17 ترین

بدترین مواد غذایی که شما را سریعتر پیر می کنند

بدترین مواد غذایی که شما را سریعتر پیر می کنند

بسیاری از عوامل در تسریع روند پیر شدن ما نقش دارند و پیری هم به طور واضح بر روی پوست نمایان می شود. ژنتیک ممکن است بزرگترین عامل باشد، اما راهکار های زیادی وجود دارد که می توانید روند پیر شدن را کنترل کنید. استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض آفتاب و به خصوص سبک برنامه غذایی، تفاوت عمده ای در این روند ایجاد می کند.

همه ما دوست داریم خوب به نظر برسیم، اما هنگامی احساس خوشایندی خواهیم داشت که طراوت و شادابی روی صورت مان نیز نشان داده شود. پیر شدن نه تنها باعث ایجاد درد و رنج می شود بلکه می تواند بدن را برای ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و حتی سرطان مستعد سازد. با این حال، حتی اگر ما هرگز نخواهیم پیر به نظر برسیم، این یک روند طبیعی است و هیچ راه گریزی ندارد.

با این حال می توان با تدابیری، روند پیر شدن را به تعویق انداخت که یکی از آنها حذف یک سری مواد غذایی از زنجیره غذایی مان است. ما در این مطلب به مواد غذایی ای اشاره کرده ایم که در تسریع روند پیری بسیار تاثیر دارد و حذف آنها موجب جوان تر ماندن پوست و ظاهر می گردد.

مطلب مرتبط: 17 راز زیبایی پوست که هیچ کس به شما نگفته 

1. مارگارین

کره به دلیل محتوای چربی اشباع شده اش، از سالها پیش شهرت بسیار بدی پیدا کرده است. قرار بود مارگارین جایگزینی باشد که به ما اجازه می دهد بدون چربی از عطر و طعم کره لذت ببریم. اما متأسفانه، مارگارین برای بدن بسیار بدتر است.

مارگارین مملو از چربی های ترانس است که خطر ابتلا به بیماری مزمن را افزایش می دهد. همچنین سطح آب بدن را به شدت کاهش می دهد. کمبود آب مزمن، علت اصلی ایجاد چین و چروک ها است، که قطعاً نتیجه ناخواسته مصرف مارگارین است. علاوه بر این، مارگارین حاوی سطح بالایی اسیدهای چرب امگا 6 است. با وجودی که بدن به مقداری از این ماده احتیاج دارد، اما میزان بیش از حد آن منجر به ایجاد التهاب می شود.

2. غذاهای آماده و نیمه آماده

ما درک می کنیم: زندگی پر از مشغله است. پخت و پز وعده های غذایی تازه هر روز می تواند مانند یک چالش بزرگ و دشوار باشد. غذاهای آماده و ظروف بسته بندی شده ای که در مایکروویو آماده می شوند، وعده های غذایی ما را آسان تر می کنند. درون این مواد غذایی در واقع یک راز ناسالم نهفته است: همگی حاوی نمک هستند آن هم به مقدار زیاد.

بسیاری از ما بیش از حد نمک در رژیم های غذایی خود دریافت می کنیم. در واقع ما وقتی به غذاهای آماده یا فست فودها تکیه می کنیم، واقعاً همه چیز آسان می شود. اما سدیم (نمک) می تواند باعث احتباس آب در بدن شود و در نهایت موجب می شود نفخ کنید و پف کرده و پیر به نظر برسید. اگر واقعاً نمی توانید آشپزی سالم را در برنامه روزانه خود قرار دهید، دست کم به جای خرید غذاهای آماده، یک سرویس تحویل غذای سالم را در حوالی خود پیدا کنید.

3. نوشیدنی های انرژی زا

اگر احساس می کنید در طول روز نیاز به نوشیدنی های انرژی زا دارید، بدین معناست که باید هر شب زودتر به رختخواب بروید. ارتقای بهداشت خواب می تواند خیلی به شما کمک کند تا احساس شادابی و ظاهر جوان تری داشته باشید، اما نوشیدنی های انرژی زا درست برعکس عمل می کنند. آنها سرشار از قند، کافئین، نمک و اسید هستند. این ترکیب مضر و کشنده باعث آسیب رساندن و خراب شدن دندان های شما می شود و همچنین در کم آبی بدن نقش به سزایی دارد.

احتمالاً در حال حاضر شما سر خود را تکان می دهید و فکر می کنید که با مسئولیت های زیادی که به دوش دارید، زود به خواب رفتن کار آسانی نیست. اما این واقعیت را در نظر بگیرید که کمبود خواب مزمن باعث می شود تا در کارهای روزانه خود توانایی و کارایی کمتری داشته باشید. برای خودتان چارچوبی ترسیم کنید و به خودتان بگویید “من برای روز همه کارها را انجام داده ام. الان به استراحت نیاز دارم.” ممکن است در ابتدا دشوار باشد اما شدنیست. وقتی که به این کار عادت کردید، متوجه می شوید که هر کاری که باید روز بعد انجام دهید، خیلی سریعتر انجام می شود.

4. مواد قندی

هنگامی که صحبت از پیر شدن زودرس به میان می آید، احتمالاً قند، دشمن شماره یک ما محسوب می شود. این ماده در انواع مواد غذایی با مقادیر افراط آمیز بسته بندی می شود، بنابراین ما آن را تا تمام روز می خوریم حتی وقتی آنچه که می خوریم دسر نباشد. این یک مشکل بسیار بزرگ است، زیرا شکر بزرگترین عامل چاقی و التهاب است ، و نه به پوسیدگی دندان ها و همچنین تسریع روند پیر شدن کمک می کند.

خوردن زیاد از حد قند، زمینه مناسبی را در بدن شما برای بیماری های مزمن فراهم می کند. قند نه تنها به پیشروی دیابت کمک می کند بلکه سوخت مورد علاقه سلول های سرطانی نیز به شمار می رود. ما به شما توصیه می کنیم برای هر چیزی که قصد دارید از فروشگاه بخرید، وقت بگذارید و برچسب ها را با دقت بخوانید. متأسفانه باید این را هم بگوییم که اگر می خواهید ظاهر جوان خود را حفظ کنید، قطع حذف مواد شیرین مانند کیک و شیرینی، آب نبات و نوشابه بسیار ضروری است.

5. کربوهیدرات با شاخص گلیسمی بالا

نان ها و ماکارونی های تهیه شده با آرد سفید تصفیه شده، شاخص گلیسمی بسیار بالایی دارند، به این معنی که قند خون شما را به سرعت بالا می برند. این امر شما را وارد چرخه ای می کند که قطعاً می تواند روی صورت تان نمایان شود. کربوهیدرات های تصفیه شده منجر به تسریع در روند پیری پوست شده و باعث ایجاد لکه های پوستی مانند آکنه و روزاسه می شوند.

در عوض، محصولاتی بر پایه گندم کامل مصرف کنید. آنها شما را بهتر از مواد تصفیه شده سیر می کنند، به علاوه می توانند فشار خون را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش دهند. گزینه دیگر این است که واقعاً خلاق شوید و از ماکارونی تهیه شده با لوبیا و نان بر پایه پودر تخم کتان استفاده کنید.

6. الکل

باشه، وحشت نکنید! ما نمی گوییم که شما باید کلا الکل را کنار بگذارید. نوشیدن بیش از حد آن در روند پیری ایجاد مشکل می کند. مصرف بیش از حد الکل باعث آسیب رساندن رادیکال های آزاد در بدن می شود، به خصوص اگر این نوشیدنی ها قند زیادی هم داشته باشند. الکل همچنین بدن ویتامین A را خنثی می کند، که برای روند تکثیر و بازسازی سلول ها بسیار حیاتی است.

بنابراین سعی کنید بیش از یک یا دو لیوان با دوستان خود نوشیدنی الکلی ننوشید. همچنین از مواردی که حاوی مقدار زیادی شکر هستند اجتناب کنید و برای مثال آبمیوه یا نوشابه با نوشیدنی تان مخلوط نکنید. همچنین هوشمندانه است که به طور کلی هر نوشیدنی الکلی را با آب جایگزین کنید تا میزان آب بدن تان بالا بماند.

7. گوشت های حاوی مواد نگهدارند

آخرین تحقیقات پیرامون گوشت های حاوی مواد نگهدارنده اثبات کرده است که نیترات و نیتریت موجود در مواد نگهدارنده، بدن را در معرض خطر سرطان قرار می دهد. این بدان دلیل است که این مواد رادیکال های آزاد را رها می کنند که منجر به آسیب اکسیداسیون سلول ها و DNA می شود. آسیب های رادیکالی منجر به مساعد شدن شرایط برای سرطان یا بیماری مزمن می شود، به علاوه این امر باعث می شود پوست شما نیز پیر تر شود.

بنابراین بیکن، هات داگ و سوسیس و کالباس را به نفع گوشت کم چرب، گوشت ارگانیک و مرغ و ماهی تازه کنار بگذارید و به طور کلی مواد غذایی فرآوری شده مصرف نکنید. بله، دشوار است. اما در پایان، ظاهری جوان و شاداب تر خواهید داشت.

در پایان یادآور شدن این نکته ضروری است که ناسالم زندگی کردن بسیار آسان است اما پیامدهای منفی و گاها جبران ناپذیری دارد.

پیمایش به بالا