17 ترین

17+17 روش ساده برای خود مراقبتی (بخش دوم)

17+17 روش ساده برای خود مراقبتی (بخش دوم)

در بخش اول توضیح دادیم که خود مراقبتی چیست و چرا از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است. توضیح دادیم که خود مراقبتی، نشان دهنده خود برتری و غرور و تکبر نیست؛ در حقیقت خود مراقبتی درست برعکس ایگو است.

گفتیم که خود مراقبتی به هیچ وجه، هیچ ارتباطی با بضاعت داشتن امکانات یا داشتن پول ندارد. و این که خود مراقبتی به معنای این نیست که به گونه ای زندگی کنید که بتوانید از وسوسه های خودخواهانه خود پیروی کنید.

متوجه شدیم که رسالت اصلی خود مراقبتی این است که انرژی خود را بازیابی کنیم و یک سری شیوه های کوچک می تواند به ما در پیشرفت بهتر در این دنیای شلوغ اجتماعی و تا حدودی پیچیده ای که در آن زندگی می کنیم، کمک کند.

همچنین به 17 روش برای خود مراقبتی در طول روز اشاره کردیم. در این مطلب، به ادامه مبحث می پردازیم و 17 روش دیگر را در زمینه خود مراقبتی به شما عزیزان آموزش می دهیم.

18. چرت بزنید! این کار معجزه می کند.

اگر از یک روز پر مشغله، سردرد و استرس زیادی به شما تحمیل شده است، چرا یک چرت کوتاه نزنید؟! راه حلی به این سادگی می تواند تاثیر شگرفی بر خلق و خوی ما داشته باشد. به خاطر داشته باشید که خود مراقبتی به معنای توجه به نیاز های جسم و روح است. پس اینبار که انرژی خوبی نداشتید، این تکنیک را امتحان کنید.

19. در این دنیا هیچ چیز به جز مرگ دائمی نیست!

مدام به خود یادآوری کنید كه رنج و جدال کنونی تان با گذشت زمان سپری خواهد شد و این روزها ماندگار نیستند… بزرگی می گفت: “خوبی مشکلات به اینه که میام که برن، نمیمونن!” و چقدر این جمله آرامش بخش و دلنشین است. این مانترای کوتاه اما بسیار مفهومی و پر مغز را به طور مکرر تکرار كنید: “این نیز بگذرد!”

20. از نوشیدن یک فنجان چای لذت ببرید.

انتخاب های زیادی برای نوشیدن یک فنجان چای دبش و درجه یک وجود دارد. شاید هم یکی از طرفداران پر و پا قرص دمنوش باشید. در هر صورت، نوشیدن یک فنجان نوشیدنی گرم و مطبوع می تواند انرژی شما را تا حدود زیادی افزایش بدهد و باعث شود حال خوبی داشته باشید. در ضمن بسیاری از این نوشیدنی ها، به ویژه چای سبز برای سلامت بدنی نیز مفید هستند. این یکی از بی عوارض ترین روش هاست که می توانید به راحتی چندین بار در روز آن را به کار بگیرید تا از درون و بیرون خود مراقبت کنید.

21. ارتباط با یک دوست نزدیک

نیازهای عاطفی خود را به فردی که به شما نزدیکتر است ارتباط دهید. با وی درباره همه چیز صحبت کنید، از ناملایمات زندگی گرفته تا تحلیل آخرین نمایش کمدی ای که دیده اید. این دوست نزدیک می تواند همسر، خواهر، دوست صمیمی یا هر فرد دیگری در هر سمتی باشد. اجازه دهید احساسات درونی تان با فردی که به وی اعتماد و علاقه دارید، به اشتراک گذاشته شود.

22. پرسشنامه خود مراقبتی را تکمیل کنید.

در برخی از مجلات آنلاین، پرسشنامه های متعددی وجود دارد که می توانید میزان عشق ورزی به خویشتن و خود مراقبتی را محک بزنید تا متوجه شوید در چه زمینه هایی نیاز به تقویت خود دارید. انجام این تست ها را توصیه می کنیم. این تست ها هم جنبه سرگرمی دارند و هم شما را تا حدودی به خود شناسی نزدیک می کنند.

23. آب بنوشید، آب بنوشید و باز هم آب بنوشید.

دیگر اهمیت و تاثیر چشمگیر هیدراته نگه داشتن بدن بر هیچکس پوشیده نیست. و همانطور که تا کنون نیز متوجه شدید یکی از روش های خود مراقبتی، توجه به نیاز های بدن است. پس تا می توانید این مایع شفابخش و الهی را بنوشید تا از بروز یا پیشروی احتمالی بسیاری از مشکلات در سیستم بدن تان جلوگیری کنید.

24. قرارهای ملاقات با پزشک تان را فراموش نکنید.

پیرو توجه به بدن به منظور مراقبت از خویش، لازم و ضروری است که به صورت دوره ای نزد پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید بدن تان در هارمونی و هماهنگی کامل به سر می برد. در این خصوص توصیه می شود، قرار ملاقات های خود با پزشک تان را در یادآور (ریمایندر) تلفن همراه تان تنظیم کنید تا از فراموش کردن آن جلوگیری کنید.

25. از مصرف ممنوعه ها خودداری کنید!

اگر مصرف الکل، مواد مخدر و یا حتی اختلال خوردن برای شما مشکل ایجاد کرده و یک پای خود مراقبتی شما را لنگ کرده است، و شما نمی توانید به تنهایی آن را ترک کنید، از کمک یک فرد متخصص بهره بگیرید. همین که در حال مطالعه این مطلب هستید، خود بیانگر این است که در جهت خود مراقبتی گام برداشته اید و به فکر خود هستید. پس یک گام فراتر بردارید و از یک فرد معتمد بخواهید به شما کمک کند یا نزد یک مشاور مراجعه کنید. مطمئن باشید که موفق می شوید!

26. بین منطق و احساس خود توازن برقرار کنید.

در مواقع واکنش های احساسی مختلف، از چاشنی عقل و منطق استفاده کنید و واکنش های خود را فورا بروز ندهید. سعی کنید آگاهانه با مسائل رفتار کنید. برای مثال در موقعیتی که خشمگین و عصبی می شوید، چشمان خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید و تا 10 بشمارید. این تکنیک به شما کمک می کند آرام شوید.

27. به خودتان جایزه بدهید

یکی از مواردی که نشان می دهد ما به خود توجه داریم و از خود مراقبت می کنیم، این است که برای خود پاداش در نظر بگیریم و خودمان را با یک چیز هرچند کوچک خوشحال و راضی کنیم. این می تواند به سادگی، انجام یک مانیکور باشد.

28. خودتان را به صرف یک وعده غذای بیرون دعوت کنید.

چه ایرادی دارد که هر از گاهی به تنهایی بیرون بزنید و در رستوران مورد علاقه تان، غذای مورد علاقه تان را سفارش دهید. بسیار خوب! به تنهایی رستوران رفتن را دوست ندارید! سفارش دهید غذای مورد علاقه تان را برای تان بیاورند. هدف تنها این است که شما یک گام در جهت خود مراقبتی بردارید. پس با خود مهربان باشید و این بار که خسته به خانه رسیدید به جای رفتن به آشپزخانه، برای خود غذا سفارش دهید.

29. یک تمرین کششی 20 دقیقه ای داشته باشید.

تمرینات کششی فرصت مناسبی به عضلات بدن برای ریلکس شدن می دهند. سعی کنید پس از یک روز پر مشغله و پر استرس، 20 دقیقه وقت بگذارید و تمرینات کششی یا یوگا انجام دهید. نتیجه فوق العاده است!

30. غروب آفتاب را تماشا کنید.

شاید باورتان نشود اما نشستن در ساحل یا پشت پنجره و تماشای غروب آفتاب، لذت و آرامش فراوانی را نثار روح تان می کند. در هر کجا که هستید، درون اتومبیل، منزل یا در حال خرید، حوالی غروب وقت بگذارید و این صحنه زیبا و خارق العاده را فقط تماشا کنید.

31. خود را به کافی شاپ مورد علاقه تان دعوت کنید.

اگر مانعی از لحاظ مالی وجود ندارد، سعی کنید بیشتر اوقات به کافی شاپ مورد علاقه تان بروید و قهوه مورد علاقه تان را در آنجا میل کنید. در خلال این زمان شاید بتوانید کتابی که مدت ها قرار بود بخوانید را نیز مطالعه کنید. اما اگر شرایط اجازه این کار را نمی دهد، ناراحت و نا امید نشوید. پس سعی کنید گوشه دنج خانه تان را به کافی شاپ تبدیل کنید و مراسم خود را در آنجا اجرا کنید!

32. برای آرایش رو و پیرایش مو خود وقت اختصاص دهید.

برای به خود رسیدن، همیشه نباید دلیل داشته باشید. همیشه که نباید پای یک مهمانی یا قرار در میان باشد تا موهای تان را مرتب کنید و کمی (تکرار می کنم، کمی) آرایش کنید. چه دلیلی بالاتر و موثق تر از برای بالا بردن روحیه خودتان؟! از اینرو سعی کنید همیشه به خودتان برسید، حتی زمانی که در منزل تنها هستید.

33. کارهای دستی بسازید.

مجسمه سازی، بافتنی، دوخت و دوز… اینها کارهایی هستند که اگر علاقه داشته باشید به راحتی می توانید انجام دهید تا استرس خود را کاهش و انرژی خود را افزایش دهید. در ضمن اگر این پتانسیل را داشته باشید می توانید از این طریق کسب درآمد نیز کنید!

34. همیشه و در هر حال از خودتان مراقبت کنید.

به یاد داشته باشید که مراقبت از خود بسیار مهم است و در ایجاد یک زندگی شاد تر و متعادل تری نقش عمده ای ایفا می کند. پس مدام این اصل را به خود یادآور شوید و هر کاری که موجب بالا بردن روحیه تان می شود را در جهت مراقبت از وجود خویش انجام دهید.

 

شاید در وهله اول به نظر برسد که توجه به نیاز های خود و برآورده کردن آنها، خودخواهی و غرور محسوب شود. اما این یک باور اشتباه است. در حقیقت، تمرین خود مراقبتی شما را قوی تر می کند و یک روش بسیار سالم برای نشان دادن عشق و دوست داشتن نسبت به خویشتن است.

برگرفته از: everythingabode

پیمایش به بالا