17 ترین

17 حقیقت بامزه در مورد مغز که باید بدونین!

17 حقیقت بامزه در مورد مغز که باید بدونین!

مژده، مژده! دوستان عزیزی که فکر می کنید همه چیزدان هستین و هیچ چیز وجود نداره که شما راجع بهشون ندونین و خلاصه مغز کل هستین،،،، آیا راجع به مغزتون هم چیزی می دونین؟! آره…داریم از خود مغز حرف می زنیم! می خوایم تو این مقاله 17 تا از حقایق عملکرد مغز رو با شما در میون بزاریم. با ما باشید لطفا!

فکت اول

اولین نشانه های جراحی موفق مغز به عصر پارینه سنگی برمی گردد. خلاصه این که دوستان نئاندرتالی ما رو دست کم نگیرید

فکت دوم

مغز یک بزرگسال، حدود 3 پوند وزن داره( البته مغز خیلی از دوستان رو واقعا نمی دونیم چقدر وزن داره و تو این آمار حساب نیستن!)

فکت سوم

تقریباً حدود 75 درصد مغز ما رو آب فرا گرفته. این مسئله معنیش این هست که حتی یکم کم آبی هم می تونه تاثیر خیلی بدی روی عملکرد مغز ما داشته باشه ( بیخود نیست که روزی هزار بار دارن عربده میکشن که آب بخورین! ضرر نمی کنین خلاصه)

فکت چهارم

یکی از بزرگ ترین مغزها رو در میون حیوانات، مغز نهنگ داره! دانشمندا میگن که وزن مغز نهنگ حدود 20 پونده ( اما دریغ از یک ذره شعور، واسه خودکشی می کنی آخه؟!)

فکت پنجم

مغز انسان در اولین سالی که به دنیا میاد، حدود 3 برابر سایز اولیه ش رشد می کنه. مغز ما، همینجوری به رشد خودش ادامه میده تا این که به سن 18 سالگی می رسیم. از اون به بعد دیگه مغز رشد نمی کنه و واسه خودش هست همینجوری!!

فکت ششم

برعکس اونچه که فکر می کنید، سردرد فقط مربوط به سرتون نمیشه! بلکه سردرد در اثر واکنش های شیمیایی در مغز و ترکیب آن ها با عضلات و عصب های گردن و سر اتفاق میفته!

فکت هفتم

اگر بهتون بگیم که مغز انسان حاوی صد بیلیون نورون هستش، احتمالاً باور نمی کنید. اما این یه حقیقته! پس از این نورون ها استفاده کنید و نزارید که بیکار باشن!

فکت هشتم

این که میگن انسان فقط از 10 درصد مغزش استفاده می کنه، یه شایعه و دروغ بزرگه و اصلاً اساس نداره. در حقیقت ما از تمام ظرفیت مغزمون استفاده می کنیم ( چه بسا از ظرفیت دوست و رفیق هم استفاده می کنیم و بازم خراب می کنیم تصمیماتمون رو). حتی وقتی که خواب هستیم هم بیشتر از 10 درصد ظرفیت مغزمون رو استفاده می کنیم!

فکت نهم

اگه دنبال راز و رمز هوش و حافظه هستین و فکر می کنید، افسانه ای پشتش هست، باید بگیم از این خبرا نیست. کلسترول کلید داشتن حافظه و آموزش است. البته باید بگیم که نباید زیاده روی کنید و کلسترول بالا بسته به سن و فاکتورهای دیگه، اثر متفاوتی روی بدن میزاره!

فکت دهم

برای هر چیزی که می بینید، فکر می کنید یا حتی انجام می دید، اطلاعاتی وجود داره که میون نورون های مغزی در حرکت هستن! این نورون ها، اطلاعات رو با سرعت های مختلفی حرکت میدن! سریغ ترین جا به جایی اطلاعات میون نورون ها چیزی حدود 250 mph است!

فکت یازدهم

برعکس اون چیزی که بهتون میگن، خواب دیدن نشونه ی ماورالطبیعه نیست. در حقیقت خواب ها ترکیبی از تصویرسازی، فاکتورهای روانشناسی و نورولوژیکال هست! تا الان دیگه حتما می دونین که وقتی خوابین هم مغز شما داره با سرعت کار می کنه( مغز من که نصفه شب میره میگرده یه خاطره ای رو پیدا می کنه که حتی مطمئن نیستم واقعا رخ داده یا نه)

فکت دوازدهم

تا حالا چیزی راجع به سندروم درد عضو قطع شده شنیدین؟! خب خیلی تلخه! این سندرم وقتی اتفاق میفته که سیستم عصبی مرکزی، که شامل مغزتون میشه هنوز هم در عضو قطع شده احساس درد می کنه!

فکت سیزدهم

شاید بگین مغز همه کاره س! درسته اما باید بگیم که ایشون درد رو حس نمی کن! درسته که مغز سیگنال های دردی که بهش فرستاده میشه رو تفسیر می کنه اما خود بزرگوارشون اصلاً دردی رو حس نمی کنه!

فکت چهاردهم

فریز شدن مغز هم پدیده ی جالب و در عین حال آزاردهنده ایه! حتما تا حالا شده که یه بستنی بخورین و تا عمق جونتون یخ بزنید! خب خوردن چیزهای سرد باعث یخ زدن عروق و شاهرگ های پشت گلو میشه. از جمه اونایی که خون رو به مغز می رسونن! وقتی که عروق سردشون میشه منقبض میشن و وقتی دوباره گرم شدن، باز میشن! به همین خاطر شما ممکنه احساس درد توی سر و پیشونیت داشته باشی!

فکت پانزدهم

میگن آدم برسه به سن 30 سالگی دیگه اولای آخرشه! دانشمندا می گن که وقتی به اواخر دهه سوم زندگیت می رسی، مغزت بعضی از توانایی حافظه و مهارت های شناختی خودش رو از دست میده( البته این مسئله برای جوان ایرانی در همان سنین 14 الی 15 سالگی رخ می ده)

فکت شانزدهم

ما رو باش که یه عمر به حرف پیرها و ریش سفیدا گوش دادیم، نگو هرچی سن بالاتر میره، مغز انسان کوچک تر میشه! این اتفاق معمولاً بعد از سنین میانسالی رخ می ده( البته دور از جون بزرگ ترهای فامیل و …)

فکت هفدهم

حتما دیگه می دونین که مصریا، در طول پروسه ی مومیایی کردن مغز طرف رو از داخل بینیش بیرون می کشیدن( ماشالا ما ایرانیا تنها کتابی که تو زندگیمون خوندیم همین سینوهه، پزشک فرعون بوده و همه با روش دقیق مومیایی کردن آشنا هستیم)

پیمایش به بالا