17 ترین

تاثیرگذار ترین دیالوگ های ماندگار فیلم کتاب سبز (Green Book)

تاثیرگذار ترین دیالوگ های ماندگار فیلم کتاب سبز (Green Book)

این نقل قول ها و دیالوگ های ماندگار فیلم کتاب سبز یا گرین بوک (Green Book) بینش خوبی در مورد چگونگی تاثیرگذاری و جذاب شدن این فیلم ارائه می دهند. داستان این فیلم درباره یک مرد نژاد پرست ایتالیایی-آمریکایی است که در نیویورک زندگی می کند و به عنوان راننده به استخدام یک موسیقیدان آفریقایی-آمریکایی در یک تور به جنوب عمیق (دسته ‌ای از زیر منطقه‌ های جغرافیایی و فرهنگی در ایالت ‌های جنوبی آمریکا) درآمده است. پیتر فارلی (Peter Farrelly) این فیلم را با بهره گیری از فیلمنامه ای که با همکاری نیک واللونگا (Nick Vallelonga) و برایان هیز کوری (Brian Hayes Currie) نوشته، کارگردانی کرده است. این فیلم با نگاهی گذرا به تبعیض نژادی و تاثیر خطرات ناشی از آن بر دورگه های آفریقایی آمریکایی، مملو از دیالوگ های باورنکردنی و جملات تاثیرگذار عالی است که این فیلم را در ذهن بیننده ماندگار می سازد. ما در این مطلب از 17ترین به بهترین و تاثیرگذار ترین نقل قول های فیلم کتاب سبز اشاره کرده ایم. اما پیش از آن به شرح مختصری درباره شناسنامه این اثر ماندگار می پردازیم.

کتاب سبز یا گرین بوک، فیلمی در ژانر کمدی-درام به کارگردانی پیتر فارلی است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این فیلم تور سال ۱۹۶۰ پیانیست کلاسیک و جاز آمریکایی-جامائیکایی، دان شرلی به همراه بانسری (دربان یا نگهبان بارها، کلاب های شبانه و یا کنسرت ها) اهل نیویورک خود به نام تونی لیپ که راننده و محافظ او بود را در جنوب آمریکا به تصویر می‌ کشد. فیلم کتاب سبز اشاره به کتابی دارد که مکان‌ های آزاد و مناسب برای سیاه‌ پوستان را در ایالات متحده مشخص کرده است. این کتاب سال‌ ها در این کشور چاپ می ‌شد و حتی نیاز به چنین کتابی، زشتی ذهنیت ‌ها نسبت به سیاه‌ پوستان در چند دهه قبل را نشان می‌ دهد. اکران جهانی فیلم با پخش آن در جشنواره بین ‌المللی فیلم تورنتو در سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد که در آن این فیلم برنده جایزه از نگاه مردم شد. این فیلم در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۸ در آمریکا توسط یونیورسال استودیوز اکران شد. کتاب سبز برنده جایزه هیئت ملی بازبینی برای بهترین فیلم شد و از سوی انستیتوی فیلم آمریکا یکی از ده فیلم برتر سال لقب گرفت. فیلم نقدهای مثبت فراوانی دریافت کرده که در آن ‌ها بازی ماهرشالا علی و ویگو مورتنسن مورد ستایش قرار گرفته‌ است. بودجه این فیلم ۲۸٫۹ میلیون دلار بوده ‌است.

و اما این شما و این دیالوگ های ماندگار و جذاب فیلم کتاب سبز:

آدم ‌های تنها

دنیا پر از آدم ‌های تنهایی است که از پیش قدم شدن می ‌ترسند!

  • تونی لیپ

سیاه و سفید

آره من به تنهایی تو یه قصر زندگی می ‌کنم تونی و آدم‌ های سفید پوستِ پولدار بهم پول میدن تا واسشون اجرا کنم، چون اینکار باعث میشه حس کنند با فرهنگن! ولی همین که از روی سن پایین میام دوباره واسشون یه کاکا سیاه مثل بقیه هستم. چون این فرهنگ و عقیده ‌ی واقعی‌ شونه. من از این تنهایی رنج می ‌برم. چون توسط مردم خودم پذیرفته نشدم. چون مثل اونا هم نیستم! پس اگه به اندازه‌ ی کافی سیاه پوست نیستم و اگه به اندازه ‌ی کافی سفید پوست نیستم و اگه به اندازه‌ ی کافی مرد نیستم، پس بهم بگو تونی، من چیم؟

  • دان شرلی

عوض کردن نظر مردم

هوش و نبوغ به تنهایی کفایت نمی ‌کنه. عوض کردن قلب مردم جرات می‌ خواد!

  • تونی لیپ

شان و احترام

تو با خشونت پیروز نمی‌ شی. تو فقط زمانی پیروز میشی که شأن و احترام خودت رو حفظ کنی. این احترامه که همیشه پیروزه!

  • دان شرلی

هر کاری می‌ کنی، صد در صد بکن!

می‌ دونی، پدرم میگفت: هر کاری می‌ کنی، صد در صد بکن…

وقتی کار می ‌کنی، کار کن…

وقتی می ‌خندی، بخند…

وقتی میخوری، یه جوری بخور انگار آخرین غذاته!

  • تونی لیپ

نامه تونی به همسرش

زمان و تجربه‌ هایم بدون تو برایم بی ‌معنیه…

عاشق تو شدن آسون‌ ترین کاری بود که تو حالا کردم.

جز تو هیچی برایم مهم نیست و هر روزی که زنده‌ ام، اینو می ‌دونم!

روزی که دیدمت دوستت داشتم؛ امروز هم دوستت دارم و تا آخر عمرم هم دوستت خواهم داشت!

  • تونی لیپ خطاب به همسرش در نامه

و اکنون چند نقد کوتاه از فیلم سینمایی کتاب سبز را مرور می کنیم:

رکس رید

فیلمنامه ‌ی این فیلم، حوادث را در داستانی گیرا با ظرافت و حساسیت خاصی تقدیم مخاطبان می ‌کند. دو ستاره‌ ی فیلم، شوخ طبعی و هنرشان را برای فیلم به ارمغان آورده‌ اند. کلمه‌ ها قادر به توصیف نقش ‌آفرینی شگفت انگیز، واقعی و سه بعدی «ویگو مورتنسن» در نقش یک راننده که با صبر و تحمل درس زندگی به ما می دهد، نیستند. جذابیت و کاریزمای او کار خودش را کرده تا یکی از به یاد ماندنی ‌ترین فیلم‌ های این دهه را به تماشا بنشینیم.

تاد مک کارتی

پویایی بین این دو مرد متناقض تقریبا شبیه زوجی عجیب و غریب است؛ به طوری که وقتی منفعت و درک متقابل به وجود می آید، مرد رسمی و باوقار بالاخره توسط قشر کارگر و لجباز، خودش را رها کرده و با آرامش رفتار می کند. همچنین، این یک رابطه آشنا و خلاقانه است که در دوران کنونی خیلی سنتی به نظر می رسد، اما تبادلات انسانی و روح بخش این دو بازیگر عالی، باعث می شود فیلم کاملا لذت بخش باشد. در یکی از سکانس های ابتدایی “کتاب سبز” نگاهی بی وقفه به نواختن یک موسیقی‌ از شوپن با پیانو توسط «شرلی» هستیم و دقت و انگشت زنی «علی» در این صحنه کاملا تحسین برانگیز است. خیلی ها به این فکر خواهند کرد که آیا این نوازندگی او واقعی است یا خیر.

اریک کوهن

«کتاب سبز» از آن دسته فیلم‌ هایی است که در آن دو مرد از دو دنیای متفاوت به نقطه اشتراک و تفاهم می ‌رسند؛ اما «فارلی» با اعتماد به ‌نفس هرچه تمام، هر نوع درگیری دیگری را نیز در داستان وارد می‌ کند. همان‌ طور که داستان پیش می ‌رود، هر نوع محرک ناهماهنگ بین این دو شخصیت به وجود می ‌آید و در بیشتر مواقع، «تونی» باید در برابر نژادپرستی ‌هایی که سر راه «دون» در این سفر سبز می ‌شود، قد علم کند. هرچند «ناجی سفید پوست» را زیاد در این موقعیت ‌ها می ‌بینیم، اما چون اصل داستان بر اساس واقعیت نوشته شده‌ است، هر دو شخصیت را در موقعیت‌ های مشابه می ‌بینیم. «نیک واللونگا»، پسر «تونی»، در نوشتن فیلم ‌نامه که برگرفته از خاطرات واقعی پدرش از این تجربه بوده؛ همکاری داشته است.

اگر تا به حال این فیلم سینمایی اثرگذار را ندیده اید، توصیه می کنیم حتما آن را تماشا کنید که لحظه به لحظه پر از دیالوگ های ماندگار است.

پیمایش به بالا