاخ ورسای

زیباترین قلعه در سراسر فرانسه ورسای (Versailles) نام دارد که در حال حاضر صحبت آن در سراسر جهان بر سر زبان ها جاریست. ورسای به دستور لوئی چهاردهم، ملقب به لوئی کبیر، یکی از مجلل ترین پادشاهان تاریخ بشر ساخته شده است. با قدم زدن در باغ های شگفت انگیز آن، یا گذر از تالار باشکوه آینه ها می توانید ببینید که شهرت لوئی کبیر واقعاً شایسته اوست.

2. قلعه مالبورک

به نظر می رسد یکی دیگر از قلعه های قرون وسطایی زیبای اروپا، مالبورک (Malbork) است. این قلعه توسط جنگجویان بنام دولت شوالیه های تتونیک به عنوان بخشی از فتح شان در لهستان کنونی بنا شده است. این بزرگترین قلعه در جهان از لحاظ مساحت سطح و بزرگ ترین بنای آجری در اروپا به شمار می رود. علاوه بر این، رنگ مایل به قرمز آن نیز آن را به یک منظره واقعاً فراموش نشدنی تبدیل کرده است.

1. قلعه رودخان

از هر چه بگذریم، سخن دوست خوشتر است. مگر می شود از زیباترین قلعه های دنیا صحبت کرد و اشاره ای به قلعه رودخان خودمان نکنیم؟! قلعه رودخان، قلعه هزار پله، قلعه حسامی، قلعه سکسار یا دژ رودخان یک قلعه آجری – سنگی قرون وسطایی در ایران خودمان است که در دوران ساسانی توسط گیلکی ها برای دفاع در برابر اشغالگران عرب در حمله اعراب به ایران بنا شده است. با سقوط امپراطوری ساسانیان، این منطقه به موقعیتی دفاعی در برابر اعراب در طبرستان تازه تأسیس شده، تبدیل شد.

این مجتمع نظامی که در دوره ساسانیان در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن واقع در استان گیلان بنا شده است، بعدها در سال 1096 توسط اسماعیلیان نزاری بازسازی شد و به منظور مورد هدف قرار دادن بهتر دشمن، این قلعه در بین دو قله کوه بنا شد. مساحت قلعه رودخان 2.6 هکتار است. معماران آن از ویژگی های طبیعی کوهستانی که در ان منطقه حاکم است، در ساخت این قلعه بهره مند شده اند.

قلعه رودخان در ارتفاعات 715 و 670 متری از زمین قرار دارد و دارای استحکامات و برج و باروهای مستحکمی به طول 1،550 متر است. 42 برج این قلعه همچنان سالم باقی مانده است.

اگر سفر به سایر کشورها و بازدید از قلعه های دیدنی و تاریخی برای تان مقدور نیست، به شما پیشنهاد می کنیم یکی از سفرهای داخلی خود را به قلعه رودخان اختصاص دهید و از شکوه و عظمت این قلعه برآمده از دل تاریخ نهایت لذت را ببرید.

برگرفته از وبسایت luxury-architecture

پیمایش به بالا