17 ترین

17 شایعه بزرگ محافظت از پوست : داستان پراکنی بسه!

17 شایعه بزرگ محافظت از پوست : داستان پراکنی بسه!

همه ی ما روش هایی را می شناسیم که تصورمان بر این است که به محافظت از پوست کمک می کنند اما در حقیقت این طور نیست. می خواهیم در این مقاله 17 شایعه ی بزرگ محافظت از پوست را بررسی کنیم و بگوییم که خیلی از آن ها در حقیقت مضر هم هستند.

اسکراب جوش شیرین

خیلی ها می گویند که اسکراب جوش شیرین روی پوست می تواند برای پوست خیلی مفید باشد. منشا این افسانه ی بزرگ در حقیقت به خاطر pH این ماده و اسیدی و قلیایی بودن محصولات پوستی است. باید بدانید که پوست شما یه لایه ی محافظ به نام لایه ی اسیدی دارد. جوش شیرین به شدت قلیایی است(برعکس لایه ی اسیدی پوست) و این مسئله بدان معنیست که می تواند لایه ی محافظ اسیدی پوست را نابود کند و در نتیجه به خشکی پوست و حساسیت آن منجر شود. بهتر است مصرف این ماده را کلا کنار بگذارید و به جای آن از محصولات مطمئن استفاده کنید.

سرم روشن کننده آب لیمو

ویتامین C برای روشن کردن پوست و رفع لکه های تیره بسیار مفید است. به همین خاطر از آب لیمو در ترکیبات خیلی از سرم ها و ماسک های پوست استفاده می شود. درست مثل جوش شیرین، آب لیمو هم به لایه ی اسیدی پوست آسیب زیادی وارد می کند. اما باید بدانید شیوه ی آسیب زدن آن متفاوت است. در حقیقت آب لیمو به قدری اسیدی است که احتمال سوختن پوست وجود دارد. بهتر است همان سرم های ویتامین C که در داروخانه ها وجود دارد را مصرف کنید.

درمان لکه ها با روغن چای

همه می دانند که روغن درخت چای می تواند برای درمان لکه ها مفید باشد، اما بیشتر مردم نمی دانند که برای اثرگذاری این ماده آن را باید با یک روغن حامل ترکیب کنند. می توانید روغن درخت چای را با روغن جوجوبا ترکیب کنید تا به این ترتیب تمام خصوصیات آنتی باکتریال آن را بدون آسیب زدن و التهاب پوست به دست آورید.

نرم کننده روغن نارگیل

اخیرا مصرف روغن نارگیل به عنوان یک نرم کننده، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و برای پوست، مو و بدن به کار می رود. گرچه، روغن نارگیل، کامدوژنیک است. به این معنی که می تواند منافذ پوست را مسدود کند. اگر به روغن نارگیل علاقه دارید، فقط به خاطر این که طبیعی است، توصیه می کنیم از روغن های سبک تر که کامدوژنیک هم نیستند مانند روغن مارولا یا روغن بذر جوانه گندم استفاده کنید.           

آکنه به خاطر عدم بهداشت است

برای خیلی از مردم، بخش آزاردهنده ی داشتن آکنه این است که خیلی ها فکر می کنند ابتلا به این عارضه ی پوستی به خاطر عدم بهداشت است. آکنه ممکن است دلایل زیادی داشته باشد: هورمون ها، محصولات بهداشتی، ژنتیک، باکتری و …اما نشُستن صورت یکی از دلایل آن نیست.

جراحی یا غذاهای چرب باعث آکنه می شود

دلتان می خواهد دونات بخورید اما به خاطر جوش و آکنه مجبورید جلوی خودتان را بگیرید؟ اگر بگوییم که جراحی یا غذاهای چرب در حقیقت باعث بروز آکنه و جوش نمی شوند، احتمالاً خیالتان حسابی راحت خواهد شد. دوباره باید بگوییم که دلیل اصلی بروز جوش، هورمون ها، التهاب، باکتری یا سبوم است.

اسکراب ها بهترین لایه بردار هستند

لایه برداری برای پوست عالیست اما بهتر است اسکراب را کنار بگذارید. لایه برداری های فیزیکال مانند اسکراب غالبا حاوی موادی مانند قند، نمک، دانه ها گیاهی یا پوست میوه هستند. این اسکراب ها معمولاً حاوی لبه های بلندی هستند که در نهایت منجر به التهاب، حساسیت و زخم شدن پوست می شوند. به جای آن، می توانید از لایه بردارهای شیمیایی ملایم استفاده کنید. به دنبال موادی مانند لاکتیک اسید یا گلی کولیک اسید باشید که با ملایمت، پوست و سلول های مرده را جدا می کنند.

سوزش پوست یعنی همه چی درسته!

تا حالا شده که یک تونر جدید به پوستتون بزنید و بعد پوست شروع به سوزش کنه؟ باید بگوییم که این مسئله به معنی کارساز بودن تونر شما نیست. تنها وقتی که باید احساس سوزش کنید، موقع ورزش کردن است. سوختن ناشی از محصولات زیبایی در واقع بیشتر وقت ها به معنای هشدار است که محصول، بیش از حد قوی است یا این که حاوی ترکیباتی است که شما نسبت به آن ها حساس هستید و باعث التهاب پوستتان می شود.

آب به جای پاک کننده

یکی از سلبریتی های معروف هالیوودی گفته بود که صبح ها که از خواب بیدار می شود، برای پاک کردن صورتش فقط از آب خالی استفاده می کند، اما زمانی که خوابیم عرق می کنیم و تازه میزان آرایش ما در شب بیشتر از روز است. به همین خاطر است که توصیه می کنیم که صبح ها از یک پاک کننده ی ملایم استفاده کنید تا عرق شب گذشته را پاک کرده باشید. یادتان باشد که آن خانم معروف ده ها متخصص پوست و کارشناس در اختیار دارد که همه جوره به پوستش می رسند! بنابراین توصیه های او را فراموش کنید.

پوست تمیز، سفت تر است

اگر پوستتان را شستید و احساس کردید که سفت تر شده کاملا در اشتباه هستید. کلینرها و تونرها معمولاً پوست را سفت تر می کنند که اصلاً طبیعی نیست و معمولاً نشان دهنده ی این است که پاک کننده برای پوستتان بیش از حد خشک است. بهتر است از یک ژل بدون فوم یا سرم پاک کننده استفاده کنید که بعد از مصرف آن ها پوستتان احساس راحت و تمیزی داشته باشد.

اگر جوش دارید، فقط کرم ضدجوش بزنید

صنعت زیبایی و مراقبت از پوست، صنعت بسیار بزرگی است اما بیزنس کرم های ضد جوش غول آساست! اگر سری به داروخانه بزنید می بینید که یک ردیف کامل، فقط به این محصولات اختصاص داده شده! اما باید بدانید که برخی از محصولات ضد جوش، می توانند خیلی قوی باشند و باعث التهاب و خشکی پوست شوند. به جای این که با استفاده از این کرم های انحصاری ضد جوش به پوست خودتان حمله کنید، می توانید از کرم های عمومی تر محافظت از پوست مانند Cerave استفاده کنید و اجازه دهید که باقی کار را خود پوستتان انجام دهد.

پوست چرب نیاز به نرم کننده ندارد

این یک سوءتفاهم بزرگ است که می گوید پوست چرب نیازی به مرطوب کننده ندارد چرا که خودش این رطوبت را تولید می کند. اما باید بدانید که این دسته از پوست ها هنوز هم به نرم کننده و مرطوب کننده احتیاج دارند و از آن جایی که خودش قادر به تولید این دو ماده نیست، ممکن است به جایش روغن تولید کند.

فقط در هوای آفتابی، ضدآفتاب لازم است

همه ی ما این افسانه را باور کرده ایم که در هوای بارانی، ابری یا زمستانی نیازی به ضدآفتاب نیست. درسته؟! خب این تصور اشتباه است. اشعه های مضر UV بسیار موذی هستند و حتی از میان ابرها هم می توانند به زمین بتابند و حتی خودشان را از روی برف هم انعکاس می دهند و مستقیم به صورت ما می خورند. پس ضدآفتاب یادتان نرود!

خمیر دندان برای درمان جوش

خیلی از ماهایی که با مشکل آکنه و جوش سر و کار داریم، اولین کارمان این است که شب روی جوش خمیر دندان می زنیم و امیدواریم که صبح از بین رفته باشد و اگر سوزش هم داشتیم، یعنی همه چیز درست است و خمیردندان دارد کارش را انجام می دهد! اما خمیردندان فقط باعث خشکی می شود و پوست آسیب دیده را ملتهب تر هم می کند. به جای این روش های افسانه ای، بهتر است از سالیک اسید یا بنزویل پروکساید استفاده کنید.

آب گرم برای باز کردن منفذ و آب یخ برعکس!

اما بزرگترین افسانه ی مربوط به زیبایی چیست؟ صورت خود را با آب داغ بشویید تا منافذ آن باز شوند تا هر آن چه که داخل آن هاست را تمیز کنید. بعد آب سرد به آن بزنید تا دوباره منافذ را ببندید. اما خیلی خوب می شد اگر همه چیز به همین آسانی بود. در واقعیت، نمی توان منافذ را باز و بسته کرد. آب گرم باعث ورم و بزرگ شدن منافذ می شود. به همین ترتیب، آب سرد هم باعث انقباض منافذ می شود. بهترین چیز برای شستن صورت همان آب ولرم است.

پیمایش به بالا