17 ترین

روش های درمان خانگی موخوره و خشکی مو

روش های درمان خانگی موخوره و خشکی مو

این روزها، موخوره یکی از مشکلات شایعی محسوب می شود که به ویژه خانم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. موخوره زمانی ایجاد می شود که لایه محافظ خارجی مو در اثر عوامل مختلفی آسیب ببیند. قرار گیری مو در معرض دمای بیش از حد و نور خورشید می تواند یکی از دلایل بروز این وضعیت باشد.

موخوره چیست و درمان آن

موخوره یا دو شاخه شدن انتهای مو، از آسیب های فیزیکی یا آسیب های شیمیایی وارده به مو نشات می گیرد و در خانم ها شایع‌ تر است. در این وضعیت، لایه محافظ مو در فیبرهای انتهایی مو از بین می ‌رود، و در نتیجه قسمت انتهایی مو خشک، چند شاخه و شکننده می ‌شود. این آسیب می‌ تواند در اثر سشوار زدن زیاد، برس کشیدن مکرر با برس های زبر، رنگ کردن مکرر مو و دکلره کردن، استفاده از شامپو های اسیدی یا قلیایی، فر دائمی و… اتفاق بیافتد. موهای خشک و خیلی چرب بیشتر دچار این مشکل می‌ شوند.

در چنین وضعیتی هر چقدر هم که از نرم کننده های مرغوب استفاده کنید، هیچ فایده ای ندارد. چرا که موهای شما دچار آسیب های ناشی از موارد زیر شده است:

  • موهای تان بیش از حد ممکن توسط رنگ مو یا دکلره پردازش شده است.
  • مو بیش از حد گرما را تحمل کرده است.
  • در یک ناحیه با آب و هوای گرم زندگی می کنید.
  • در دمای بسیار گرم یا بسیار سرد قرار گرفته اید و رطوبت مو را از دست داده اید.
  • تجمع پسماند ها در مو هایتان به دلیل آب شور یا آب سخت ناحیه ای که در آن سکونت دارید.
  • تجمع مواد شیمیایی ناشی از محصولات مراقبت از مو که به صورت روزانه مصرف می کنید.

با وجودی که برخی تصور می کنند موخوره هیچ درمانی ندارد و فقط با کوتاهی مو می توان آن را ترمیم کرد، اما یکسری درمان های خانگی و سنتی در این زمینه موثر هستند. در این مطلب 17ترین، قصد داریم شما را با 10 مورد از بهترین درمان های خانگی موخوره آشنا کنیم. پس این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

1. روغن های طبیعی

پیش از اعمال این روش، موهای تان را به دقت خیس کنید. روغن نارگیل، روغن زیتون، و روغن بادام را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روی موهای تان بمالید. شما می توانید این درمان را از شب تا صبح یا  به مدت 1 الی 2 ساعت روی موهای تان نگه دارید. ترکیب این روغن ها با هم به بهبود موخوره کمک کرده و همچنین موهای تان را تغذیه رسانی می کند.

2. سس مایونز

حتما از خواندنش تعجب کرده اید، اما لازم است بدانید که سس مایونز به عنوان جایگزینی برای نرم کننده مو، بسیار مفید است. همه کاری که باید انجام دهید این است که مایونز را به طور مستقیم بر روی تار های مو استفاده کنید. سعی کنید بیشتر بر روی انتهای مو که دارای موخوره است، تمرکز کنید. این درمان را به مدت 40 تا 50 دقیقه روی سرتان نگه دارید. سپس موهای تان را به طور کامل شستشو کنید. شما می توانید این درمان را دو بار در هفته انجام دهید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

3. تخم مرغ

زرده یک عدد تخم مرغ را جدا کنید، یک قاشق غذاخوری روغن بادام به آن اضافه کنید و مخلوط آن را روی پوست سر تان بمالید. اجازه دهید این ترکیب حداقل 30 دقیقه روس سرتان باقی بماند، سپس طبق روال معمول موهای تان را بشویید.

4. عسل

عسل، یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان موخوره است. برای این کار کافی است عسل را به انتهای تارهای موی تان بمالید و بیشتر بر روی موخوره ها تمرکز کنید. سپس موهای تان را با آب خالی شستشو دهید. می توانید این درمان را سه بار در ماه تکرار کنید. شما همچنین می توانید یکی از این بهترین شامپو ها را نیز امتحان کنید.

5. پاپایا

پوست پاپایا را جدا کنید و دانه ها را از آن خارج سازید، سپس پاپایا را در مخلوط کن ریخته تا مایه صاف و یک دستی حاصل شود. اکنون به پوره پاپایا  حاصل شده روغن کنجد و روغن زیتون اضافه کنید. این مخلوط را به مدت 30 دقیقه روی موهای تان قرار دهید و سپس طبق روال معمول سرتان را بشویید.

6. موز

یک عدد موز رسیده را بکوبید، سه قاشق غذا خوری شیر و یک عدد تخم مرغ به آن اضافه کنید و آن ها را خوب مخلوط کنید. اگر موهای تان خشک است، می توانید 2 تا 3 قاشق غذا خوری عسل نیز به آن اضافه کنید. این مخلوط را به آرامی روی پوست و مو های خود بمالید.

7. ویتامین E

کپسول های ویتامین E برای درمان موخوره بسیار مفید هستند و به راحتی در بازار قابل دسترسی می باشند. یک عدد کپسول ویتامین E را به مقداری روغن کرچک گرم اضافه کنید. این ترکیب را روی مو و پوست سر خود بمالید.

8. روغن های اسانس

روغن های اسانس نیز در درمان و پیشگیری از موخوره، گزینه بسیار خوبی هستند. شما می توانید 10 قطره روغن اسانس چوب صندل استفاده کنید؛ همچنین می توانید از هر یک از روغن های اسانسی که تمایل دارید برای سالم نگه داشتن موهای خود استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید آن ها را با 2 قاشق غذا خوری از ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. آن را به خوبی مخلوط کنید و ترکیب حاصل شده را بر روی موهای تان بمالید.

9. آبجو

آبجو فقط برای مصرف در جشن ها نیست، شما همچنین می توانید از آن برای درمان موخوره نیز استفاده کنید. مقداری آبجو را بر روی تار های موی خود ماساژ دهید. اجازه دهید این درمان حداقل 20 دقیقه روی موهای تان باقی بماند تا مو زمان کافی جهت جذب مواد معدنی موجود در آبجو را داشته باشد. در آخر، موهای تان را با آب خالی بشویید.

10. شستشو

اگر به طور منظم شنا می کنید یا به طور منظم به باشگاه ورزشی می روید، لازم است پس از هر جلسه، موهای خود را به طور کامل شستشو دهید. نمک و املاح موجود در عرق و کلر آب استخر برای مو مضر است و می تواند منجر به بروز موخوره شود.

برگرفته از : theindianspot

5 1 رای
به نظر شما چند ستاره؟
عضویت
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا