17 ترین

17+3 تا از معروف ترین کتاب های دنیا

17+3 تا از معروف ترین کتاب های دنیا

قرن هاست که کتاب یکی از اشکال اصلی سرگرمی بشر بوده است. خوانندگان کتاب در سراسر جهان ساعت های بی شماری از وقت خود را برای فرار از این دنیا به دنیاهای جدید و منحصر به فرد اختصاص می دهند و خود را در کلمات و صفحات کتاب از ژانرهای مختلف غرق می کنند. در حالی که هر کتابی به روش های مختلفی روی خوانندگان تأثیر می گذارد، اما تاریخ نشان داده است که برخی از کتاب ها روش دیگری برای جلب توجه و تأثیرگذاری بر گروه اعظمی از مردم دارند و توانسته اند برای همیشه در اذهان ماندگار باشند. این کتاب ها می توانند دانش، الهامات و اکتشافات در زمینه های مختلف را به اشتراک بگذارند. آنها آموزش می دهند، تأثیر می گذارند و طرز فکر ما را تغییر می دهند. بعضی اوقات این کتاب ها آنقدر مهم و روشنگر هستند که به جهان و مردم آن کمک می کنند تا تکامل یابند. کتاب هایی که در ادامه ذکر شده، از این دست هستند. این کتب با آموزش و اطلاع رسانی به خوانندگان خود در حوزه های مختلف، شکل دادن معیارهای جدید در ادبیات، به چالش کشیدن هنجارهای اجتماعی و پیشبرد تفکر فرهیخته، جزء معروف ترین کتاب های دنیا به شمار می روند؛ کتاب های برتری که جهان را تغییر داده اند.

17 تا از کتابهای بزرگ تاریخ که حتما باید بخونید!

از خلق شخصیت ها و داستان هایی که به عناصر بنیادی در فرهنگ های سراسر جهان تبدیل شده اند گرفته تا برانداختن استانداردهای نامطلوب، و الهام بخش خیال برای بسیاری از افراد، این آثار ادبی از جهات قابل توجهی جهانیان را متاثر ساخته اند. و از اینرو مؤثرترین کتاب های ادبی در بین معروف ترین کتاب های دنیا محسوب می شوند.

ما مطالعه این آثار ارزشمند را به شما توصیه می کنیم و چنانچه تصور می کنید کتاب دیگری لازم است به این فهرست افزوده شود، ما را مطلع سازید.

1. حکایت های کنتربری - جفری چاوسر

این مجموعه داستان که در قرن چهاردهم میلادی نوشته شده است، در مورد شخصیت ها و داستان هایی است که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردارند. حکایت های کنتربری همچنین نگاهی اجمالی به آداب و رسوم جاری جامعه در زمان نگارش دارد. این اثر یکی از کتاب های خواندنی و یکی از معروف ترین کتاب های دنیا به شمار می رود. بسیاری از محققان معتقدند كه این شاهکار بزرگ چاوسر نقش بسیار زیادی در افزایش محبوبیت زبان انگلیسی در ادبیات داشته است.

2. کمدی الهی - دانته آلیگیری

کمدی الهی که یکی از مهمترین آثار ادبی جهان به شمار می آید، شعری حماسی است که جزئیات سفر در عوالم آخرت (دوزخ، برزخ و بهشت) و به طور تمثیلی، کشف روح خدا را شرح می دهد. کمدی الهی که مدت های مدید جزء بزرگترین اثر ادبی ایتالیا و از معروف ترین کتاب های دنیا به حساب می آید، همچنین دیدگاه عمیق تری به فلسفه و الهیات مسیحی قرون وسطایی می بخشد.

3. آثار کامل - ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر اغلب بزرگترین نویسنده زبان انگلیسی و بزرگترین دراماتور در تمام ادوار تاریخ به حساب می آید. شخصیت ها، داستان ها و زبان خاص این کتاب، صدها سال است که نظر خوانندگان را به خود جلب کرده و در شکل گیری فرهنگ مدرن نقش بسزایی داشته است. آثار کامل شکسپیر، تقریبا به همه زبان ها ترجمه شده است و هنوز هم در سراسر جهان مورد پسند است.

4. موبی دیک یا نهنگ بحر - هرمان ملویل

این کتاب مشهور که درباره شکار یک نهنگ بزرگ توسط یک مرد است، یکی از بزرگترین رمان های آمریکایی است که تاکنون نوشته شده است. موبی دیک از نظر سمبولیک سنگین است، اما همچنین به دلیل جزئیاتش در مورد صنعت شکار نهنگ در قرن 19 و سبک ها و ساختارهای مختلف روایت داستان مشهور است.

5. 1984 - جورج اورول

این رمان دیستوپیایی، زندگی در یک رژیم توتالیتر را توصیف می کند که مردم را از حقوقی که دارند، سلب کرده است. مضامین موجود در این رمان به بخش اصلی فرهنگ مدرن تبدیل شده و اصطلاحات و مفاهیمی را به وجود آورده که در جامعه امروزی ما ورود پیدا کرده اند. نظارت، حقیقت و سانسور، محور اصلی این رمان به شمار می رود. تا کنون هیچ کتاب دیگری مانند 1984 به درک ما از این مضامین کمک نکرده است.

6. دنیای قشنگ نو - آلدوس هاکسلی

یکی دیگر از رمان های دیستوپیایی، این اثر هاکسلی است که اغلب یکی از رمان های بزرگ قرن بیستم بر شمرده می شود. رمان هاکسلی نگاه نامطلوبی به از دست دادن هویت فردی به واسطه پیشرفت های آینده گرایانه فناوری دارد. ترس های هاکسلی از تجارت و فرهنگ نوظهور جوان در این رمان کاملاً قابل لمس است.

7. ایلیاد و ادیسه - هومر

این دو شعر حماسی یونان باستان نه تنها از آثار برجسته ادبیات یونان باستان به شمار می روند، بلکه متونی فوق العاده تأثیرگذار برای همه اشکال هنری، اندیشه و موسیقی در تمدن غربی نیز هستند. ایلیاد، جزئیات چند هفته پایانی جنگ تروجان، و ادیسه شرح ده سال سفر ادیسه از جنگ تروجان به خانه است. این دو اثر به دلیل جزئیات تاریخی و افسانه های یونانی، ترکیب داستان و توسعه مضامین بسیار مهم هستند.

8. دون کیشوت - میگل د سروانتس

این رمان اسپانیایی که در ابتدا در قالب دو کتاب منتشر شد، یکی از تاثیرگذارترین و محبوب ترین رمان های جهان به شمار می رود. همچنین این یکی از بهترین کتاب هایی است که تاکنون نگاشته شده است. ماجراجویی، نمادگرایی و شخصیت پردازی موجود در دون کیشوت، این کتاب را به محبوبیتی باورنکردنی که امروزه دارد، رسانده است. دون کیشوت به یکی از اولین متون متعارف بدل شده و صدها سال است که هنرمندان بسیاری از آن الهام گرفته اند.

9. در جستجوی زمان از دست رفته - مارسل پروست

هر هفت جلدِ در جستجوی زمان از دست رفته، یکی از برجسته ترین آثار مدرن اوایل قرن بیستم به شمار می رود. این رمان به مضامینی همچون حافظه، کودکی و معنا اشاره دارد، اما در عین حال از الگوی طرح محور رمان های قرن نوزدهم اجتناب می کند. کاراکترهای فرعی به طرز باورنکردنی به خوبی طراحی شده اند و رویدادها با دیدگاه های مختلفی که آنها تجربه می کنند پیش برده می شود. از زمان انتشار این رمان، تکنیک های نویسندگی آن به طور بی وقفه تقلید شده است.

10. مادام بوواری - گوستاو فلوبر

داستان فلوبر درباره زنی است که در تلاش برای فرار از یک ازدواج بدون عشق است. این رمان در زمان انتشار، در معرض سانسورهای سنگینی قرار گرفت و فلوبر را تا پای محاکمه کشاند. پس از تبرئه شدن، مادام بوواری به عنوان شاهکار جنبش رئالیسم شهرت یافت.

11. شب های عربی

این نسخه زبان انگلیسی هزار و یک شب است که داستان های باستانی، از جمله مصائب شهرزاد، ماجراهای علاءالدین و سفرهای سندباد که امروزه در سراسر جهان رواج یافته اند را بازگو می کند.

بر خلاف نام این کتاب، که البته برگردان و ترجمه است، داستان های این کتاب، مربوط به ادبیات پارسی است؛ چرا که هسته اصلی داستان ‌های هزار و یک شب، کتابی فارسی به نام هزار افسانه بوده که متاسفانه امروزه اطلاعاتی از آن در دست نیست.

12. صد سال تنهایی - گابریل گارسیا مارکز

صد سال تنهایی که یکی از مهمترین رمان های کانون ادبی اسپانیا به حساب می آید، داستان خانواده بوئندیا را طی چندین نسل بازگو می کند. سبک و مضامین این رمان نمایانگر یک جنبش ادبی منحصر به فرد آمریکای لاتین در دهه 1960 (رئالیسم جادویی) است.

13. جنگ و صلح - لئو تولستوی

اگرچه تولستوی از نهادن نام رمان بر این کتاب تردید داشت، اما جنگ و صلح اغلب در زمره بهترین رمان های تمام ادوار گنجانده شده است. این کتاب با استفاده از شرح وقایع حمله فرانسه به روسیه در سال 1812، به بررسی تأثیرات روانشناختی جنگ و مباحث فلسفی ای که به موجب آن ایجاد شد، پرداخته است.

14. داستان گِنجی - موراساکی شیکیبو

داستان گنجی که در آغاز قرن یازدهم نوشته شده است، اغلب به عنوان اولین رمان تاریخ خوانده می شود. با وجودی که این داستان از نظر فنی، طرح و نقشه ای ندارد، اما دارای عناصر بسیاری است که یک رمان مدرن می تواند داشته باشد، از جمله شخصیت های اصلی، کاراکترهای فرعی و شخصیت پردازی. ترجمه این رمان به دلیل اینکه مشمول گذر زمان شده بسیار دشوار بوده است، اما اغلب افراد همچنان آن را اولین و بزرگترین اثر در ادبیات ژاپن و همچنین از معروف ترین کتاب های دنیا تلقی می کنند.

15. کلبه عمو تام - هریت بیچر استو

کلبه عمو تام در سال 1851 توسط یک زن میانسال و سفید پوست نوشته شده است. در این کتاب، به تغییر دیدگاه برده داری در شمال اعتبار داده شده است و همچنان به عنوان بزرگ ترین یادآور پیامدهای برده داری و سایر اعمال غیر انسانی مطرح است.

16. جنایت و مکافات - فئودور داستایوفسکی

در حالی که فئودور داستایوفسکی چندین اثر را نگاشته که می توان آنها را نیز از تأثیرگذارترین و معروف ترین کتاب های دنیا به حساب آورد، اما جنایت و مکافات، اثری است که به جرات می توان آن را در صدر مابقی بهترین کتاب هایی که تاکنون نگاشته شده است، قرار دارد. این رمان ذهن یک انسان فردگرا را از درون بررسی می کند و قواعد جرم و مجازات را در مورد شخصیت اصلی و افراد اطراف وی به چالش می کشد.

17. همه چیز فرو می پاشد - چینوآ آچه به

مضمون حفظ تاریخ فرهنگی در مواجهه با سلطه غربی ها در این رمان، به مردم مظلوم آفریقا حق بیان داد و توجه جهانیان را به خود جلب کرد. این رمان که در سال 1958 نگاشته شده است، همچنان به عنوان نمونه ای از آسیب استعمار، خوانده می شود و به طور گسترده ای مورد مطالعه آکادمیک قرار می گیرد.

18. فاوست - یوهان ولفگانگ فون گوته

فاوست یک نمایش نامه غم انگیز است، اما مدت هاست که در بین بزرگترین آثار ادبی آلمان قرار گرفته است. این داستان درباره فاوست است که برای آگاهی و لذت های دنیوی، روح خود را به شیطان فروخته است. تأثیر این داستان بر هنر، ادبیات، موسیقی و اندیشه بسیار غیرقابل توصیف می باشد.

19. محبوب - تونی موریسون

“مجبوب” تونی موریسون یکی از شناخته شده ترین و تأثیرگذارترین متون ادبی مدرن به شمار می رود که به افتخار یاد و خاطره برده های آمریکایی آفریقایی تبار که در دوران تجارت برده ها تحویل داده شده بودند، نوشته شده است. رمان موریسون به دلیل بازگو کردن تجربیات آفریقایی آمریکایی ها و ثبت و ضبط خاطرات جمع آوری شده از سوی آنها، در سال 1988 جایزه پولیتزر را از آن خود کرد.

20. ارباب حلقه ها – جی آر آر تالکین

ارباب حلقه ها نه تنها یکی از پرفروش ترین رمان های جهان است، بلکه به شکل گیری ژانر فانتزی نیز کمک بسزایی کرده است. در حالی که بسیاری از مضامین داستان از اسطوره های قدیمی اقتباس شده است، اما خود ارباب حلقه ها به یک عنصر بنیادین برای همه خوانندگان و نویسندگان فانتزی تبدیل شده است.

برگرفته از وبسایت: oedb

5 1 رای
به نظر شما چند ستاره؟
عضویت
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا