17 ترین

درمان ناآرامی-درمان روح

17 تا از جالب ترین های درمان ناآرامی و درمان روح

سلام. خوش آمدین.

رهایی از ناآرامی بزرگترین آرزو و نیاز ما آدمها بوده و هست. حیف که اغلب ما آدمها فکر میکنیم منفی بافی و تمایل به منفی ها طبیعی و جزو ذاتمون هست! اما این تصور اشتباهه. واقعیت اینه که ما برای لذت عاقلانه از زیبایی های هستی، آرامش و شادی حقیقی پا به این دنیا گذاشتیم و امیدواری مایه زندگیمونه.

در متن زیر از قلم یکی از نویسندگان به نام کمک گرفته و به 17 تا از بهترین و ساده ترین روش های درمان ناآرامی-درمان روح پرداختیم. البته مطالب این  نویسنده رو خودمانی و خلاصه وار نوشتیم.  لحظاتی ما رو همراهی کنین. 

خود مراقبتی و توجه به نقاط ضعف خودمان

درمان ناآرامی-درمان روح: خودمراقبتی و توجه مثبت به نقاط ضعف شخصی

تشخیص نقاظ ضعف شخصی اولین قدم برای رهایی از ناآرامی و درمان روح هست.

منظور از توجه به نقاط ضعف سرزنش خود و عذاب وجدان نیست! بلکه رهایی از ناآرامی ست. اگه تلاش کنیم در فرآیند خوب شدن قرار بگیریم و نقاط ضعفمون رو برطرف کنیم، حتما آرامتر زندگی خواهیم کرد.

خوب شدن و آرام شدن یه جریان چند مرحله ای و نامحسوس هست و به یکباره نمیشه خوب و یا حتی بد شد!

بهتره در درون خودمون علت های ریز و درشت ناآرامی  رو جستجو و بهترین راه مقابله رو اجرا کنیم.  

فرض کنیم خشم ما نتیجه ی خزان های سردی چون مشکلات مالی، از دست دادن عزیزی، شکست عشقی، نازیبا بودن ظاهری و غیره باشه، در اینجا، ناامیدی و احساس کم آوردن یک نقطه ضعف بزرگ هست و ما نیاز به بازسازی یک خود قدرتمند معنوی و امیدوار داریم.  

لینک: 17+17 تا بهترین راهکارهای خودمراقبتی

عجله نکردن؛ اندیشیدن به آثار مثبت آرامش وعدم شتابزدگی

عجله نکردن یکی از بهترین راههای درمان ناآرامی-درمان روح هست. میون حرفامون چند نکته داریم. 

به تجربه یکی از مراجعین درمانی، “مشکلات من و شوهرم از عجله زیاد اون و کم حوصلگی و خشمگین شدن من در مقابل رفتارهای عجولانه همسرم شروع شد! هر روز قشقرق! یه روز نایلون پر از تخم مرغ رو اونقدر سریع دستم داد که من فرصت نکردم دستامو درست جلو بیارم و سر شکستن تخم مرغ ها کلی دعوا راه انداخت و منم کلی بددهنی کردم!”
“بعدا به این کارم فکر کردم. دفعه ی بعد و در یک موقعیت آرام، باهاش صحبت کردم  و از فحاشی کردنم عذرخواهی کردم. متوجه شدم که در واقع خود من هم یه آدم عجول هستم و فورا واکنش خشم نشون میدم.!” 

“روی یه کاغذ نوشتم: “چرا عجله، لحظه ای درنگ!” اینو بالای آینه قدی چسبوندم برای خودم و شوهرم.”

حالا شما دوست عزیز،

  1. هر روز تمرکزتون رو روی عبارت فوق بالاتر ببرین. میشه از راه رفتن توی کوچه خیابان شروع کرد:

تجربه خودمو بگم: با گفتن عبارت “کمی درنگ، عجله نکن،” آرامتر قدم برمیداشتم. وقتی یکی جلوم راه میرفت عجله نمیکردم و توی ذهنم با خودم کلنجار نمیرفتم که ای بابا، سریع باش دیگه، راه رو باز کن کار دارم….”

2. مرحله ی بعدی، برای رهایی از ناآرامی، مراقبه ذهنی و حرف زدن با خدا  رو شروع کنین، اونم نه با عجله. 

3. آیا می دونین عجله در غذا خوردن و نوشیدن چه قدر روی ناآرامی و بی قراری روح و جسم اثر منفی میگذاره؟ پس بهتره، با آرامش و لذت بخوریم. وقت خوردن هم به چیز دیگه ای فکر نکنین الا لذت بردن از خوشمزگی خوراک پیش رو.

نه گفتن به خشم!

یکی از بهترین راههای درمان ناآرامی-درمان روح نه گفتن به موقعیت های خشم و از کوره در رفتن هست.

گاهی افرادی به من و شما ظلم میکنن و حسابی ما رو خشمگین میکنن. اینجا، چه طوری برخورد میکنیم؟ خب، گاهی صبر و سکوت جواب میده و گاهی برخورد قاطعانه و با حفظ شخصیت انسانی. اما خشم بیهوده شرایط رو بدتر میکنه.

و اما سه نکته مهم “چرا خشم” از نظر نویسنده کتاب رهایی از ناآرامی اثر دکتر سید حمیدرضا علوی:

  1. شناخت معادلات حاکم بر نظام هستی

“تصور کنید فردی که در حق شما بدی می کند، آیا خود وی بیشتر متحمل آثار بلند مدت آن بدی خواهد بود یا شما؟ آیا با ایجاد غصه در دیگران می توان شاد شد و شاد ماند؟”

نظام هستی تابع قوانین تعریف شده ی عمل و عکس العمل و بازخورد خوبی و بدی به خودمان هست. بنابراین، دلیلی نداره که با خشم شیرینی و حلاوت زندگی رو از خودمون دریغ کنیم. فرد خطاکار به حکم معادله ی نظم در هستی حتما به سزای عملش میرسه. 

منظور این نیست که در مقابل رفتار بد دیگران واکنش نشان ندهیم؛ بلکه، واکنش ما به شکلی نباشه که سبب ناآرامی بیشتر خودمون شه.

2. پذیرش حق و حقیقت: اشتباهات خودمون رو بپذیریم تا خشم کمتری سراغمون بیاد. 

3. پرهیز از پیش داروی و قضاوت

یه حرف از طرف خودم بزنم،

یادم میاد رفته بودم دندون پزشکی، عصب کشی داشتم. خیلی منتظر موندم تا نوبتم شد. صدای ونگ و وونگ بچه از اون ور و غرولند شوهرمم از اون ور کلافه م کرده بود. اینجا یه موقعیت خشم عالی پیش اومد: شروع کردم توی ذهنم منفی بافی که این دندونپزشکی به درد نمیخوره، حتما دکترش بیسواده، وای این چه زندگیه من دارم، وای چه شوهر بداخلاقی…” ولی برعکس تصوراتم، شوهر بیچاره ساعت ها برام بچه رو نگه داشته بود، دکتر هم خیلی خوش اخلاق و کاربلد بود و بچه مم گلوله نمک بود!” اینجا بود که از خشم بیهوده ذهنیم خجالت زده شدم. میشه پیش داروی نکرد و مثبت اندیش بود.

اونقدرها جدی نگرفتن خوبه

ساده ترین درمان ناآرامی-درمان روح: اینقدر جدی نگیرید!

چند سال قراره زنده بمونیم که اینقدر موقعیت های ناآرامی رو جدی میگیریم؟ 

فقط وقتی ارزش داره با خودمون جدی باشیم که آدم بدی شدیم، وظیفه مون رو درست انجام نمیدیم و حق دیگران رو له میکنیم!

به قول نویسنده کتاب رهایی از ناآرامی،

  1. استاندارد لذت و رنج رو بشناسیم.

گاهی باید نگران بود و نادیده نگرفت و گاهی باید گذشت. گاهی باید شاد باشیم، ولی شاد نیستیم و برعکس اونجاهایی که نباید بیخودی ذوق زده بشیم هستیم. معیارهای شادی و نگرانی رو عوض کردیم و لازمه که این معیارها سر جای درستشون برگردن!

2. به زیبایی و شادی واقعی پی ببریم تا آرام تر زندگی کنیم. 

3. اندوه و خوشحالی غلط را کنار بگذاریم: غصه خوردن برای نداشتن تجملات پرزرق و برق مثالی از اندوه غلط هست. مگه قراره هزاران سال زنده بمونیم؟ 

بعضی خواسته های ما از این زندگی زیاده روی ست و گاهی برای چیزهای باارزش کم میذاریم. 

4. رنج ها رو بزرگنمایی نکنیم و از کاه کوه نسازیم. اگه از هدف اصلی در زندگیمون (شادی و آرامش) فاصله بگیریم، راه رو برای ناآرامی روح باز کردیم. هدف اصلی ما پاک زیستن و با خدا بودن هست.

5. بیهوده غصه نخوریم.
به قول دوستی،
“زمانی برای گرفتن مدرک دکتری به تب و تاب افتاده بودم و چقدر عمرمو تلف کردم! نه اینکه مدرک دکتری خوب نباشه، از اینکه خودمو اذیت کردم ناراحتم. از اینکه بهترین فرصت های کار و پول درآوردن برای پیشرفت مالی م رو به پای شغلی ریختم که شادی و آرامش رو ازم گرفت ناراحتم! الان سال ها گذشته و من فکر میکنم ای کاش غصه بیهوده نمی خوردم و از اولمیرفتم سر کاری که اتفاقا دوست داشتم ولی حرص مدرک نذاشت دنبالش کنم!”

5. خیلی از رنجهایی که میکشیم به خاطر طرز تفکر خودمون هست و واقعیت خارجی ندارن!

افکار مسرت بخش و نیتجه بخش به جای افکار نگران کننده

بهترین راهکار درمان ناآرامی-درمان روح: داشتن افکار سرور آمیز و نتیجه بخش (به جای افکار ناراحت کننده و بیهوده)

افکار منفی یعنی احساسات منفی و احساسات منفی یعنی رفتارهای نگران کننده و برعکسش هم درسته.

افکار مثبت به احساسات خوب و شادی آفرین تبدیل میشن.

اغلب افکار ما دست خودمون نیست. بسیاری از افکار غیراردای ارتبا ما رو با دنیای واقعی قطع میکنن و به رنج های پنداری منجر میشن.

این افکار میتونن سوء تفاهم و سوء برداشت درباره دیگران، پیش داروی، … باشن. بهتره این طور مواقع با گفتگوی دوستانه مشکلتون رو حل کنین. گاهی ممکنه فردی از نادانی با شما برخورد بدی داشته. اینجا بگذارین به حساب نادانی ش و خودپنداری و افکار بعدی رو ادامه ندین. 

افکار منفی گذشته و آینده عامل لذت نبردن شما از زمان حال هستن! برای مثال، بعضی زوجین دایم به خواستگارها یا موقعیت های قبلی فکر  کرده و این سبب میشه قدر زندگی فعلی با همسرشون رو ندونن. شاید خیلی از نکات مثبت در همسرمون وجود داشته باشه که با فکرهای غلط راجع به گذشته  اونا رو نادیده میگیریم. 

افکار نگران کننده یک نوع توهم هستن و مایه آسیب روحی. میتونیم کنارشون بگذاریم. 

راه نجات از افکار نگران کننده اینه که فکر مثبت و خوشحال کننده داشته باشیم. یادمون باشه افکار منفی کانال های نفوذ ناامیدی و پرورش نقاط ضعف هستن. 

به اولین جرقه فکر منفی دل نسپارید و رهایش کنید.

اجازه ندین، و فورا یه فکر مثبت جایگزین کنین. میشه افکار منفی تون رو تحلیل کنین و پیامدهاش رو یادداشت کنین. و اما بهترین راهکار همین جایگزین کردن افکار خوشحال کننده و مثبت اندیشی ست.

نه گفتن به کمال گرایی و ایده آل گرایی افراطی

بهترین راهکار درمان ناآرامی-درمان روح

من خیلی از دوستانم رو دیدم که اونقدر کمال گرا هستن که هرگز مورد مناسبی برای ازدواجشون پیدا نمیشه؛ یا اونقدر ایده آل طلب هستن که به هیچی راضی نمیشن و همیشه از زندگی و کل هستی شکوه و ناله میکنن.

به قول نویسنده،

کمال گرایی جزو فطرت انسان هست اما بهتره به جای کمال گرایی افراطی، خودمون رو رقیب خودمون قرار بدیم، اونم در حد اعتدال. گاهی لازمه بعضی ضعف هامون رو بپذیریم و گاهی لازمه تلاش کنیم برطرفشون کنیم.

اگه فکر کنیم که همیشه باید بهترین و مورد تایید همه آدمها باشیم، این یعنی کمال گرایی افراطی. این طوری رنج میکشیم چون دایم برای در جهت خوشحال کردن دیگران و اذیت کردن خودمون پیش میریم. 

برای مثال، امکان نداره همسر آینده شما صد در صد از نظر تفکر، عاطفه، اجتماعی بودن، باورهای دینی، ظاهری،و غیره طوری باشه که شما تایید کنین. بنابراین، چنین تصوری یعنی ایده آل گرایی افراطی و شکست خوردن در انتخاب یک همسر که قراره مایه آرامش شما بشه.

همنشینی با طبیعت و انس با تاثیرات مثبت

بهترین روش درمان ناآرامی-درمان روح: انس با تاثیرات مثبت بر شما

چیزهای منفی از ما یه آدم بد و بی قرار میسازن! و برعکس، همنشینی با آدمها و چیزهای خوب از ما یه انسان خوب و خوشحال بوجود میارن.

خود شما بهتر میدونین با چه چیزهای مثبتی میتونین انس بگیرین: کاشتن یک گل یا نهال درخت و انس با طبیعت؟ خواندن حافظ و مولانا؟ گوش دادن به صدای پای آب؟ بازی با یک بچه بامزه؟ لذت بردن از زمان طلوع و غروب خورشید؟ سحرخیزی؟ خواندن یک کتاب مفید و پرمحتوا؟ صحبت کردن با یک دوست مثبت اندیش و سالم از نظر روحی؟ …

گوش دادن به کلام اثربخش یک سخنران مانند الهی قمشه ای میتونه شما رو آروم کنه. 

نیایش با خداوند مایه آرامش شماست.

گاهی خوبی کردن و رها کردن دیگران از ناآرامی میتونه خود شما رو آرام تر کنه. به عنوان مثال، کمک به نیازمندان.

لبخند زدن و چهره شادتری به خود گرفتن

یکی از ساده ترین روش های درمان ناآرامی-درمان روح: داشتن چهره و رفتار شادمانه و لبخند زدن

با تمرین مداوم، به جای چهره ی اخمو و عبوس، چهره شادی از خود نشان بدهید. 

نکته جالب شنیدنی از نویسنده کتاب رهایی از ناآرامی: 

“ما در مقابل هر کدام از خطوط و حالات چهره مان مسئولیم. باید چهره مان را از حالت گرفتگی و نگرانی رها ساخته و تا آنجا که مقدور است خود را شادتر و با نشاط تر بگیریم.”

دیگران تقصیری دارن که چهره ی ما باید همیشه اخمو باشه؟ حداقل همه که مقصر رنج های پنداری شما نیستن! خیلی ها فکر میکنن چهره ی اخمو یعنی تکبر و این سبب مردم گریزی از شما میشه. در نتیجه، موقعیت های شادی و ارتباط گیری و پیشرفت از شما دورتر خواهند شد. 

ورزش و بازی با کودکان

ورزش، ورزش، ورزش

تو زندگیم دقت کردم اونایی که مرتب ورزش میکنن روحیه شادتری دارن و کمتر طبل ناامیدی میزنن.

ورزش کردن چهره آدمو شادتر نشون میده. سلامت جسم با ورزش به دست میاد و در نتیجه سلامت عقل و روان هم میتونه پشتش بیاد.

ورزش نقش مهمی در تربیت فرزندان داره، به خصوص ورزش جمعی.

ورزش های شادی آور مثل شنا، دویدن، قدم زدن.. رو فراموش نکنین.

می تونین از یه دوست کمک بگیرین. 

بازی با کودکان به درمان ناآرامی خیلی کمک میکنه چون بچه ها پر از ذوق و خنده، شادی و انرژی مثبت هستن. 

شوخ طبعی و شکار لحظه های شاد

شوخ طبعی

یه آدم خیلی شوخ طبع میشناسم که دوستانش حاضرن هزینه کل سفرش رو بدن فقط اون باهاشون همراهی کنه! 

به نظر نویسنده،

  1. شوخ طبعی در حد معقول اثر معجزه آسایی در رفع افسردگی و کاهش ناآرامی داره. ممکنه بگیم شوخ طبعی ذاتی ست و من آدم شوخی نیستم اما واقعیت اینه که ما میتونیم با خودمون شوخ طبع باشیم؛ به این معنی که، اینقدر مشکلات رو پیچیده نکنیم. به دیگران زیاد سخت نگیریم. صمیمانه تر باشیم. عوامل نشاط رو برای خود و دیگران فراهم کنیم. 

یک مثال از خودم، دوستی داریم که ذاتا شوخ طبع نیست ولی ماها دوست داریم باهاش رفت و آمد کنیم؛ این دوست ما عوامل شادی رو با کیک پختن، خلاقیت هنری به خرج دادن، آشپزی عالی، پرورش گل و گیاهان زیبا در منزل و این قبیل فراهم کرده. دیگه از خدا چی بخوایم! 

2. توقف خودآزاری و پرداختن به دیگران در ذهن میتونه راه رو برای شوخ طبعی باز کنه. 

3. صیاد شادی ها باشید.

4. میکروسکوپ و ذره بین رو برای دیدن شادی ها به کار بگیرید نه دیدن غم های دنیا!

5. واقع بین باشید تا چیزی به جز زیبایی و شادی در هستی نبینید. اغلب مواقع، غم ها را خود ما انسان ها می آفرینیم. 

6. اعتماد به نفس با شوخ طبعی رابطه معناداری دارد. یک انسان با اعتماد به نفس قدرت این را دارد که به خودش هم بخندد و کم نیاورد.

7. خنده با دیگران کنید نه خنده به دیگران!

8. جدیت افراطی نداشته باشید.

9. با آدمهای شوخ طبع که رفتار معقولی دارند همنشین باشید. شوخی برای کاهش استرس ناشی از کم رویی مفید است. 

بله گفتن به قاطعیت؛ نه گفتن به خشم و پرخاشگری

ساده ترین راه درمان ناآرامی و درمان روح: قاطعیت و عدم پرخاشگری

در موقعیت های خشم، از رفتار خودتون راضی بودین؟ دیگران چه نظری داشتن؟ شده پشیمان بشین؟ دلتون خنک شده؟ هدفتون تخریب بوده یا تاثیرگذایر مثبت بر طرف مقابل؟

خشم انواع داره. خشم مثبت هم داریم که با پرخاشگری همراه نیست بلکه ترکیبی از قاطعیت، رفتار هوشمندانه برای تاثیر مثبت بر طرف مقابل و/یا حفظ حقوق فردی و اجتماعی هست. 

به قول نویسنده،

خشم خاموش: گاهی خشم خودمون رو با زبان بروز نمیدیم بلکه بهش کلی دیگر در رفتار و نگاهمون نمایان میکنیم: به شکل بی اعتنایی، بی تفاوتی، کم حوصلگی، قهر و غیره. این نوع خشم همیشه درست نیست و گاهی مایه آژار و اذیت بیشتر خود ماست.

پیشرفت خشم: گاهی فکر میکنید عدم خشم یعنی ناتوان نشان دادن خود در برابر دیگران و رفتارهایی رو بروز میدین که زیبنده شخصیت واقعی شما نیست.

اولین جرقه خشم از همین تصورِ نشان دادن قدرت شروع میشه. با هربار تکرار، به قله فرمانروایی خشم میرسین تا جاییکه عقل و منطق به پایین ترین دره  نزول میکنه.

بهتره تا شعله خشم شما زبانه نکشیده، نتایج زییانبار بعدی رو به خودتون یادآوری کنین: 

اول از همه اذیت کردن خودتان

افزایش تنش به ارتباط با اطرافیان از همسر و فرزند گرفته تا دیگران در اجتماع

آثار تربیتی منفی خشم شما برای کودکتان: جنب و جوش و شیطنت کودکان طبیعی ست و مشکل از شماست نه از آنها! انصاف خوب چیزیست. از کوره دررفتن های پیاپی شما به تخریب روحیه فرزند، ناآرامی و اضطراب و تخریب خلاقیت وی منجر خواهد شد.

خشم موجب آثار تربیتی منفی برای نوجوان شما و طلاق عاطفی همسرتان از شما خواهد شد. 

همین حالا به درمان خشم خود اقدام کنید تا محیط امن و آرام خانواده به هم نریزید و روابط اجتماعی تان بیش از این خدشه دار نشود.

قاطعیت به جای خشم:

می توانید به جای خشم، با قاطعیت و احترام رفتار کنید. برای مثال، مادر به فرزند میگوید: “من امروز این دو نوع غذا را می توان به عنوان ناهار درست کنم. تو کدامیک را بیشتر دوست داری تا برایت تهیه کنم؟”
به این شکل، هم قدرت انتخاب به فرزندتان می دهید و هم از قدرت و عزت نفس خودتان در اداره امور خانواده کم نمی شود. 

شما می توانید به جای خشم، آیتم های قاطعیت، اعتدال در محبت و برآوردن توقعات دیگران و احترام را جایگزین کنید. 

ارتباط کم رویی با ناآرامی

کم رویی یکی از نشانه های ناآرامی درونی ست. 

یادم میاد دختری از همکلاسیهام خیلی کم حرف بود. دلیلش رو پرسیدم. اعتراف کرد که بچگی خیلی پرحرف بوده و بس این و اون آنشرلی صداش میزدن و به باد تمسخر میگرفتنش شدیدا کم حرف شده. میگفت هر کاری میکنم نمیتونم حرف دلمو به زبان بیارم و اظهار نظر کنم. این کم رویی سبب میشد در فعالیت های کلاسی مبتنی بر تبادل نظر کم بیاره و نمره نگیره!

به بیان نویسنده،

کم رویی مایه ناآرامی ست. برای مثال، قبل از شرکت در مهمانی در درون خود تشویش زیادی دارید. این سوال ها ذهن شما رو  مشغول میکنن: چگونه در جمع حرف بزنم؟ چکار کنم خجالتی به نظر نیام؟ تکه کلمه های تکراری کلیشه ایم همه رو خسته میکنن و…

توصیه میکنیم کتاب رهایی از ناآرامی رو تهیه و مبحث 12. لزوم مقابله با کم رویی رو مطالعه کنین. نویسنده این اثر دکتر سید حمید رضا علوی هستن. این کتاب قیمت ارزانی داره و به راحتی در دسترس هست.

کم رویی یه سری نشانه ها داره که بهتره بشناسیم و هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنیم. 

چند مثال از نشانه های کم رویی: 

در خیابان راه میروید و فکر میکنید همه شما را زیر نظر دارند،

به وسواس فکری و اضطراب دچار میشوید،

شکستن سکوت برایتان دشوار است،

شتابزده حرف میزنید،

روابط اجتماعی ضعیفی دارید،…

راههای مقابله با کم رویی: 

از دوست صمیمی خود بپرسید که آیا آنچه در لحظه ای خاص در ذهنتان تصور میکردید او هم همان تصور را درباره شما داشته؟ مثلا، لحظه شماری میکرده که شما جمله خودتون رو تموم کنید چون خوب حرف نمیزدید؟

یادمان باشد مردم بیکار نیستند که دایم ما رو وارسی کنند!

شکستن رسم و رسوم غلط: اگر شروع کننده سلام هستید خوشحال باشید نه خجالت زده. سلام کردن نشانه اصالت است. البته در مقابل آدمهای متکبر زیاده از حد تواضع به خرج ندهید!  

نگذارید کم رویی به شما فرمان های عجیب و غریبی بدهد. برای مثال، از جمع بیرون برو چون نگاه های دیگران آزارتان میدهد…

در هر موقعیت کم رویی، ابتدا آرامش خود را حفظ کنید، اعتماد به نفس داشته باشید و احساس گناه نداشته باشید!

فراموش نکنید که “شما مکلف به تلاشید و نه نتیجه.”

هرگز احساس حقارت در مقابل دیگران نکنید؛ آنها از شما بالاتر نیستند مگر به انسانیت و خوبی کردن!

در جمع بیشتر شرکت کنید.

کارهای آموزش و تدریس را انتخاب کنید.

پرهیز از چشم و هم چشمی و تجملات

درمان ناآرامی: چشم و هم چشمی و غصه خوردن برای تجملات ممنوع

نویسنده جمله جالبی داره:

“با ابزار اضطراب دنبال کسب آرامش نباشید.”

خانمی میشناسم که هر روز برای خرید جهیزیه دخترش غصه میخورد. بالاخره یه وام دویست میلیونی گرفت و مجبور شد برای بازپرداخت وام خانه خودش رو رهن بده و به نوبت در خانه دخترانش زندگی کنه. میگفت که در اون دو سال حسابی آوارگی رو حس کرده و از غرولند دامادها به تنگ اومده و ناراحتی اعصاب گرفته! به نظر خودم، اگه از همون اول جنس ایرانی میخرید و به جهیزیه کمتر قانع میشد، این مشکلات براش پیش نمیومد!

یه نگاه به طلاق های زوج های سینمایی و خودکشی بعضی بازیگران و خواننده های معروف بیاندازیم. پشت پرده ی این اتفاقات یک ناآرامی وسیع نهفته، ناآرامی شدید روح و روان! 

  چند جمله ناب از نویسنده:

“اصیل ترین شادی ها رایگان ترین آن هایند.”

“خود خواهی و خود دوستی آفتِ دوستی با دیگران هستند.”

“…چندین برابر آنچه میبخشید دریافت میدارید و چه بسا آنچه را بخیلانه نگه داشته اید به شما نرسد.”

شکرگزاری نعمت و عادت نکردن به نعمت

درمان ناآرامی: شاد بودن به خاطر برخورداری از نعمت ها 

از سر تکرار و عادت با نعمت هایی که داریم رفتار نکنیم. شکرگزاری خداوند انسان رو آرام میکند.

شکر نعمت شادی آفرین است.

نعمت هایی که خداوند به شما داده رو بشمارین! این همه هدیه یکجا برای شما! پس آرامتر زندگی کنید.

 

یادگیری در تمام لحظه ها

ساده ترین راهکارهای درمان ناآرامی-درمان روح: یادگیری و درس عبرت

افزایش اطلاعات و دانش درباره ی چیزهایی که علاقه دارید شما رو آرامتر میکنه. برای مثال، خود من برای آراش درونم به یادگیری آشپزی رو آوردم و الان خوشحالم که میتونم دستپخت خوشمزه ای رو نصیب خانواده م کنم. 

امیدوار بودن

درمان ناآرامی-درمان روح: امیدواری

امید یعنی احساس مثبت راجع به زندگی در حال و آینده.

امید در اصل یعنی انتظار سازنده، انتظاری که با آرزوهای دور و دراز و پنداری متفاوته!

امید واقعی  یعنی شاخ و برگ ندادن به اتفاقات منفی، انعطاف پذیری، ذوق داشتن به مانند کودکان بدون اضطراب، و باور به اینکه “نظام هستی مبتنی بر امید است”.

شناخت خداوند و تکیه بر او

درمان ناآرامی-درمان روح: شناخت خداوند به کمک معنویت و عرفان واقعی (نه عرفان کاذب) بهترین درمان ناآرامی ست.

غصه های مادی تمامی ندارد. فقط با خداوند است که می توانیم کمتر غصه بخوریم.

خداوند اسرار سینه ما را می داند و می شناسد. 

هیچ فکر بیهوده و گناهی با فکر به خداوند یکجا جمع نمی شود. با خدا بودن یعنی رها از کینه توزی و رها از هر گونه اضطراب ناشی از مادیات، ترس از مرگ، از دست دادن مال و موقعیت، و غیره.

به قول عارف و دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی،

“اگر سلاطین عالم می دانستند که ما چه مراتبی از شادی را تجربه می کنیم هر آینه با شمشیر به ما حمله میکردند و آن شادی را از ما می ستاندند.”  

به جز یاد خدا دلها آرام نمیگیرد.

نویسنده در ادامه به نقش خودشناسی، دنیا شناسی، مرگ شناسی، و 372 قانون آرامش پرداخته که در مطالب بعدی اشاره میکنیم.

مطلب پیشنهادی ما: بهترین فیلم های هنری جهان و ایران با سکانس های واقعا دیدنی، عاشقانه…

پیمایش به بالا