17 ترین

زیباترین و پرطرفدارترین صنایع دستی ایران

زیباترین و پرطرفدارترین صنایع دستی ایران

صنایع دستی پنجره ای رو به هر فرهنگ، سنن، رسوم، آیین، قومیت، زبان و گویش مردم بومی یک شهر یا یک روستا است که هر قطعه، پیشینه متفاوت و داستان های منحصر به فردی از خود دارند. در فرهنگ لغت، صنایع دستی کاملاً متناسب با واژه سوغات معادل سازی شده است، چرا که به مفهوم “چیزی که به عنوان یادآوری و یادگاری (از مکانی که بازدید کرده اید) نگه داشته می شود “. بنابراین صنایع دستی، سوغاتی شماره یکی محسوب می شود که می توانید از شهری دیگر خریداری کنید. همانطور که به خوبی واقفید، هنر اصیل پارسی در صنایع دستی ایران تجلی یافته است. اگر به هنر و صنایع دستی آشنا باشید، به خوبی می دانید که صنایع دستی رنگارنگ ایران قطعاً توجه همگان، به ویژه توریست ها را شدیدا به خود جلب می کند. ما در اینجا به بهترین و پرطرفدارترین صنایع دستی ایران برای خرید به عنوان سوغات اشاره کره ایم.

اگر چه صنایع دستی مختلف ایران مربوط به شهرها و فرهنگ مختلف ایرانی است، اما چنانچه سری به خیابان ویلا در تهران بزنید، همه موارد زیر را می توانید از فروشگاه های صنایع دستی آنجا بازدید و خریداری کنید.

قلم زنی

واژه فارسی قلم زنی که در واقع یک هنر فلزکاری است عبارت است از حکاکی تصاویر و نقوش زیبا روی فلزاتی مانند برنج، نقره و مس است. قلم زنی یکی از صنایع دستی سنتی در ایران محسوب می شود که قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد.

قلمزنی روی اشیاء مختلف مانند گلدان، بشقاب، قندان، شمعدان، سرویس چایخوری، میز و سایر اشیاء زینتی نیز انجام می شود. در حالی که قطب اصلی این هنر اصفهان است، اما می توانید فروشگاه هایی را در تهران، تبریز، مشهد و سایر شهرهای بزرگ پیدا کنید که این صنایع دستی زیبا و چشمگیر را ارائه می دهند.

مینا کاری

به هنر کشیدن نقش با مرکب بر روی لعاب، میناکاری گفته می شود. در مینا کاری با تلفیق رنگ های روشن، سطوح اشیاء را نقاشی و تزئین می کنند. این هنر کلاسیک به 1500 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد و تا به امروز ماندگار بوده است. این کار روی ظروف طلا، نقره و مس مانند گلدان، بشقاب و لیوان و همچنین ظروف سفالی نیز انجام می شود.

امروزه قطب اصلی میناکاری، اصفهان است و به نام ترین زنان و مردان صنعتگر در تولید صنایع دستی میناکاری با کیفیت بالا فعالیت می کنند و آن را به شهرهای دیگر از جمله تهران نیز ارسال می کنند.

خاتم کاری

این هنر اصیل ایرانی نوعی “معرق کاری” است که در آن از قطعات کوچک چوب، استخوان (معمولاً استخوان شتر)، فلز یا سطوح مختلف برای حکاکی استفاده می شود. در این صنایع دستی سنتی، الگوهای زیبا با جزییات بسیار دقیق و ریزی، غالباً به شکل های هندسی ایجاد می شوند و سپس روی سطح جسم به هم چسبانده می شوند. محصولات خاتم کاری شامل جعبه جواهرات، شکلات خوری، تخته های شطرنج، جای دستمال کاغذی، ساعت، قاب عکس و غیره است.

سفال و سرامیک

سفالگری یک سنت باستانی و اصیل ایرانی است که قدمت آن به بیش از 8000 سال پیش باز می گردد. اگرچه سفالگری جایگاه سابق خود را ندارد، اما در چندین نقطه از ایران از جمله یزد، نطنز و لالجین (در استان همدان) که به عنوان پایتخت سفال ایران شناخته می شود، زنده مانده است. اشیای تزئینی سرامیکی مانند لیوان یا کاسه می تواند گزینه های خوبی برای خرید به عنوان صنایع دستی ایران باشد.

تسبیح

تسبیح در هزاران رنگ و اندازه، و با استفاده از سنگ های قیمتی یا شیشه ای ساخته می شوند. هدف اصلی ساخت تسبیح شمارش ذکر و دعا بوده است اما امروزه به منظور اهداف زینتی نیز از آن استفاده می شود. اگر از بازار های سنتی شهرهای مختلف ایران دیدن کنید، احتمالاً با برخی از فروشگاه های اشیای تزیینی کوچک و بدلیجات روبرو می شوید که انواع تسبیح در شکل و شمایل متنوع را در معرض فروش قرار داده اند. تسبیح های با کیفیت از سنگ های قیمتی مانند عقیق، کهربا، فیروزه و شاه مقصود (تسبیح ساخته شده از این سنگ به نام شاه مقصود) ساخته می شوند.

گلدوزی و پارچه های دستبافت

صنعتگران گلدوزی ایرانی، افراد بسیار ماهر و زبر دستی هستند. سوزن دوزی در ایران به سبک های مختلفی عرضه می شود. از معروف ترین سبک های گلدوزی می توان به پته (با منشاء استان کرمان)، ترمه (که عمدتا در استان های اصفهان و یزد تولید می شود) و سِرمه (پرطرفدار در اصفهان، کاشان و یزد) اشاره کرد.

ترمه، پارچه قیمتی ایست که با نخ های ریز و ظریف ابریشم و پشم بافته می شود. ترمه بافی یکی از صنایع دستی نفیس ایران است که قدمت آن احتمالاً به دوره صفویه باز می گردد.

قلمکاری نیز هنر نقاشی روی پارچه های ابریشمین یا پنبه با الگوهای زیبا است. این هنر بیشتر در اصفهان، کاشان، تبریز، مشهد و رشت رواج دارد.

فرش و گلیم ایرانی

فرش ایرانی معروف ترین صنایع دستی و سوغات ایران به شمار می رود و در سراسر جهان بسیار پر طرفدار و مشهور است. این هنر اصیل و دستبافت توسط بافندگان فرش بسیار ماهر در مناطق مختلف کشور تولید می شود. فرش های ایرانی در ابعاد و سبک های مختلفی ارائه می شوند که انتخاب گسترده ای را در اختیار افرادی که قصد خرید یکی از آنها برای مصارف خانگی یا اهداف تزئینی دارند را قرار می دهد.

فرش های ایرانی به 19 زیر گروه از جمله شاه عباسی، بته جقه و شکارگاه تقسیم می شوند. این فرش ها به واسطه الگوی شان تشخیص داده می شوند که می تواند شامل حیوانات یا گیاهان باشد. بنابراین یک فرد متخصص باید در زمان خرید حضور داشته باشد تا بتواند اختلاف آنها را تشخیص دهد.

از دیگر انواع فرش های دستبافت ایرانی، گلیم است که معمولاً بافت درشتی دارد و از قالی های ایرانی ارزان تر است. از زمان های بسیار دور تا کنون، این نوع فرش ها توسط زنان عشایر و با استفاده از موی بز و پشم گوسفند بافته می شوند. از گلیم می توان برای پوشاندن کف یا به عنوان دیوار آویز تزئینی استفاده کرد.

گیوه

گیوه، کفش راحت و سبکی است که کاملاً از پنبه یا ابریشم با کف چرمی ساخته می شود. این نوع کفش به ویژه برای کشاورزان و دامداران مناسب است زیرا سبک، راحت، با دوام و همچنین ارزان قیمت است. این کفش های پنبه ای که با صبر و شکیبایی توسط زنان و مردان صنعتگر بافته می شوند، بهتر است در روزهای گرم تابستان استفاده شوند.

پنج نوع گیوه در استان کرمانشاه بافته می شود. منطقه اورامان، مرکز گیوه بافی استان کرمانشاه است و مواد اولیه یا به صورت محلی تهیه می شوند یا از سنندج، شهر کرمانشاه، تهران و اصفهان تامین می شوند.

ساخت گیوه بیشتر در استان های فارس، اصفهان ، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و زنجان رواج دارد.

فیروزه

این سنگ قیمتی گرانبها یک ماده معدنی کمیاب است که فقط در مکان های خاص می توان یافت. بهترین نوع این سنگ، رنگ سبز مایل به آبی دارد و اصالت آن به هند و نیشابور در ایران بر می گردد. در مشهد و نیشابور از فیروزه برای ساخت زیور آلات و اکسسوری مانند گردنبند، انگشتر، دستبند و گوشواره استفاده می شود.

این تنها روش بهره گیری از فیروزه نیست. به منظور تولید اشیاء زینتی، قطعات کوچک سنگ فیروزه از طریق فرآیندی به نام ” فیروزه کوبی” با دقت و ظرافت بر روی سطح اشیاء و ظروف مختلف کوبیده می شود. فیروزه کوبی، چیزی شبیه به موزاییک کاری است که روی ظروف مختلف فلزی مانند سینی، گلدان، آینه و شمعدان، جعبه جواهرات، بشقاب و غیره استفاده می شود و جزو صنایع دستی محبوب در ایران به شمار می رود. فروشگاه های سوغاتی فروشی در بازارهای سنتی ایران، انواع زیورآلات فیروزه ای را با قیمت مقرون به صرفه ای ارائه می دهند.

آخرین کلام

ایران کشوری پهناور با تنوع فرهنگی بالا است. به همین دلیل تهیه فهرست کاملی از همه سوغات و صنایع دستی ایران عملاً غیرممکن است. شهرها و مناطق مختلف، فرهنگ و سنت های خاص خود را دارند، و این بدان معناست که صنایع دستی، محصولات و تنقلات محلی خود را برای عرضه به عنوان سوغاتی به گردشگران دارا هستند. خوشبختانه در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران می توان کالاهای متنوعی را پیدا کرد که یا در همان شهر تولید می شود و یا از سایر نقاط کشور آمده اند.

شما نیز می توانید برای معرفی کالا و صنایع دستی خود با ما در تماس باشید.

نظر شما چیه؟

لیست بالا توسط گروه تحقیقات 17ترین نوشته شده اما دلیل نمیشه که ما نظرمون رو عوض نکنیم ، اگر در مورد لیست بالا نظری دارید و یا فکر می کنید مواردی هستن که بهتره به لیست اضافه بشن، حتما پایین همین مطلب نظرتون رو بذارید .

 خوشحال میشیم که ازتون یاد بگیریم

5 2 votes
به نظر شما چند ستاره؟
عضویت
Notify of
guest

1 دیدگاه
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
علی بیرمی

به نظرم شرکت اسمارت بهان یکی از بهترین شرکت های توریسم درمانی در ایران می باشد.

پیمایش به بالا