17 ترین

بهترین و موثرترین گیاهان دارویی برای جلوگیری از زوال عقل یا دمانس

بهترین و موثرترین گیاهان دارویی برای جلوگیری از زوال عقل یا دمانس

همه ما دوست داریم عملکرد مغزمان هر روز بیشتر و بهتر شود، اما برخی از فاکتور های سبک زندگی مانند کار بیش از حد، خستگی و پرخوری می تواند بر بسیاری از فرایند های ذهنی ما، مانند حافظه و تمرکز تاثیر بگذارند. مطالعات نشان می دهد که حفظ عملکرد مغز در بهترین حالت در طول زندگی می تواند با افزایش سن به کاهش خطر ابتلا به اختلالات عصبی مانند آلزایمر، زوال عقل (دمانس) و پارکینسون کمک کند. اما… ایجاد تحولات عظیم در سبک زندگی امروزه بسیار دشوار است. پس چگونه می توانیم مغزمان را به گونه ای تقویت کنیم و شارپ نگه داریم که هیچوقت دچار فراموشی نشویم؟

پاسخ این سوال در دل طبیعت نهفته است! گیاهان دارویی در این زمینه می توانند بسیار مفید و موثر باشند. تغذیه مناسب باعث ایجاد تفاوت عمده ای در سلامت مغز شما می شود و گیاهان دارویی این تغییرات مثبت را چندین برابر می کنند. گیاهان موجود در فهرست امروز 17ترین به دلیل تأثیر فوق العاده ای که بر بیماری آلزایمر یا به طور کلی بر قدرت شناختی داشته اند، مورد مطالعه قرار گرفته اند و تاثیرات مثبت شان به اثبات رسیده است. تصور می شود که هر یک از این گیاهان دارویی قوه درک و تفکر، حافظه، و یادگیری انسان را بهبود می بخشد و به پیشگیری از زوال عقل یا همان دمانس کمک شایانی می کند.

گیاهان دارویی زیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید و مصرف آنها را آغاز کنید. در مدت زمان کوتاهی ممکن است متوجه بهبود وضعیت حافظه خود شوید.

نکته: هر یک از این گیاهان را می توان به شکل کپسول نیز مصرف کرد. فقط اطمینان حاصل کنید که آنها را در لیست خرید خود قرار می دهید.

هشدار: اگرچه این گیاهان دارویی بی خطر و ایمن هستند، اما پیش از مصرف هر یک از این موارد، حتما ابتدا با پزشک تان مشورت کنید.

درمان های گیاهی بیشتر را در اینجا ببینید.

1. مریم گلی

مریم گلی چیزی بیش از یک عطر و طعم دهنده خاص برای تهیه شام های تجملاتی است. این گیاه همراه با بوقلمون بسیار لذیذ است اما همچنین افزودن آن در انواع سوپ ها، املت ها، غذاهای سبزیجاتی، چای ها و دمنوش ها و انواع خوراک ها عطر و طعم فوق العاده ای به آنها می بخشد. مریم گلی همچنین قرن هاست که در طب مکمل مورد استفاده قرار گرفته است. طی مطالعه ای که در سال 2017 انجام شد، علم اثبات کرد که این گیاه حتی در افرادی كه قبلاً به آلزایمر مبتلا شده اند نیز می تواند حافظه را بهبود بخشد.

مریم گلی سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که به شما کمک می کند در همه حال احساس بهتری داشته باشید. از دیگر مزایای شایان ذکر مریم گلی این است که یک دوز روزانه آن می تواند به ارتقای سلامت دهان و دندان، کاهش قند خون و کلسترول کمک کند. این گیاه حتی در برابر سرطان از بدن محافظت می کند.

جهت بهبود حافظه یا پیشگیری از زوال عقل و فراموشی می توانید مریم گلی را روزانه به شکل دمنوش مصرف کنید.

2. زردچوبه

زردچوبه نوعی ادویه خوش طعم و رنگ است که عطر و طعم خاص خود را به هر چیزی که اضافه کنید، می دهد. زردچوبه تقریباً در دسترس ترین ادویه معجزه آسایی است که می توانید استفاده کنید؛ زیرا در همه آشپزخانه ها موجود است. زردچوبه به درمان و بهبود بسیاری از بیماری ها کمک می کند. این گیاه دارویی فوق العاده در دوز های روزانه، سلامت مغز را تقویت می کند و با حذف بتا آمیلوئید که در شکل گیری پلاک های مغزی مربوط به آلزایمر نقش دارد، می تواند بیماری آلزایمر را از بین ببرد و از بروز زوال عقل پیشگیری کند.

زردچوبه با داشتن ترکیب فعالی در خود به نام کورکومین، اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمندی در بدن ایجاد می کند. بسیاری از افراد آن را به دلیل تسکین دهندگی درد مفاصل و زانو، افزایش خلق و خو و محافظت در برابر بیماری های قلبی و سرطان دوست دارند. زردچوبه به خوبی با غذاهایی همچون مرغ و سبزیجات قابل ترکیب است. همچنین می توانید پودر آن را در کپسول های خالی بریزید و روزانه با آب میل کنید.

یک توصیه حرفه ای: برای بهبود جذب کورکومین زردچوبه در بدن، کمی فلفل سیاه به اضافه کنید.

3. جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا مدت هاست که در طب سنتی چینی برای معالجه زوال عقل مورد استفاده قرار می گیرد و این کاملا معقول است زیرا از درختی بومی چین گرفته می شود. یک مطالعه در سال 2015 تأیید کرد که مصرف طولانی عصاره خاصی از گیاه جینکو بیلوبا می تواند منجر به کند شدن روند انحطاط شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل شود.

اما صبر نکنید تا مشکلات حافظه به سراغ تان بیاید بعد این گیاه را مصرف کنید. تا دیر نشده مصرفش را شروع کنید. جینکو بیلوبا همچنین می تواند با بهبود جریان خون، عملکرد شناختی را در مغز سالم بهبود ببخشد. عصاره این گیاه معمولاً برای کاهش افسردگی و اضطراب نیز استفاده می شود. سردرد و حتی میگرن ممکن است به مصرف جینکوبیلوبا پاسخ مثبتی دهند و علاوه بر این تصور می شود از سلامت چشم و بینایی نیز پشتیبانی می کند.

4. جینسنگ

یکی دیگر از گیاهان عالی برای از بین بردن بتا-آمیلوئید مشکل ساز از مغز، جینسنگ است که اغلب به عنوان پادشاه گیاهان از آن یاد می شود. صدها سال است که مصرف آن در بین داروهای گیاهی رواج دارد و اکنون به جرات می توان فواید آن را به مواد شیمیایی ضد التهابی موسوم به جینسنوزید نسبت داد. اثبات شده است که استفاده از جینسنگ با افزایش عملکرد های مغز از جمله حافظه، رفتار و خلق و خو همراه است.

جینسنگ همچنین برای تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا، تثبیت قند خون و افزایش کلی انرژی فوق العاده عمل می کند. برخی مطالعات حاکی از آن است که جینسنگ می تواند به رفع اختلال در نعوظ نیز کمک کند. شما به راحتی می توانید این گیاه فوق العاده را به رژیم غذایی اضافه کنید. این گیاه ریشه ای را می توان به صورت خام، بخار پز یا چای ودمنوش میل کرد. طعم شیرین و کمی تند آن برای ترکیب با انواع سوپ ها و حتی سیب زمینی سرخ شده مناسب است.

5. فرنجمشک

فرنجمشک یا وارنگ بو یکی از اعضای خانواده نعناعیان با طعم وعطر لیمو است که چای را بسیار خوشمزه می کند. اغلب برای تسکین بی خوابی و اضطراب و همچنین رفع ناراحتی معده کننده از آن استفاده می شود. با این حال ، یک مطالعه در سال 2003 نشان داد که فرنجمشک همچنین می تواند منجر به بهبود عملکرد شناختی در افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل شود.

یک مطالعه دیگر در سال 2014 توانایی افراد سالم در انجام کارهای شناختی که شامل تمرکز و توجه، حافظه و ریاضیات را آزمایش کرد. افرادی که قبلاً فرنجمشک مصرف کرده بودند در هنگام امتیاز دهی بهتر از کسانی که مصرف نکرده بودند، عمل کردند.

نتیجه گیری

گنجاندن اغلب این گیاهان به رژیم غذایی خود نه تنها دشوار نیست، بلکه سرگرم کننده نیز هست! چه برای افزایش آرامش روزانه خود این گیاهان را به چای مورد علاقه خود اضافه کنید و چه در یک شام فوق العاده را برای غافلگیر کردن خانواده تان، در حق حافظه و عملکرد های مغزتان لطف بزرگی کرده اید، ضمن این که از بروز اختلالات شناختی همچون زوال عقل و آلزایمر در آینده پیشگیری می کنید. شارپ نگه داشتن مغز در طول زندگی نیز احتمال ابتلا به زوال عقل در سال های بعد را کاهش می دهد.

اما مزایای این گیاهان بهشتی تنها به این مورد ختم نمی شود. همه این گیاهان سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند که می توانند در برابر سرطان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و… از شما محافظت کنند. حتی ممکن است متوجه شوید که به طور روزانه درد مفاصل کمتری دارید.

جسم و جان تان سلامت…

4.5 2 votes
به نظر شما چند ستاره؟
عضویت
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
پیمایش به بالا