17 ترین

موثرترین روش های خنک شدن در گرما که باید امتحان کنید!

موثرترین روش های خنک شدن در گرما که باید امتحان کنید!

این روزها که هوای داغ تابستان امان از تمام ما بریده و باعث شده که نتوانیم به درستی کارهای روزمره مان را انجام دهیم، چه چیزی بهتر از یاد گرفتن چند روش برای خنک شدن در گرما ؟! می خواهیم در این مطلب به تعدادی روش موثر و مفید برای خنک شدن در گرما اشاره کنیم. با ما همراه باشید

به طور مداوم آب بنوشید!

اگر بدنتان پر آب باشید، دمای آن کمتر می شود و احساس خنکی خواهد کرد. هر ساعت به اندازه ی 8 اونس آب بنوشید! اگر می خواهید خنک تر هم شوید، توصیه می کنیم که آب خود مقداری لیمو، نارنج، تکه های خیار و …اضافه کنید. اگر آبی که می نوشید طعم دار باشد، خوشمزه تر می شود و نوشیدنش آسان تر!

آب خنک به خودتان اسپری کنید

یک اسپری را پر از آب خنک کنید. هر چند وقت یک بار، به نقاطی از پوستتان که احساس داغی دارند اسپری کنید.

هم چنین می توانید از یک پنکه ی آبی استفاده کنید. این پنکه های کوچک شارژی هستند و می توانید آن ها را با خود به همه جا ببرید. وقتی که قطرات ریز آب به پوست شما برخورد کرد، باعث می شود که احساس خنکی داشته باشید.

 

دستمالی را فریز کنید و سپس روی گردن، پیشانی، بازوها و پاها بگذارید

اگر می خواهید در گرما احساس خنکی داشته باشید، یک دستمال سرد و یخ زده را روی پوستتان بگذارید. وقتی که دستمال گرم شد هم می توانید دوباره به یخچال برگردانید

هم چنین می توانید یک بسته ی پر از یخ را پشت سرتان قرار دهید.

روی مچ دست آب خنک بریزید

مچ دست و دیگر نقاط کلیدی بدن خود مانند گردن، قسمت داخلی آرنج و پشت زانوهایتان را در آب خنک فرو ببرید. هر کدام را به مدت 10 ثانیه نگه دارد. این کار دمای بدنتان را تا حد خیلی خوبی پایین می آورد.

موهایتان را خیس کنید

خیس کردن موها باعث می شود که دمای بدن هم پایین بیاید. پس اگر خیلی گرمتان شده است، حتما این روش را امتحان کنید. می توانید تمام موهایتان را خیس کنید یا این که فقط به ریشه ی موها بسنده کنید. تبخیر آب باعث خنک شدن سرتان می شود( البته باید بگوییم که باعث فر شدن موهایتان هم می شود)

  • یک بانداژ خیس را روی سرتان بگذارید

درون وان آب سرد دراز بکشید

وقتی که به دمای وان عادت کردید، اجازه بدهید بخشی از آب آن جا تخلیه شده و دوباره با آب خنک پر کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که به طرز موثری بدنتان خنک شده باشد.بعد از خروج از وان، بدنتان تا مدت زیادی خنک باقی می ماند.

  • اگر ترجیح می دهید، می توانید به جای وان از دوش آب سرد استفاده کنید. به هرحال فرقی ندارد.
  • در ضمن برای خنک نگه داشتن بدن، می توانید پاهایتان را در یک تشت آب سرد فرو کنید. بدن تمام حرارت خود را از نقاطی مانند دست ها، پاها، صورت و پشت گوش ها می گیرد. به همین خاطر خنک کردن هرکدام از این نواحی می تواند بدن را خنک کند. در ضمن تعدادی کیسه ی شبیه به جوراب نیز وجود دارد که می توان داخل آن را پر از آب کرده و با آن ها راه رفت. این گونه همیشه خنک می مانید!
  • این روش مخصوصا برای خنک نگه داشتن بدن، قبل از رفتن به تختخواب مفید و موثر است.

به استخر بروید

رفتن به استخرهای شنا، رودخانه، دریاچه یا هر محل آب تنی دیگری می تواند بسیار مفید و موثر باشد. فرو رفتن به داخل آب خنک رودخانه ها می تواند دمای بدنتان را تا حد زیادی پایین بیاورد. برای پیشگیری از آفتاب سوختگی حتما ضد آفتاب بزنید.

به هنگام روز، پنجره ها را ببندید و پرده را بیاندازید

برعکس آن چه که فکر می کنید، باز کردن پنجره ها دمای خانه را خنک نمی کند، بلکه باعث می شود که تمام روز اشعه ی خورشید به خانه بتابد و به این ترتیب شب هنگام، خنک کردن آن جا سخت تر شود. به همین خاطر توصیه می کنیم که به هنگام روز، پنجره ها را بسته و شب هنگام باز کنید.

 

  • می توانید برای راحتی کار و اثرگذاری بیشتر، از شیشه هایی استفاده کنید که دو جداره هستند و یا این که مانند شیشه های خودرو، دودی می باشند. نصب کردن پرده های ضخیم هم می تواند به این مسئله و خنک شدن در گرما کمک کند.

یک کولر دستی درست کنید

درون یک سطل فلزی، مقداری یخ گذاشته و آن را جلوی پنکه بگذارید( نحوه ی گذاشتن باید به گونه ای باشد که باد پنکه دقیقا از روی یخ ها عبور کند. ) راهکار دیگر این است که به جای یخ، از این ترکیب استفاده کنید( 70 درصد اب + 10 درصد سنگ نمک +20 درصد فضای خالی در ظرف) این ترکیب را در فریزر بگذارید و اجازه بدهید که یخ بزند. به این صورت وقتی که آن را بیرون می آورید، شروع به آب شدن می کند و هوای اطرافش را خنک خواهد کرد و در نهایت پنکه نیز این هوای خنک را جا به جا می کند.

  • وجود نمک باعث می شود که دمای یخ زدن آب پایین تر بیاید و به این ترتیب یخی که به دست می آید، به شدت سرد خواهد بود
  • آب و نمکی که هرشب آب می شوند را می توانید دوباره داخل یخچال بگذارید و بارها و بارها از آن استفاده کنید.
پیمایش به بالا